Tips önskas! Ögonskada behandlad med atropin

dissy1

Trådstartare
Har ingen supertejp hemma i apoteket för att fästa ögonlappen med. Vilken sorts tejp rekommenderar ni att jag ska köpa eller har ni något annat förslag på hur man får en ögonlapp att sitta kvar?? Snabba svar mottages tacksamt då arrangemanget jag har nu fungerar dåligt! :crazy:

Sv: Tips önskas! Ögonskada behandlad med atropin

När min häst skadade ögat tog jag en flughuva och sydde fast ett mörkt tyg inuti på den sidan där skadan var. Fungerade super.

Jag har använt flughuva och sytt på en lapp för det skadade ögat. Fungerar utmärkt bara hästen inte är en sån som tar av sig flughuvan stup i ett ...

När min häst skadade ögat tog jag en flughuva och sydde fast ett mörkt tyg inuti på den sidan där skadan var. Fungerade super.

Underbart, det var ett kanonsnabbt svar må jag säga :) Du är en räddare i nöden, tack för tipset! Kommer ni på andra bra tips så skriv gärna.

Javisst, det återstår att se om hon tycker att flughuvan blir obehaglig att ha på sig när hon inte kan se med det ena ögat, men förhoppningsvis blir hon bättre snabbt och behöver inte behandlas mer än de fyra dagar som hon nu är anvisad att bli behandlad med atropin.

hoppas det går bra för er, har gjort som de andra två med huva och lapp när min pålla haft svårt med sitt öga. Hon verkar inte bry sig alls om att hon inte ser något på det ögat när hon får huvan med lapp på sig. Då har ju hon problem ständigt till och ifrån med sitt öga så hon är väl van men tror nog det går bra för dig pålle också, börja gärna inne bara så du lätt kan ta av huvan om hästen får panik.

Lycka till :bump:

Håller med, sy fast lapp i flughuvan, brukar irritera dem mycket mindre än tejp.

Hade en som HATADE flughuvor, hon fick ha en blinkershuva, såg ut som en mördarfluga, men.. (Nu behövde hon inte ha täckt, men absolut flugskydd). Om du måste behandla längre och den inte vill ha flughuva så hojta så kan du få låna blinkershuvan om du vill?

Håller med, sy fast lapp i flughuvan, brukar irritera dem mycket mindre än tejp.

Hade en som HATADE flughuvor, hon fick ha en blinkershuva, såg ut som en mördarfluga, men.. (Nu behövde hon inte ha täckt, men absolut flugskydd). Om du måste behandla längre och den inte vill ha flughuva så hojta så kan du få låna blinkershuvan om du vill?

nu kidnappar jag tråden lite,:angel: men vad är en blinkershuva?:)

Låter toppen! Jag hojtar om hon vrålprotesterar ;)l

Används eg på travare och galoppörer, man kan sätta skygglappar på den, på bägge eller ena ögonen, stänga halvt, stänga helt etc etc.

Själva 'bubblorna' över ögonen är i metallnät, de är alltså 'hårda' och man kan inte böja in dem eller liknande. Dvs även omd e skulle klia bubblan mot benet, så kan den aldrig nudda ögat. Damen som envist tog av sig alla flugluvor behöll 'mördarflugemasken' på utan minsta knot.

Ser inte slugt ut (de blå mördarflugorna anfaller), men visade sig fungera perfekt. Tydligen hade de sålt en hel del sådana där till 'ridfolk' just för skydd vid skada. Det är väldigt enkelt att täcka för ett öga om man vill med.

Min dam kunde ju inte blinka med ena ögat, så det behövdes skydd dels mot flugor, men också mot pinnar och liknande, dvs föremål som kunde skada ögat, iom att det inte fanns någon skyddsreflex att stänga ögonlocket.

https://lagring.storegate.se/user/P...ef-4a76-941a-fa5bf56210ff&Image=700102&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...ef-4a76-941a-fa5bf56210ff&Image=700103&Size=1

Åh, det där såg ju inte helt dumt ut!! Har letat efter något liknande men bara hittat med mjuktnät. Vart köper man dem och vad kostar de ca? *ursäktar trådnappning igen ;) *

Ja, "mördarflugemasken" såg verkligen kanon ut. Funderar lite nu när jag har sytt på lappen till huvan om det inte kommer att släppa in för mycket ljus. Veterinären sa att det skulle vara helt tätt och inte komma in något ljus alls. Som vår ögonskadade unghäst ser ut nu med sin nya lappade mask har jag mina misstankar om att lappen kommer att släppa in lite ljus på sidorna. Får kanske helt enkelt utöka lappen så att den täcker större delar av flugmasken helt enkelt, eller vad säger ni?

Jag sydde inte i någon lite lapp, sydde in i halva luvan just för att en liten lapp släpper in för mycket ljus. Sydde hela vägen runt kanterna på halva huvan och vek en kant på mitten, som hamnar i pannan, för att det skulle ligga emot bättre. Hoppas du begrep det där.... det gjorde jag knappt själv :p

*skrattar åt ödets ironi* Jasså och det när mitt konto visar 200:- ibland har man allt osis... Fast det får väl bli en ny huva till vintern för just nu går ljuset ganska bra men när det blir snö är det inte lätt för henne. Den var ju inte gratis precis men iofs har jag nog redan köpt flughuvor för det dubbla, så det skulle nog jämna ut sig i längden kan jag tro.

Jag sydde inte i någon lite lapp, sydde in i halva luvan just för att en liten lapp släpper in för mycket ljus. Sydde hela vägen runt kanterna på halva huvan och vek en kant på mitten, som hamnar i pannan, för att det skulle ligga emot bättre. Hoppas du begrep det där.... det gjorde jag knappt själv :p

Okej, jo jag tror jag förstår på ett ungefär. Bara att sätta sig framför sin fina Singer igen då ;)

Vilken tur! Jag fick sy för hand, hade en flughuva med plast nät och där fick min symaskin hicka :p

Vad har din häst gjort sig med ögan när den får atropin?

Har uppdaterat mig hos veterinären och det viktiga är att lappen skyddar ungefär som solglasögon gör för en människa och då räcker lappen som jag har sytt på nu.

Vilken tur! Jag fick sy för hand, hade en flughuva med plast nät och där fick min symaskin hicka :p

Vad har din häst gjort sig med ögan när den får atropin?

Ja den frågan kan man ställa sig, men jag kan tänka mig att någon gren har kommit åt hennes öga i hagen :(

Liknande trådar

Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 981
Övr. Hund Vi har tingat oss en liten gordon setter-tik för avhämtning här i sommar och eftersom jag nu sitter och roar mig med onlineshopping så...
2
Svar
20
· Visningar
4 364
Senast: Jenka
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 487
Ekonomi & Juridik Bakgrund. I somras bestämde jag mig för att sälja mitt sto (länk till blup). Jag köpte henne som ettåring, jag och min syster har ridit...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka