tips på inkörning

ja nu är det såhär att jag skall köra in en liten b-ponny.
Vi använder en hemmagjord sele när vi harvar ridhuset med henne, men den kan man ju knappast använda när man sedan ska köra med vagn.
Det var ett tag sen jag körde in en häst och skulle vilja höra hur ni gör när ni kör in så att jag inte missar ngt, sen vilken sorts sele jag skall köpa och då helst även billigast.
Hade tänkt köpa en rockard på börjes, är den bra tro?
Tack på förhand Jannike:bow:

Sv: tips på inkörning

Du skall köpa en riktigt bra sele direkt. Ingen ide att köpa något billigt skräp för att sedan byta. Vet ej något om börjes vagnen tyvärr. Men kolla runt lite här så hittar du det du söker.

Jordgubben från Skåne skrev:
ja nu är det såhär att jag skall köra in en liten b-ponny.
Vi använder en hemmagjord sele när vi harvar ridhuset med henne, men den kan man ju knappast använda när man sedan ska köra med vagn.
Det var ett tag sen jag körde in en häst och skulle vilja höra hur ni gör när ni kör in så att jag inte missar ngt, sen vilken sorts sele jag skall köpa och då helst även billigast.
Hade tänkt köpa en rockard på börjes, är den bra tro?
Tack på förhand Jannike:bow:

Är det inte bättre att göra en nyare modell hemma bygge om du nu skall snåla?:eek:

varför det...det är en harv som väger 20kg...långa kraftiga rep...som sedan i sin tur sitter fast i en rejältömkörningsgjord med en fast läderbrösta...svanskappa och tygel som fungerar som en rem som håller upp repen från bakbenen alltså sitter fast i svanskappan och hänger ner med vars en ända på låren och där i löper repen...säg mig vad som är så himla hemskt med detta...i 15 min en gång i veckan?

Surfade förbi för att kolla rockarden. Den gamla modellen hade ingen svängel så den fick vi bygga om. Bilderna på den här är inte speciellt tydliga, ser ut som något som skulle kunna vara en svängel men kanske ändå inte. Får nog ta luren för att fråga, tråkigt att köpa något nytt som man måste börja med att bygga om.

_L_ skrev:
Nej men snälla.......
Det finns flera hundra trådar om just inkörning!
Står det inte att man ska söka och läsa gamla trådar först??
Men gör det "sök i detta forum" :smirk:
Snälla Lisa, är det verkligen nödvändigt att ha en så snorkg attityd i vartenda ett inlägg du gör?????

Om det nu är så att du är trött på att svara på den här sortens frågor så ignorera dem! För många andra börjar bli trötta på att "höra" din snorkiga besserwisser attityd.

/Tina

ok, men så svårt är det kanske inte att sätta dit en svängel?
Man kan väl köpa färdiga har jag sett...stallägaren är händig så han får hjälpa mig

Jag skulle vilja be dig att genast sluta harva ridhuset med din hemmagjorda sele. Den har fast brösta och bara en gjord, en kombination som inte ger hästen den frihet att dra som den behöver. Har du svängel på harven (hoppas) ??

Selar finns det gott om för en billig peng. från 2000 och uppåt. Kolla in equilex.se eller shettisshoppen kanske. Vill du ha lite mer för pengarna tittar du på selar från 5000:- och uppåt, då får de en sele som fungerar bra vid tävling och även tyngre körningar, såsom harvning kanske :)
Bra grejer kostar, 2500 för en sele är väldigt billigt, inte dyrt.

Om du är snål med bra utrustning att du inte unnar din häst bra grejer, då kanske du ska släppa tanken på att köra, och allra minst, köra in en häst. Köra in en häst är ett stort projekt som kräver en hel del körerfarenhet, samt 2 duktiga körvana medhjälpare.

Jag är ändå nyfiken på din harvkonstruktion, skicka gärna in en bild, det är alltid kul med folk som använder sina hästar till något nyttigt!

Jag harvade själv med min shettis, och hade väl inte heller den bästa utrustningen på den tiden även om det funkade utmärkt!

Snälla Lisa, är det verkligen nödvändigt att ha en så snorkg attityd i vartenda ett inlägg du gör?????
I varenda inlägg???
Säkert i 50 st bara ;)
Om det nu är så att du är trött på att svara på den här sortens frågor så ignorera dem! För många andra börjar bli trötta på att "höra" din snorkiga besserwisser attityd.
Hm... Att ingen annan påpekar det då :confused:
Eller är du ensam om att tycka så??
Jag upplever mina inlägg inte alls snorkiga förståss, utan mer att det är du som har en snorkig attityd :crazy:

Är det snorkigt att säga som det är??
Det är väl bra att det finns dom som svarar på alla dessa inlägg och inte bara ignorerar dom?

/L

ok , allt¨så den vi harvar med är endast en sån där liten del...hmm svårt att förklara...hur kan man göra en lös brösta då? med hjälpa av diverse överflödig hästutrustning, är öppen för förslag, det är inte jag som ska köpa sele och dylikt utan jag bara hjälper ägarna .

En lös brösta sitter inte ihop/fast med däckeln utan draglinjen blir rak från hästens bringa till svängel. Där draglinjen bryts blir det större tryck på hästen.
Men du hade ju nån annordning med tyglar som draglinehållare? Då finns det en risk att draglinjen bryts där om du inte enkelt skaffar elastiska band :idea: (tex bensnören till täcken för en billig peng).

Annars är det enklare att köpa en ny blillig komplett körsele från tex equilex...

/Lisa

Nä det är inte snorkigt att säga som det är, men "tonen" i dina inlägg när du säger som det är (läs: som du tycker att det är) är snorkig. Du använder ord och ordföld som gör att det verkar som o u närmst idiotförklarar.

På vilket sätt är jag snorkig?

/Tina

ja ok då ska vi nog knåpa ihop ngt bättre...hästägarna är inte så intresserade av att skaffa en sele just nu så jag gör det bästa av situationen istället, tack så jätte mkt för tipsen.

En annan okej hemma-lösning hittade jag på nu under vintern. Den består av tömkörningsgjord, sadelgjord(till stor häst) och tömmar + stigläder. Hade lovat mina barn att de skulle få åka pulka efter nån av hästarna när det var snö och fick ju då stå för mitt löfte när snön kom. Jag satte helt enkelt på mitt shettissto en tömkörningsgjord runt magen och tog därefter en gammal sadelgjord och satte som brösta. Sadelgjorden var stoppad och lagom bred, passade perfekt som brösta! Knöt fast sadelgjorden i töm-gjorden, för att den inte skulle ramla ner, och tog ett stigläder och använde som nackrem. Sedan tog jag ponnytömmar och satte fast i spännena på sadelgjorden = draglinor, som sitter fast i en lös brösta! Detta funkade alldeles utmärkt för pulkaåkning i ca 20 minuter!

Lisa, du såg ju att min baksele hade hängande spännen baktill? Där fäster man en ögla av en läderrem, som draglinorna ska löpa igenom. Detta för att förhindra att hästen trampar över linorna när man inte har några skacklar (om man drar timmer med sax t.ex.).

Har man en anordning med tyglar (eller stigläder som jag använt på "lilla loppan" X :angel: ) så är det inget fel med det, så länge de är rätt avpassade!
Skulle aldrig komma på tanken att sätta några hängslen på min baksele, däremot skulle jag noga se till att draglinan, när hästen är i drag, löper mitt i öglan = ingen bruten draglinje! :banana: Är resårbanden 2 dm långa tror jag att linjen blir bruten ändå, det hänger inte på materialet utan på hur det är avpassat, eller hur ;)
Och att bruten draglinje ska ge tryck, det är ju bara om linjen är bruten uppåt, så att säga. Är det så att draglinan och draglädret/bröstan möts i en nedåtgående spets lyfts ju linjen, och inget tryck på däckeln skapas för det!

Det finns ju en risk för bruten draglinje annars för alla som kör med loksele, också. Men inte säger man att man ska göra uppehållsremmen av resårband för det?? Och alla vill ju inte ta isär lokselen som du gjort, även om det fungerar bra!
Det är ju bra att förklara för folk hur det ska vara, men man behöver inte alltid utgå från att folk inte har en hum om hur saker och ting ska sitta. Möjligen fråga om de vet eller inte!?

Jag kan också vara ganska besk i mina kommentarer ibland, men det är synd om körintresserade skräms härifrån på grund av tonen i en del svar (inte riktat till dig nu Lisa, utan den som vill ta åt sig)!

Lotta

Hm... Att ingen annan påpekar det då
Eller är du ensam om att tycka så??
Jag upplever mina inlägg inte alls snorkiga förståss, utan mer att det är du som har en snorkig attityd

Lisa, jag måste erkänna att även jag tycker din attityd har blivit väldigt överlägsen och snorkig ja..

Är helt övertygad om att du har jättemycket bra tips att komma med men tyvärr verkar det som om du har fastnat i ett ekorrhjul..där bara din egna kunskap tillåts att springa runt i..

Så det är fler som uppfattar dig sådan.
Säg gärna vad du tycker..men använd inte så hårda ord..elaka gubbar..eller nedlåtande kommentarer..
Så kommer fler att lyssna på dig!

Lovar!

Till Ts;
Var nere och tittade på Börjes rockarder och de påminde om Bulletrockarden. De är ju gjorda i Polen.

Däremot så tyckte jag att swingern verkade bättre..jag som inte har gillat den typen av vagn innan.
Men just Börjes modell va trevlig och jag hade gärna haft en sådan i min enorma vagnpark;)

Då ni harvar med hästen och den inte verkar bry sig nämnvärt så tycker jag att själva inkörningen redan är avklarad.
Hon svarar på tömmarna och bryr sig inte om att ha någonting "tungt" efter sig..så därför borde det inte va några problem att sätta henne i vagn tycker jag.

Finns det ingen mer kunnig som kan hjälpa er med just den biten?

Lycka Till!

ja kunnig och kunnig vet jag inte om jag ska kalla mig men inkörning och dressyrkörning höll vi på med när jag gick i skolan...så helt borta är jag inte. Men visst finns det mer att lära.
Det som någon skrev med liten sadelgjord och stigläder låter suveränt...ska verkligen testa det imorrn...tack så mkt för tipsen

Jag tycker om att använda de ord som jag gör, jag vet att det kan se "överlägset" ut men vill iaf skriva som jag gör...
Men ingen som ser dom snälla gubbarna jag slänger med?? :confused:
Dom tycker jag säger rätt mkt :) :smirk:
Fast jag tänkte på att i en inlägg nånstans att det lät hårt det jag skrivit, iaf om man tog bort alla smileys :crazy:

Ja jag vet att det kan se bryskt ut när man skrivit
Men det är svårt utan att skriva så att det inte blir kringgående o velande?

Men detta jag skrev först är ju lite anklagande :crazy:
En stackare fick ta smällen bara för jag var trött på alla andra :o
Nej jag ska vara snällare i inläggen, iaf försöka ;)

Jag låter nog mkt bättre när det gäller pm för det var några som pm:a förut o dom tyckte jag var snäll som hjälpte o tackade för tipsen! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 559
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 380
Senast: Grazing
·
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar