Tips på förbättring!

A

Alpin87

Ägaren till hästen jag rider i filmen filmade när jag red igenom LB:1 två gånger. Vet själv att allt inte är bra, tyglarna blir långa emellanåt och han blir lite rädd för grejer då och då och spänner sig osv men alla tips mottages tacksamt om vad jag kan förbättra. Konstruktiv kritik tack! Skriv inte bara ''dina tyglar är för långa'' eller ''din sits är dålig'' osv. Förklara gärna och motivera din kritik och så :)

Film: http://www.youtube.com/watch?v=6Z91e9xySQA

Sv: Tips på förbättring!

jag är ingen expert, men på det stora hela såg det trevligt ut! hästen blir ju som du säger lite stressad osv ibland, men jag tycker dte såg bra ut ändå. en grej jag tänkte på i din sits, var att du pekade ut tårna lite grann, och skänkeln såg lite ostadig ut. om jag var du skulle jag pröva att korta lädren ett eller två hål, för de ser nästan lite för långa ut, och se om det blir lättare att hålla tårna rakt fram och stadigare skänkel då!:) sen skulle du kunna prova att lägga upp stigbyglarna, för att få lite stadigare sits, det tror jag skulle vara bra, eftersom din sits är lite orolig. annars tror jag inte det var något speciellt jag tänkte på. har säkert missat ngt, men här var två tips jag kunde komma med! och lycka till!:laugh:

Jag håller med dig om sitsen! Har funderat på att korta upp ett och men också att lägga in vinklade stigbygelinlägg så tror jag skänkeln blir stadigare. Ska testa mig fram! Har också sett att tårna pekande ut men har erfarenheten av att det blir bättre med vinklade inlägg i stigbyglarna så ska testa det också, alternativt korta ett hål :) Om min sits blir stadigare bli nog han lugnare också :)

Ser på det stora hela bra ut. Skänkeln har redan H_lena påpekat men jag skulle vilja att du drog bak axlarna lite också. För nu ser du nästan framåtlutad ut - utan att vara det! Bak med axlarna upp med bröstkorgen. Lite mer stoltare hållning.

Sedan hade jag tränat lite mer på övergångar. Travigångsättningen från första halten var mindre bra, tog flera steg innan han var igång. Travinslag i skritten och ett par fattningar innan högergaloppen flöt.

Jobba på - det ser som sagt bra ut!

Jag har inte så mycket mer att komma med, utöver det dom andra har skrivit.
Men en sak har jag iaf: Testa att träna utan att ha hundarna på ridbanan, hästen kanske kan slappna av lite mer då:idea:

Tusen tack för tipset! Min hållning är INTE bra, det är jag medveten om! Så detta gör tyvärr att jag ser framåtlutad ut fast jag inte är det. Problemet är bara att det blir en spänning i mig att räta upp mig mer och dra axlarna bakåt men med träning på det borde min spänning försvinna tycker jag. Vi övar mycket övergångar och det ska jag fortsätta med. Han hade en ''grej'' den dagen också med att fatta högergaloppen men jag ska försöka vara mer övertydlig där så han får ett bättre flyt från början, när jag fattar om tre gånger blir han spänd på grund av det också..

Ja, haha, det är rätt irriterande att ha dem där, samtidigt som han kan behöva lite läskigheter och lära sig slappna av ändå så därför har de fått springa där. Försöker lägga på lite läskigheter för att han ska lära sig att det alltid finns någon form av störningsmoment :) Dock brukar de inte alltid leka som galningar där ;)

Härligt med dressyrfilm. ;)
Båda blir spända stundtals vilket leder till brist i kommunikation och balansfel.
Dock har jag respekt för dig som ryttare eftersom du verkar hela tiden kämpa med att utveckla dig själv och i slutändan hästen, det uppskattar jag!
Det blir självklart lättare för dig att sitta när han låser ryggen, när han får igenom rörelsen ordentligt verkar du ha svårt att hänga med. Ett tips är att hitta någon som kan longera dig utan (!) inspänningar medans du gör balansövningar. Då lär du dig att anpassa din sits efter hans ganska rörliga naturliga gång.
Lycka till i helgen! Tror ni kommer lyckas bra, om ingen slänger in ett monster på banan dvs. ;)

Mitt svar försvann :devil:

Ville bara säga tack för bra tips och för berömmet! Jag försöker hela tiden utveckla och förbättra min ridning vilket också är extra viktigt när man har en så känslig häst (men alltid viktigt).

Longering är jättebra. Jag brukar också göra så att jag har ett ''handtag'' (en aschenrem fäst i framvalvet) där jag kan ha ett finger och bara ge honom ett lätt stöd när vi gör ökningar så jag kan försöka slappna av utan att störa honom.

Måste också försöka öva på att inte gå in i ''försvarsställning'' när han spänner sig utan bara slappna av och rida på. Det kommer nog med tiden och hans spänningar blir nog mindre så fort jag lär mig att inte gå inte försvarsställning (dra upp knäna, luta mig framåt osv, inte lika synligt som det verkar haha).

Spännande att jämföra!
Och vilken skillnad! I ridhuset verkade han riktigt obekväm, redan på uppridningen ser man spänningarna och hur du "safe-guardar".
Eftersom han tittar så spänner du dig- vilket resulterar att när han kastar sig så upplevs den rörelsen större eftersom dina muskler inte är följsamma, och du spänner dig mer. Obalansen hos dig gör att du håller i dig lite extra och inte släpper fram honom- leder till att han kan inte göra korrekta halter. H.b. ut på både sista och första halten. Det genomsyrar lite hela passet då dina spänningar går ner i honom och hans upp i dig. Jag tycker att han fick komma fram och röra sig mkt bättre på ridbanan där ni båda var mer avslappnade. I ridhuset går han mkt bakom lod/bogarna och låser sig- men det kompenseras en del av den energin han har då- som får honom att röra benen, utan att igentligen rörelsen är igenom. Ser flashigt ut, men inte så mycket värt i slutändan. Alla övergångar i ridhuset (vad jag kunde se) var med brist i balansen det ser jag inte i samma utsträckning på ridbanan.

Jag kan tänka mig att han går som en klocka när du rider själv totalt utan störningsmoment samtidigt som att han kommer inte bli mindre tittig om man gör det (rider utan störning altså ;)). Tror att om du lägger ner mkt jobb på balansövningar på lina så löser du en del av hans tittighet- den att ni ger varandra spänningar.

Är det en förbättring i träningen hemma sedan ridhuset eller är det bara en obekväm situation för honom och han igentligen går som han gjorde på banan? I vilket fall som helst tycker jag att du skall vara mkt nöjd med dig själv och hästen!

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Ja det är ju stor skillnad att rida hemma. Vi gör ju helt andra övningar än när man rider program, det händer mycket mer och blir ju mer varierat. Men jag vill visa när jag rider program för det är där man blir ''avslöjad'' ändå. Det är då det man övat på blir bedömt, även om det inte är lika bra som på hemmaträning såklart. Jag tycker inte heller att det ska vara för ''säkert'' och att hästen bara ska rulla på och se fin ut, det är inte ridning för min del i alla fall. Dock måste man ju försöka uppnå det lite om hästen är spänd för både hans och ens egen skull när man ska rida för domare.

Tack för tipsen i alla fall!

Jamen precis, där tänker vi nog lika!
Uppdatera fullkomligt efter helgen!

Så modigt av dig med en filmsnutt, men undrar lite om din egen beskrivna sits för jag håller inte med om att korta lädren.Att du ine får svikt i vristen och inte en så bra fotställning beror på att du nyper med dina knän.Och jag ska bara förklara att din sits kan bero på sadeln om den ex är för vid och tippar lite framåt och du inte sitter helt plant så kommer du antingen sitta lite i framvikt om ditt bäcken då ska vara korrekt mot sadeln vinkling, eller oxå, om du rätatr på dig o tar bäcknet i rätt vinkel mot hästen sas så blir det att dina ben åker fram lite o knäet nyper fast för då ska du balansera upp ditt bäcken i sadeln lilla nedförsbacke.
Det förklarar dina skänklar att de bland åker fram, du rätar dig, ibland åker bak för du tappar balans fram eller så kan ostadigt skänkelläge faktiskt bero på en sadel som inte ligger helt still utan guppar lite som en båt.

Nu kanske allt är bra med sadeln och då får du som andra beskrivit räta på dig och släppa dina knän, de ska vara i kontakt men inte nypa fast men är inte sadeln korrekt så är det faktiskt skitsvårt att få en bättre sits.

Okej, sadeln ligger bra.. Dock är den stor i sitsen till mig. Drar oftast 36 i kläder och sadeln är 18,5 (eller 18) tum så jag sitter inte så stadigt tyvärr. Försöker hela tiden öva på att slappna av i höfterna låta benen hänga och inte knipa med knäna men hamnar lätt i obalans då sadeln är rätt stor. Har iofs hört att det är bra för sitsen med en för stor sadel, då sätts sitsen på prov men hade den varit min häst hade han fått ha en mindre.. ;)

En sak till som jag såg. Jag har skaffat nya inlägg till stigbyglarna så de inte far ur så lätt nu iaf ;) Ska försöka tänka på att slappna och och inte nypa med knäna och på så sätt på bättre svikt i vristen och hamna i bättre läge med foten.

Kommer filmas när jag tävlar på söndag så jag får köra en uppföljning med hur jag ser ut då ;)

Angående att jag lägger ut film är nog för att jag står för hur jag rider och vågar man visa sina svagheter kan man alltid uppmärksamma dem och förbättra dem :)

Jag tycker också du är modig som lägger ut film. Och det är kul att se på också!

Varför tårna pekar ut är nog som sagt för att du kniper med benen pga av att du inte riktigt kan balansera dig. Jag skulle tippa på att du behöver öva upp dit styrka i bålen för att orka sitta i balans och följa med. Då kommer du också orka få bak axlarna och fram med bröstet lättare. Och då behöver du inte knipa med benen lika mycket och kan vinkla om benet ända uppe i höftleden så tån kommer in.

När hästen hoppar runt och kastar sig och spänner sig så upplever jag att de själva lagt ribban lite grann för kvaliteten och nivån på ridningen. Man tar sig inte upp på en stadig kvalitativ nivå förrän man själv kan kontrollera hästen och ridningen.
Jag hade jobbat mycket på att få den hästen att vara kvar för hjälperna hela tiden och inte låta den slinka iväg eller spänna sig. Om du är väldigt obs på att fånga upp den så fort som möjligt och tränar upp din förmåga att utläsa när det kommer spåra ur och nästan fånga det innan så kommer du hinna stoppa allt innan det blir "full katstrof".
Jag har själv en sån häst och rider och har ridit flertalet sånna. Man måste få dem att inse att ryttaren bestämmer när, var och hur man rider. Annars kan man i vissa fall bli fast i det där träsket i evigheter. Spänning i hästen sabbar allt i ridningen.
Som någon sa är mycket av nyckeln i det att själv inte tagga upp sig, fysiskt eller psykiskt. Utan bara bestämt och lugnt inte tillåta att den avviker från vägen, farten eller formen. I nämda ordning.

Ser ut att kunna bli bra det där. Lycka till med träningen! Kul med någon som är så ödmjuk och vill bli bättre!:)

UPPDATERING

http://www.youtube.com/watch?v=xl8-dIHWpCI

Korta klipp från dagens dressyrpass. Jag tycker att jag ser markant skillnad på mitt fotläge och benens placering (thanks to you). Han är fortfarande spänd och vi hade flera duster idag.

Problemet är att den här hästen har MÅNGA blivit rädda för och han är van att ha överhanden. För honom har det innan tjejen som har honom nu varit så att har han blivit rädd har man ridit därifrån och han har vunnit. Det är ändå rätt många år han har fått ha övertaget så att säga, men som sagt, vi jobbar på det.

Vad tycker ni annars om filmen?

Kommer snart ytterligare en film från idag då ni kan se när jag rider igenom hela programmet.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
16 907
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Bonica
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 047
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur