Tips på belöning?

Lite fler tankar från mig.
På kvällen brukar jag (om jag inte är för trött) lyxa till det på olika sätt. För mig är behöver inte lyxen vara speciellt svår eller dyr.

Tex. Lugn musik, låt om havet eller regnskogen. Tända ljus och olika aromer som man häller ovanför ett ljus.
Massage på det så blir man helt avslappnad :love:. Har du inte tillgång till någon som ger dig massage kan du använda dig av spikmatta. En plastpoll som trycker på olika punkter. Eller en massageapparat.

Hinner eller vill man inte åka någonstans så en film när som helat under dagen. Har en popcornmaskin som jag fick för några år sedan och då kommer den till användning :). Tycker det är mysigt när familjen ser på film och väldigt enkelt ändå att genomföra. Blir kanske någon gång i veckan.

Badkar har vi inte utan badbalja eftersom alla badrummen är minimala. Så jag beställde en badbalja för vuxna och är så nöjd :up:!

Bastun är ganska ny och helt fantastisk. Dessutom blir hyn helt annorlunda. Musklerna slappnar av och man är verkligen i nuet.

Låter härligt :love:

Tyvärr vaknade jag idag med halsont så det blev en sovmorgon ändå...
Sen har jag mest tagit det lugnt och stannat hemma. Har verkligen inte tid att vara sjuk nu :(

Men efter en stressig och arbetsam vecka har det faktiskt varit skönt att bara strosa omkring hemma, laga mat istället för microvärmd frysmat, få undan disken, hänga upp ren tvätt och plocka lite hemma. Det som fått vänta ett tag nu...
Inte så mycket lyx eller belöning, men trevligt ändå!

Och nu kom solen fram, så nu ska jag nog ta en liten promenad...! (Och köpa tidning och trisslott på vägen hem :))

Varför då? Om man i normala fall är rätt "snål" så kan det väl vara en trevlig belöning att unna sig själv en ny klänning, en snygg lampa, en bok, eller vad det nu är man har gått och längtat efter? Förstår nog inte riktigt varför det skulle vara "osunt"?
Komma bort från tänket att man måste konsumera för att det ska räknas som lyx. Sen beror det iofs vad det är. En bok kan man ha nytta längre än en klänning tex. Skillnad om man behöver, alltså är i behov av en klänning men om man inte är det försvinner den lyckan ganska fort.

Om det verkligen var något betydelsefullt, så att tanken "det där gjorde jag bra" inte räcker så skulle du ju kunna "uppgradera" middagen t ex. fläskfilé istället för kotlett. Torskrygg istället för strömming. Eller lägg till ett lyxigt tillbehör som t ex pilgrimsmusslor eller någr färska räkor. Kostar inte så mycket extra men blir festligare än vanlig middag. Eller om du har möjlighet att köpa hem något från saluhall eller restaturant. Kostar lite mer än en vanlig middag, men inte så mycket som t ex ett restaturantesök.

En uppdatering. Idag redde jag ut något som oväntat och en smula ovälkommet landade på mitt bord i morse. Och efter jobbet köpte jag faktiskt en bunt rosor till mig själv. Dagens gärning kanske inte riktigt är värd det, men de gamla blommorna är borta nu så eftersom det inte passade så bra förra gången så fick det bli rosor idag. Och de är så vackra :love:

Smita tidigt från jobbet eller ta en sovmorgon och komma dit sent. Vid smitning: ta en fika på stan. Vid sovmorgon: äta frukost på stan. De två är mina absoluta favoriter när jag vill fira, trösta eller unna mig.

Det skulle jag kunna tänka mig! Oftast slutar det dock med att jag blir för snål och tycker inte att en liten macka är värd 50 spänn när jag kan göra den hemma mycket billigare :p Men det är väl det som är grejen, att jag ska tycka att jag faktiskt är värd det...

Det skulle jag kunna tänka mig! Oftast slutar det dock med att jag blir för snål och tycker inte att en liten macka är värd 50 spänn när jag kan göra den hemma mycket billigare :p Men det är väl det som är grejen, att jag ska tycka att jag faktiskt är värd det...
Man köper ju inte bara en macka när man går på fik, man köper ju en upplevelse. En stämning. Att vara den som firar lite från jobbet och då går och tar sig en fika. Coolt, urbant, avspänt. Sitta där och titta på folk, bläddra i något, titta lite till, ta en påtår (oavsett om det ingår i priset eller inte), bli sugen på en liten kaka efter mackan. Två timmars mysighet till en sammanlagd kostnad om kanske 100 kronor, är ju inte särskilt dyrt. Och om pengarna verkligen inte finns, går det ju att göra det mycket billigare än så. Ät macka hemma och ta kaffe och en liten kaka, tex.

Denna vecka har jag utfört en prestation värd att uppmärksamma. Då jag inte är så bra på att känna mig vare sig nöjd eller stolt över det jag gör så tänkte jag att jag åtminstone kan belöna mig själv med något trevligt för att uppmärksamma det här. Men jag lyckas inte! :mad: Jag har godis hemma och tänkte att jag kan åtminstone äta godis till middag…! Men nej, det är inte så gott att det är värt kalorierna då jag just nu försöker gå ner i vikt. Öppna en flaska vin? Det gillar jag mer än godis…! Men nej, dels ger det också mycket kalorier och dels vill jag vare sig belöningsdricka eller tröstdricka just alkohol. Köpa något trevligt i helgen? Nej, jag behöver spara pengar till en kommande resa vilket jag prioriterar, och dessutom brukar jag köpa det jag vill ha om det känns motiverat och jag har råd så det funkar inte riktigt som belöning…för jag kan ju inte köpa något jag inte har råd med eller inte vill ha :D Och jag har så dålig karaktär så jag har inga ”förbud” eller dylikt som jag lyckas hålla i vardagen och som jag därför skulle kunna tillåta mig själv idag eller i helgen...

Så jag behöver inspiration…! Vad gör ni när ni vill uppmärksamma att ni åstadkommit något extra bra?

(Har testat även att tröstäta, -dricka, -shoppa också…lyckas inte med det heller :p)
Unna dig själv en hel dag av jäsande på soffan, filmmaraton och en påse chips till middag :angel::D

Har inte läst alla svar du fått men grattis, Heja dig!

Belöning för mig när det inte ska kosta något brukar jag köra lite hemmaspa.

Typ fotbad, ansiktssmask, färga håret, fixa naglarna, smörja in hela kroppen med bodylotion (för det gör jag väääldigt sällan) ja skämmer bort mig själv lite samtidigt som man känner sig fräsch och lite bortskämd.

Gå till badhuset och simma sen njuta i bastun efter endorfiner och man kan känna sig ännu mer välmående.

Jag har väldigt ofta tidsnöd så allt som ger mig lite egentid/slappna av är en stor belöning

Jag belönade mig efter väl genomförd KBT häromdan (jobbat bort min nålfobi till stor del! :D) genom att köpa en glassmaskin... :p :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Äldre Satt på jobbet i går natt, hade inte mycket för mig och surfade lite på mobilen. Var inne på fb och såg att en vän till mig delat en...
28 29 30
Svar
599
· Visningar
49 099
Senast: Oldie
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 461
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden