tips på inkörning

Sv: tips på inkörning

Jag menar säkerligen inte att använda hårda ord eller nedlåtande kommentarer?!
Elak gubbe (( :mad: )) använder jag väl sällan??
Nån enstaka gång bara tror jag... :smirk:
Denna :devil: är ju skämtsam :)

Ant för att jag väljer mina ord, gärna korrekta o lite svåra ord har jag fastnat för :o
Men eg är jag så snäller o trevlig så :)
Hård utanpå mjuk inuti
Det var en som påpekade att jag framstod "tuffare" än vad jag eg är IRL
Jag försöker vara nått jag inte är :devil:
nej men det har väl bara blivit så, ant för att man är lite feg o blyg :o :smirk:

//L

Jag har ju träffat dig, och vet att det stämmer som du säger :)
men för dom som inte gjort det kan det låta hårt ibland. Men visst, gubbarna förmedlar också en hel del, jag "läser" dom alltid, i dina och andras inlägg, och är noga med vilka jag själv lägger in!

Lotta

Jag ha också vissa ord och formuleringar som ag är extra förtjust i, men man måste nog välja sina tillfällen!:)

Bra att du tar till dig kritiken och tänker på det i alla fall

/Tina

Håller med LIA, hoppas att du inte kör så där. Om det duger till att släpa saker vid inkörning vill jag inte uttala mig om, men jag har svårt att tänka mig det.
Hade du inte en sele redan, eller är jag senil!? För även en "skitsele" är bättre än detta.

/Tina

ok, tack för att du hjälper mig...:bow:
Så du tror att hon skulle ha lättare att dra om det var en loksele?
Är inte stiglädret som är för kort då?
Ska föra detta vidare till ägarna
fanns ingen loksele på Bole-produkter.se
endast bröstselar

Senast ändrad:

Lokselen finns i katalogen, har ringt förut o frågat lite om den, den passade inte stora hästar (32-34"), som vi skulle ha den till. Men den finns upp till 31" har jag för mig.

Japp en loksele blir bra! Draglinor har du/ni ju o en prisvärd baksele köper man på Granngården för knappt 400 kr :)
Annars är det lite bättre läder i Börjes loksele ;)
Men till hobbykörning tror jag Boles duger bra!

/Lisa

hon drar en lätt harv med denna...
Även om harven är lätt (vikten) så blir det dragmotstånd. Att dra en harv med den där utrustningen är verkligen inte snällt mot hästen.

LIA

Absolut inget jag skulle ha att köra med.
För 1200:- kan man inte räkna med att få något vettigt i selväg.

Jag kan tycka så här. Ska man endast harva 15 min/vecka, kan den kanske gå an. Men inte om man ska köra vagn.

Ser också risken för en tråkig utveckling utifall ägarna börjar intressera sig för körning men sedan lessnar för att man skaffat för dåligt material. Bättre köpa "normalgrejer" i mellankvalité för relativt låga kostnader.
Som min mamma brukar säga, köper man billigt köper man dyrt.

LIA

Om du kikar i tidigare trådar så finns det en hel del info om ställen att handla selar, vagnar etc.
Betr rockarden du frågar om är jag inte rätt person att svara, för jag gillar inte typen. Vagnarna verkar ju vettiga vad man kan se på bild liksom selarna, men det är svårt att avgöra innan man sett dom irl.

Vet du något om priserna på grejerna?

LIA

Hej...

nu riskerar kanske jag att bli halshuggen, men jag blev faktiskt imponerad över din selkonstruktion! Jag skulle tro att den funkar alldeles utmärkt att dra en mycket lätt pinnharv med.

Du har ju två remmar till bröstan, och jag tror och hoppas att bröstan inte sitter benhårt i tömkörningsgjorden, utan att det finns 10 cm spelrum för hästens bogar att röra sig, samt att du använder svängel, då funkar det ju! Varför lägga ut onödiga pengar på en skitsele a´la hööks då??

Hade givetvis inte dragit något tungt med risk för skav, och att grejer går sönder. Håll dig undan plöjning och sånt :rofl:

Gör nu ditt allra bästa för att stoppa det dumma hööksinköpet, säg helt enkelt som det är. Och ge dem Shettisshoppens hemsida samt equilex hemsida rakt i handen så kan de inte spela okunniga längre.

Skriv gärna ut ex DriveOuts eller Cliffords KÖRSKOLA och sätt upp i stallet..:angel:

nä "bröstan" sitter endast fast i den övre fästet med balband för jag ville inte att den skulle kasa.'
TAck så mkt!
JAg är ivrig att lära mer hela tiden annars hade jag aldrig fortsatt skriva här ;)
Har skrivit ut information om selar och dylikt till ägarna nu,ger det till dotterns så att hon kan läsa på, och sedan bearbeta sina föräldrar;)
kom gärna med tips om hur jag ska förbättra saker med min så kallade sele fram tills en riktig blir köpt. Kommer inte sätta henne framför en vagn med denna sele utan endast en lätt harv, som hon tycker är jätte skoj att dra, hon är hur ivrig som helst när vi sätter på den och öronen frammåt hela tiden:love:

Vill dessutom säga att det var en vacker ponny! Man måste ju bara älska isabeller. Det är modigt av dig att lägga ut bilder förresten, det blir ju alltid diskussion.

Har hon en gammal muskelskada på halsen förresten?

Eftersom hästens bogar rör sig vill man att selen ska följa med, inte sitta fast. Därför behöver du en svängel! :)
En bild på en hemmagjord svängel på en liten shettisvagn:
Svängel
Samt svänglar i metall (vanligast!)
JRQRNQDSEORRM.jpg

För att det hela ska fungera riktigt bra, och så att hästen får största möjliga rörelsefrihet har man konstruerat bröstan så att den är helt lös från däckeln!
Så det är så du kan göra, göra bröstan lös. Däckeln vid körning håller bara skaklarna, i ditt fall bara tömmarna! :) Vid körning med vagn har man ju en baksele som bromsar vagnen oxå.

/Lisa

Hittade du en pepparkaksburk modell LARGE under helgen eller vad??:eek:
För ironi ingår väl inte i ditt vokabulär..
Fasiken va stolt jag blir över era svar som är långt långt ifrån de tråkiga påhoppen!!

:bow: :bow: :bow:

Och Snigelfarmor..du tyckte jag gav ett dåligt råd när jag sa att en häst som harvar ridhuset (skit samma vilken utrustning som används, det lade jag mig inte i) har kommit långt i sin inkörning..

För enl mig har den det..då kan den hjälperna, röstkommandon och den är tränad i att inte vara bakrädd!

men som sagt, kul o modigt att lägga in bilder här!

Mer sånt och MER konkreta råd UTAN en massa elaka gubbar, djurplågarord osv..:love:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 559
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 380
Senast: Grazing
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar