Sv: Tips på förbättring!
Jag tycker också du är modig som lägger ut film. Och det är kul att se på också!
Varför tårna pekar ut är nog som sagt för att du kniper med benen pga av att du inte riktigt kan balansera dig. Jag skulle tippa på att du behöver öva upp dit styrka i bålen för att orka sitta i balans och följa med. Då kommer du också orka få bak axlarna och fram med bröstet lättare. Och då behöver du inte knipa med benen lika mycket och kan vinkla om benet ända uppe i höftleden så tån kommer in.
När hästen hoppar runt och kastar sig och spänner sig så upplever jag att de själva lagt ribban lite grann för kvaliteten och nivån på ridningen. Man tar sig inte upp på en stadig kvalitativ nivå förrän man själv kan kontrollera hästen och ridningen.
Jag hade jobbat mycket på att få den hästen att vara kvar för hjälperna hela tiden och inte låta den slinka iväg eller spänna sig. Om du är väldigt obs på att fånga upp den så fort som möjligt och tränar upp din förmåga att utläsa när det kommer spåra ur och nästan fånga det innan så kommer du hinna stoppa allt innan det blir "full katstrof".
Jag har själv en sån häst och rider och har ridit flertalet sånna. Man måste få dem att inse att ryttaren bestämmer när, var och hur man rider. Annars kan man i vissa fall bli fast i det där träsket i evigheter. Spänning i hästen sabbar allt i ridningen.
Som någon sa är mycket av nyckeln i det att själv inte tagga upp sig, fysiskt eller psykiskt. Utan bara bestämt och lugnt inte tillåta att den avviker från vägen, farten eller formen. I nämda ordning.
Ser ut att kunna bli bra det där. Lycka till med träningen! Kul med någon som är så ödmjuk och vill bli bättre!