Tips på bra agilitybok eller film!!!!!

Snobben

Trådstartare
Någon som har tips på en bra bok eller film?:bump:
Har börjat tävla och vovven älskar det :love: men skulle vilja lära mig mer!!!:)
Våra största problem är tjuvstarter (dvs han drar järnet innan kommando) vilket han börjat med nu, hm...
Och kontaktfälten, måste bli mer noggrann. Även lite tips på hur hopptekniken förbättras vore kul.
Några tips?:bump:

Sv: Tips på bra agilitybok eller film!!!!!

Jag hittade en jättebra agilitybok på bibblan , den heter Agilitystarter och är skriven av Marie Hansson.Den tar upp hur otroligt viktig starten av ett lopp är och har du en hund som tjuvstartar så är den här boken guld värd.Jag har själv problem med detta och känner att den här boken ska jag köpa så man kan gå tillbaka och läsa mer.

De generella tipsen på de två första sakerna är att var konsekvent och låt aldrig hunden fortsätta om den gör fel, det gäller även på tävling, släpper man på det ibland vet hunden att den kan komma förbi med det felaktiga beteendet och chansar. Det är som när människor köper lotter - man vet aldrig när man har tur ;)

Vilket kontaktfältsbeteende har du valt? Det är svårt att tipsa om man inte vet vilken metod du använder.

Jag har inte läst Agilitystarter av Marie själv, men vad jag har förstått av diskussionerna så går den inte ihop med tex Greg Derretts handlingssystem så fundera på hur du vill handla din hund först :)

Tips på hoppteknik tar jag gärna emot själv för det vet jag inte så mycket om.

Jag skulle vilja ha en bok för att få lite mer tips & idéer. Finns ingen mer kurs jag kan gå tyvärr för att komma vidare.

Konsekvent ja :angel:
Jag har inte haft problem med starterna från början utan kunde korrigera perfekt i starten!:) Men sen kom han på att om han tjuvstartade, så kom jag ändå efter... Inte bra.. Men är för mkt tävlingsmänniska för att diska mig gång på gång för det:crazy: Men funderar på att åka på träningstävling och träna där, då det är som en riktig tävling nästan, iaf mer hundar, vissla osv.

På kontaktfälten har jag tränat genom att ha kommandot SAKTA när han är före, och belöna när han stannar upp på kontaktfälten med godis, men även det svårt på tävling.

Jag brukar ibland göra annorlunda hinder med studs osv för att träna teknik, får en del rivningar så behöver träna. (han har så läng rygg & korta ben)

Funderat på en av Hanssons böcker.

Konsekvent ja :angel:
Jag har inte haft problem med starterna från början utan kunde korrigera perfekt i starten!:) Men sen kom han på att om han tjuvstartade, så kom jag ändå efter... Inte bra.. Men är för mkt tävlingsmänniska för att diska mig gång på gång för det:crazy: Men funderar på att åka på träningstävling och träna där, då det är som en riktig tävling nästan, iaf mer hundar, vissla osv.

Tyvärr finns det ingen genväg men de inser rätt kvickt att det inte händer något om man tjuvstartar. Min hund har försökt någon gång på träning och då står jag bara kvar sen när hon stannat hämtar jag henne och sätter henne vid starten igen och ger tydligt "stanna kvar" kommando. Hon försöker inte tjuvstarta längre...

Om du inte kan offra ett par starter för att få ett bra slutresultat vet jag inte om jag vill kalla det tävlingsmänniska. Om man inte är konsekvent med sin träning blir man inte bäst så är det bara. Man måste ju se det stora målet och för att komma dit måste man vara konsekvent. Men sen tar jag hellre ett diskat lopp där allt utom just disken var bra istället för att hanka mig runt banan på X antal fel och kass tid.

På kontaktfälten har jag tränat genom att ha kommandot SAKTA när han är före, och belöna när han stannar upp på kontaktfälten med godis, men även det svårt på tävling.

Det låter som en "gammeldags metod" jag tror man måste ha självständiga kontaktfält för att kunna komma någon stans. Föraren ska varken visa eller ge kommandon utan hunden ska själv söka sig dit och kontaktfältet ska vara det bästa stället på banan att vara på. Jag tränar in det med target och externbelöning vissa kastar godiset mot hunden men det fungerar inte på min hund för då nosar hon bara, viktigt är att man själv står på olika positioner när hunden går ner eftersom man är på olika ställen på banan när man tävlar.

Känner du att du kör fast, ta kontakt med någon som är duktig eller leta efter helgkurser hos privata tränare det brukar finnas en hel del om man letar det är bara och ringa och fråga om de ger lektioner. Alfa hundcenter i Göteborg har tex en helgkurs i början av februari.

Både jag & hunden blir lite nervösa på tävling, eller jag blir nervös och han blir överladdad. Behöver träna på starterna, lite irriterande att det gick så bra i början och blivit värre. Vi har ändå avancerat fort tycker jag, som med slalomet :) (iaf om jag är på höger sida:angel:)
Kontaktfälten ja, kanske är en gammal metod, inte vet jag.
Har haft samma tränare båda kurserna, hon tävlar SM.
Hur menar du att man ska träna kontaktfälten? Bra med nya tips!:)

Här finns en artikel som går igenom kontaktfältsträning som är ok tycker jag: http://www.carpemomentum.nu/Kontaktfalt.htm

Det viktigaste är att man bestämmer hur man vill göra och sen inte byter för då blir det bara rörigt. Så fortsätt med den metod du lärt dig om du tycker att den är bra.

Tack för länken :)
Tja, min träning har gett resultat i att få honom att minska farten något, men funderar på att börja träna med lock eller liknande på kontaktfälten.

Ett litet tips angående tjuvstarterna. Har du tränat lydnad? I så fall så sätter du hunden och säger stanna och så går du tre/fyra steg framåt och backar tillbaks igen. Detta kan du göra olika antal gånger innan hunden får starta, du kan också välja att göra det med olika avstånd. Då vet hunden aldrig när h*n ska starta. Om du inte har tränat lydnad blir det bäst om du lär hunden sitt - stanna kvar som enskilt moment tills den kan det.

Har börjat tävla och vovven älskar det :love: men skulle vilja lära mig mer!!!:)
Våra största problem är tjuvstarter (dvs han drar järnet innan kommando) vilket han börjat med nu, hm...

Hur har du tränat in starterna då?

Jag tränar såhär http://www.carpemomentum.nu/Starter.htm

Starter är något man måste lägga tid på för att få riktigt bra. Mitt tips är nog att börja om helt med startträningen!

Gilly

HOPPTEKNIK är också en superviktig del inom agilityn som det satsas alldeles för lite på.. Eva-Marie Wergård har superbra teknikhoppningskurser.

Ang filmer så är Gregs filmer super.. Har ett halvt bibliotek härhemma så jag kan kika runt och se vad som jag kan rekomendera. På rak (bakis-snurrig) arm är Susan Garrets Success with one jump också sevärd!

Återkommer...

Gilly

Tack för länken :)
Tja, min träning har gett resultat i att få honom att minska farten något, men funderar på att börja träna med lock eller liknande på kontaktfälten.

Ajdå, minskning av fart vill vi ju inte ha.. Att köra med target kan kanske vara bra, men du måste ha struktur i din träning! Hur ser dina drömkontaktfält ut? Jobba utifrån det!

Hur stor hund har du? 2på2av och running contacs tycker jag är bra metoder. Har haft running tidigare själv men kommer på min lilla köra 2på2av, inte för att rc inte funkat utan för att jag upplever att 2på2av kan vara ett effektivt sätt.

Gilly

Ett litet tips angående tjuvstarterna. Har du tränat lydnad? I så fall så sätter du hunden och säger stanna och så går du tre/fyra steg framåt och backar tillbaks igen. Detta kan du göra olika antal gånger innan hunden får starta, du kan också välja att göra det med olika avstånd. Då vet hunden aldrig när h*n ska starta. Om du inte har tränat lydnad blir det bäst om du lär hunden sitt - stanna kvar som enskilt moment tills den kan det.

Ja, har tränat lite lydnad innan agilityträningen, så han kan stanna-kommando, men har blivit lite väl ivrig när vi tävlar agility :p
Men att gå fram & tillbaka kan ju vara bra träning.

Hur har du tränat in starterna då?

Jag tränar såhär http://www.carpemomentum.nu/Starter.htm

Starter är något man måste lägga tid på för att få riktigt bra. Mitt tips är nog att börja om helt med startträningen!

Gilly

Tack för länk :)
Jo har ju tränat nycket på starter och när vi började tävla var han jätteduktig på det! Kunde gå många hinder före :laugh:
Men har nu börjat tjuvstarta.

HOPPTEKNIK är också en superviktig del inom agilityn som det satsas alldeles för lite på.. Eva-Marie Wergård har superbra teknikhoppningskurser.

Gilly

Ja min vovve har så lång rygg och korta ben, så hans teknik är viktig för att inte få rivningar i hans turbofart :D

Ajdå, minskning av fart vill vi ju inte ha.. Att köra med target kan kanske vara bra, men du måste ha struktur i din träning! Hur ser dina drömkontaktfält ut? Jobba utifrån det!

Hur stor hund har du? 2på2av och running contacs tycker jag är bra metoder. Har haft running tidigare själv men kommer på min lilla köra 2på2av, inte för att rc inte funkat utan för att jag upplever att 2på2av kan vara ett effektivt sätt.

Gilly

Han är medium, men liten medium kan man väl säga, lång kropp och inga långa ben.
Ja fart är ju bra, men han springer så snabbt att jag behöver bromsa honom lite på balanshindrena för att hinna styra honom rätt och för att han inte ska hoppa över kontaktfälten.
Har också märkt att om det finns tex en tunnel under balansen så att jag måsta gå ut från balansen i min väg, så hoppar han alltid av tidigare, hm..
Annat problem är slalomen, gått riktigt snabbt att lära in och går kanon, MEN bara om jag är på höger sida. Han blir väldigt förvirrad om jag byter sida. Vill lära honom att komma olika in, mest för att det kan bli stressigt för mig att hinna komma rätt. Men är superglad över hans framsteg :)

Har också märkt att om det finns tex en tunnel under balansen så att jag måsta gå ut från balansen i min väg, så hoppar han alltid av tidigare, hm..
Annat problem är slalomen, gått riktigt snabbt att lära in och går kanon, MEN bara om jag är på höger sida. Han blir väldigt förvirrad om jag byter sida. Vill lära honom att komma olika in, mest för att det kan bli stressigt för mig att hinna komma rätt. Men är superglad över hans framsteg :)

Att hunden beter sig så beror på att du antagligen tränat kontaktfälten när du varit på samma position hela tiden, de flesta är ju nära eller framför kontaktfältet om man belönar direkt från handen. Så när du inte är där vet inte hunden vad den ska göra.

Så för att få bort det bör du träna på att vara på alla möjliga platser runt om balansen när hunden tar kontaktfältet och då är det bra att kunna köra med externbelöning.

SLUT kurser? Det finns ju massor av bra tävlingskurser som jag gått när jag börjat tävla! Är ju hur roligt som helst med helgkurserna för bra instruktörer. Här har uppe har vi haft bl a Jenny Damm, Camilla Brundin, Annica Allers, kent Svartberg+ anita axelsson (länge sen då han fortfarande höll på med agility) som jag kommer på på rak arm. Alla var jättebra och man lär sig otroligt mkt. Kolla runt på klubbar i närheten om din egen inte ordnar sådana kurser.

Dessa kurser har passat alla våra tävlingsförare från börjat starta till våra sm-förare.

Ut och leta på nätet om du är kurssugen för kurs finns det att gå!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 081
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 844
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 115
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka