R
Raderad medlem 94602
Aldrig hört talas om eller sett en modern Berner Sennen som gör något som liknar arbete.
Inte jag heller.
Har heller aldrig träffat en frisk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig hört talas om eller sett en modern Berner Sennen som gör något som liknar arbete.
Samma här. Är det inte ectropion, HD eller ED så är det cancer. Mina släktingar fick ta bort sin vid bara 7 år, för alla hennes muskler hade ätits upp av cancernInte jag heller.
Har heller aldrig träffat en frisk
Samma här. Är det inte ectropion, HD eller ED så är det cancer. Mina släktingar fick ta bort sin vid bara 7 år, för alla hennes muskler hade ätits upp av cancern
Så tråkigt.Jag har även träffat på 2 st med Ep.
Av senner raserna så är Berner senner den som är mest ”sällskapshund” men absolut bör alla hundar få mental stimulering av något slag och alla senner hundar är ju tidigare arbetande hundar i olika utsträckningar. Tex finns ju ett särskilt dragprov för senner raserna (möjligen är provet bara för viss/vissa av senner raserna). Men idag är nog alla Berner senner sällskapshundar, möjligen aktiva sällskapshundar. Tex dra skrinda är nog en passande aktivitet samt såklart vanlig aktivering som spår, nosework etc. Hälsan är det man måste se upp med, dvs studera ev valps släkt mkt mkt väl.På SKK beskrivs det som en hund som behöver arbeta. Så den faller nog bort tyvärr.
Måste det vara en stor ras?
Det finns ju "stora hundar i liten förpackning" som kanske skulle vara lämpligare hanteringsmässigt för en äldre person än en stor hund
Då skulle jag nog rekommendera Eurasier och Finsk lapphund.Nej det är inte tvunget faktiskt. 15 kg och uppåt tycker hon är ok
Vad skiljer Eurasier mot Keshound?
Jag tänker bara på schnauzer hela tiden, detta utan att känna en enda schnauzer. Men jag vet om en 70-årig dam som köpte det i fjol, efter ett liv av hundägande då hon nog mest haft större raser, om jag förstått det rätt. Hon verkade väldigt nöjd med rasvalet i alla fall. Så det är kanske inget förslag på så vis, vill bara väcka tanken.
Jag har en Dogue de bordeux! Det är min andra. Jag är snart 60 år. Och kan absolut hålla med om att den hade passat bra! Han går lugnt i koppel och sover mycket när han är inne. Trivs bara han har sin flock.Kvinnan det handlar om är 71 år gammal och är sedan många år tillbaks uppfödare av schäfer. Hennes äldsta schäfer börjar sjunga på sista versen och hon vill fortsätta dela sin vardag med en hund med mindre kaliber men som hon ändå kan känna sig trygg med. En ras med lågt aktivitetsbehov och som gillar att ta det lugnt och som nöjer sig med dagliga promenader och som skulle gilla ett liv i stort hus ute på landet. Hon kan inte tänka sig en allt för liten ras. Någon specifik ras som ni kommer att tänka på?
En hyfsat lugn hund som gärna stannar på gården och som inte ger sig på inventarierna i huset om den inte får hjärngympa likt som en brukshund behöver för att må bra. Det hade ju vart att föredra. Men väldigt svårt att sålla mellan raserna....