Tips på mineraler...

godishanna

Trådstartare
... när foderstaten har en Ca/P kvot på ca 1,5 utan mineraler. De flesta mineralsorterna sabbar ju kvoten. Tänkte köpa dikalciumfosfat, magnesium och vitaminer för sig med det blir ju en väldig massa byttor att hålla på med. Krafft miner grön är det närmsta jag kommit hittills men det är så dyrt. Någon som har hittat ett "färdigt" mineralfoder med lämplig kvot, gärna pelletterade? Tacksam för tips :)

Sv: Tips på mineraler...

Helt OK kvot för en vuxen häst om bara minimibehovet av båda mineralerna är uppfyllda. Om inte behovet är uppfyllt är det smidigast att tillsatta en sort med “normal” Ca/P kvot. Då får du ju det mer Mg och vitaminer med på köpet. HH

Jo det är ju det jag menar; kvoten är rätt men foderstaten täcker inte mineralbehovet. Så vilka mineraler har en "normal" kvot?

godishanna skrev:
Jo det är ju det jag menar; kvoten är rätt men foderstaten täcker inte mineralbehovet. Så vilka mineraler har en "normal" kvot?

Jag vet inget om olika fabrikat (Kör med billigare komineraler m låg kvot som passar bäst till min kalkrika mark) men jag är säker på att alla stora mineraltillverkare har en “Normal” sort med Ca/P kvot mellan 1,2-1,8 en variant med hög och en med låg kvot. Vad du behöver är ju Normalen HH

Det beror ju också lite på hur mkt mineraler som du behöver lägga till för att få behoven tillgodosedda, även om kvoten ligger på ex 2 (krafft miner grön) så höjs ju kvoten bara måttligt om du lägger på ex 100 gram...

Ja, de fungerar ju. Jag hade bara hoppats att det skulle finnas någon tillverkare som hade mineraler med en kvot på ca 1,4-1,6.

Har också börjat fundera på komineraler, de pelleterade som heter Pellvimin från Kvarnbyfoder!

Såg dock att de innehåller mycket jod 135 mg/kg, det är ca 10 gånger mer än i de flesta hästmineraler och det är ca dubbelt så mycket selen. Har dock hört av en veterinär att förgiftningsdosen på selen är ca 7 gånger normal giva!

Hur är det med jod? Vart går den gränsen!
Vet att alger innehåller för mycket jod men hittar ingen innehållsförtecking på nätet för att kunna göra en jämförelse.

Hur omvandlar man mg E-vitamin till IE?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 324
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka