Tips på lite nya trix att lära sin hund?

Capable Case

Trådstartare
Hej!

Jag brukar roa mig med att träna en hel del tricks med vår tik.
Hon behöver mycket stimulans på hjärnan då fysisk aktivitet inte kan trötta ut henne..
Det jag hittills har lärt henne är det gamla vanliga.. Pang -Död! Sitta fint (på bakbenen med tassarna i luften som en kanin), Rulla runt, Godis på nosen som hon vid varsågod ska fånga i munnen, Platsliggning vid pinnkastande, Snurra runt (stående) och såklart tassen mm..
Men nu är idéerna helt slut på mer tricks att lära in så jag tänkte att ni kanske hade lite roliga tips!

Vi har också tränat väldigt mycket sök med henne, både ute och inne. Ute letar hon upp det mesta man visar henne.. från leksaker, godis, kantareller och till ungarna (som leker kurragömma med henne).
Hon är extremt lättlärd!

Så, kom gärna med lite förslag på vad vi kan fortsätta med! Gärna bilder som förklarar hur tricket ska "se ut" också!

Sv: Tips på lite nya trix att lära sin hund?

Vi har förresten också blivit tillfrågade av jaktlagen härikring att träna henne till eftersök på skadeskjutet vilt..
De har hört och sett hur bra hon är på att söka saker och därför ringt oss i ren panik när de haft skadeskjutet men vi har sagt nej då vi inte tränat henne till detta och inte lärt henne att hon bara ska markera på viltet utan risken finns att hon börjar leka/skrämma det!
Hur lär man enklast och säkrast ut detta?
Vi har funderat på att lägga blodspår men det vore bra att veta exakt hur en sådan här eftersökning går till!
Sen vill vi inte heller att hon börja sticka ut på sådana här äventyr själv.. som det är nu håller hon sig inom våra gränser men jag får för mig att det finns en liten risk att de blir mer rymningsbenägna när de får börja leta vilt men jag kan ha fel.
Lägger in det här i samma tråd då det ju faktiskt är en aktivitet som vi kan ägna oss åt!

Alla tips emottages tacksamt!

Det är klart ni ska utbilda henne i eftersök!
Köp lite blod på ica och en klöv av någon jägare. Börja med att lägga ett spår på ca 150 meter (rakt) i skogen. Klöven ska ligga på slutet, låt spåret ligga iaf 2 timmar.

När du går spåret ska du släpa klöven efter dig och droppa ca 1 droppe blod i vart/vartannat steg.

Vad rörigt det blev, men jag hoppas att du hajjar :) Du ökar successivt liggtid och längd på spåret allteftersom att hunden blir duktigare, lägg även in vinklar när den fixar raksträckorna utan problem. Det går bra att träna utan klöv och bara droppa blod, eller bara använda klöv ibland om du inte skulle ha det enda eller det andra hemma, men försök kombinera.

Klöven ska hunden få som belöning när den nått slutet, men ha med något den tycker om för säkerhets skull. Ibland är klöven full med myror/andra köttätande insekter och då brukar det inte vara så populärt att ta upp den ;)

Backa håller vi faktiskt på med just nu! Funkar bäst med leksaker.. Godis är inte alls lika intressant!
Apportera vet jag inte helt innerbörden av.. Hon hämtar ju tillbaka allt som man lagt ut vid sök eller som man kastar.. där har vi ökat graden genom att hon ska sätta sig vid sidan av mig och sen ge mig leksaken. Det är hon jättebra på!

Tack för tipset med eftersöket!! Det ska vi absolut pröva! Verkar ju vara rätt ont om eftersökshundar härikring efterson de ringer oss några gånger varje jaktsäsong och bönar och ber.. Men som sagt så har vi sagt nej hittills då vi inte vet hur hon skulle göra!
När hon hittat "viltet" ska hon sätta sig ner då och markera eller har man dom i lina under sökningen?

Vi är ute i skogen nästan varje dag och då tar hon alltid med sig sin (fd) boll som man ska gömma så hon får leta upp den. Det ÄLSKAR hon!
När vi har sökt kantareller har vi ett litet problem.. Hon hittar dom hur lätt som helst MEN hon tuggar sönder dom.. :S
Det är också något vi måste komma på en lösning på då det ju är ganska praktiskt att ha en hjund som kan söka kantareller!

Städa var en bra idé! Det kan behövas.. hon dräller sina leksaker omkring sig ;)

high Five kan hon men Vinka blir ju en liten utveckling på det så det ska vi absolut göra!

Tack för alla tips! Vi behöver alla vi kan få då det lätt blir lite tjatigt med de tricksen hon lär sig.. det brukar normalt ine ta mer än 3 upprepningar för henne att lära sig något så hon är väldigt snabb!

Vad gäller riktigt vilt vet jag inte. Är det konstaterat dött hade jag låtit hunden gå fram och nosa och berömt massor, men är det levande får man hålla sig på avstånd så att jägaren kan skjuta. Man har hunden i lina när man spårar.

Slalom
rulla runt
snurra hö,snurra vä
backa
kryp
buga
sitt vackert
high five
öppna skåp
stänga låda
spola på toa
plocka leksaker i en korg
vinka hö,vä
dra av strumpa
dra av strumpa och lägga in i tvättmaskin
puss
gå in i buren
slicka munnen
rulla in i en filt
stå på "händer"
åttan mellan benen
alla tassar i en skål,låda
släcka ,tända ljuset
skämmas
ja man kan lära dem det mesta, detta är väl ungefär vad min vovve kan så här långt:laugh::love:

Något jag har haft nytta av är att lära min att kliva upp på olika föremål. tex, en våg (bra när man ska väga en stor schäfer) mm.

Kan lära hunden att snurra, gå slalom mellan dina ben, hoppa genom dina armar (så att de bildar som en ring). :)

Var det jag kom på nu, men annars att gömma godis är ju bra aktivering, kan ju ömma det under nåt så de både får använda näsan och huvudet :)

Gömma godisar gör vi ganska ofta! Iaf de dagar vi inte hinner gå ut och söka efter något.. att bara gå ut och gå/kasta pinne räcker inte som aktivering.. hon blir inte trött.. men 20 minuters godisletande hemma där de ligger gömda under kuddar, i skor etc funkar hur bra som helst! Även leksaken kan man gömma.. tyvärr är hon nu så jäääkla snabb på att leta upp det så man får börja bli extremt klurig när man gömmer någonting för henne för att de öht ska ta längre än en halv minut att hitta..

Hoppa genom armarna är hon lite för stor för.. iaf mina armar men husses armar kan nog funka! Har funderat på att bygga en liten "agility-bana" här hemma där hon kan hoppa upp på saker, gå slalom och hoppa!

Tack alla för tipsen! Nu har jag massor med idéer! Men fyll gärna på med fler om ni kommer på nåt! Jag tror at listan kan betas av ganska fort ;)

Igår lärde vi oss att vinka.. väldigt skoj med alla nya idéer!
Stort tack!

KL

Du har fått väldigt bra tips på dem som svarat! :)

Jag har även lärt min hund lite mer vardagsgrejer.

* Rätta till kopplet, om det hamnar knasigt mellan benen osv, på promenad

På en promenad kan du göra mycket för att hunden ska bli stimulerad. För att bara gå och gå är inte så stimulerande som man kan tro.
Hunden kan hoppa upp på parkbänkar, hoppa över träd, ögonkontakt under gång, bära kopplet, du kan gömma godis i träd eller grästuvor :)

Det är bara fantasin som sätter stopp, och jag har varit i din situation, där hjärnan är helt låst. Man vill så mycket, men vad?! O.o
Jag beslöt mej sen för att leta efter trix på nätet och hittade flera sidor och olika personers sidor, där det stog mycket om olika trix. Youtube är också bra! :) Jag skrev sen upp dem olika trixen och har nu 1½ a4 papper med grejer som min tjej ska lära sej... Nån gång ^^ hihi

Det vi övar på, under promenaderna, just nu är att hitta så små stubbar som möjligt för att öva in balansen. Hon ska kunna stå på den, utan att halka ner eller så. Till slut ska hon kunna göra olika trix på den där stubben.. :)

En sida som hjälpt mej mycket är:
http://www.asashundar.se/viewpage.php?page_id=9

Du har ju redan fått en massa bra svar, men om du söker på "månadens trick" på youtube så finns det massa bra klipp :)

*kl*

Tack alla för era superbra svar! Nu har jag fått massa bra tips och fått lite nytt sug på att fortsätta lära in grejjer!

Det är så fantastiskt bra att lära nya saker för desto mer jag håller på desto mer märker jag att vardagslydnaden fungerar.. de perioder när vi inte hållit på så mycket blir hon väldigt mycket sämre på att ligga kvar etc..

:bow:

Min kan:

Sitt

Sitt fint (samma som din)

Ligg

Ligg riktigt (ligger på rygg)

Rulla runt

Backa

Kryp

Dansa (gå en cirkel på golvet)

Lägga godis på nosen och vänta på varsegod

Låta som mattes bil (brum brum)

Vad gör matte när hon är arg på dig? (då skäller han,för när jag är arg "skäller" jag på han)

Tacka med tassen

Ge mig kardan (sätter tassen högt upp)

Tacka med varannan tass i snabbt tempo

Puss (säger man puss,eller gör ett pussljud så duttar han nosen mot min kind)

Hämta kopplet

Vakta

Skilja på sina saker,om jag säger hämta pipis,så kommer han med pipisen,säger jag hämta bollen så kommer han med bollen osv.

Det sjukaste han kan (som jag antagligen inte ens skulle ha skrivit här...) är juckijucki :eek::angel::o då hoppar han upp på benet med framtassarna och håller om (men han juckar absolut inte så klart!!!)

Jusst nu håller vi på med att han ska säga I love you,att ha godis i munnen utan att äta det,och att "räkna".

Senast ändrad:

HAHA!!

Den var bra.. vilken fantastiskt duktig hund!!
Vi började direkt men har bara kommit till att stå i en mikrodelssekund än.. Kommer nog ta liiiiite tid! :D
Vilken balans den hunden måste ha..

Igår lärde vi oss att vinka.. väldigt skoj med alla nya idéer!
Stort tack!
Hahaha, jag fick den idén efter att jag sett på David Letterman när någon kändistjej var med och hade sin chihuahua med sig som vinkade. Den var skitsöt och jag försökte få min chihuahua att vinka, men hon pekar bara finger åt mig och går därifrån när jag försöker. :angel:

Jack Russelln är bättre dock.

Vavvan gör high five i alla fall. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 846
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 537
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 366
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023