Tips om rutiner kring larm i stall, tack!

Lotus

Trådstartare
Har min häst uppstallad på en ridskola med ca 20 ridskolehästar och 35 privathästar, och nu sitter jag i styrelsen för föreningen som ska försöka hitta något vettigt förslag på hur vi kan skydda oss mot obehöriga besökare på nätterna. Det har varit stölder av sadlar och nu senast av täcken mm som inte varit inlåsta utan hängt på boxarna osv.

Stallet är stort, har ca 9 dörrar och används av många privatister sent på kvällarna, och ibland även sena lektioner.

Vår ridskolechef har kollat upp olika larm, men vi kan inte komma fram till vad som skulle fungera bäst hos oss, eftersom stallet är så stort och det är olika människor som är där och går sist. Dessutom är ventilationen dålig så när det är plusgrader behöver vissa dörrar stå öppna på natten. Eventuellt kan vi sätta upp en gallerdörr innanför den vanliga, och larma den om det blir aktuellt.

Kom gärna med förslag på hur vi kan göra för att få detta att fungera, på minst krångliga sätt! Jag har funderat på om vi skulle låsa vissa dörrar, men det känns inte heller bra ifall det skulle börja brinna, men det kanske går att lösa på något sätt, med ett lås man lätt kan bräcka?

Tar tacksamt emot alla tips!

Sv: Tips om rutiner kring larm i stall, tack!

För att få något som både är bra och som passar alla inblandade som försäkringsbolag, räddningstjänst hästägare, ridskola m m. Så ta kontakt men en eller ett par auktoriserade larminstallatörer. De kan alla regler och har många bra lösningar som man själv kanske aldrig kommer på.

Som när det gäller räddningstjänsten finns det ett antal olika möjligheter som inte kommer att påverkamöjligheten till att rädda hästarna vid brand men som ändå hindrar obehöriga. Vilken/vilka kommer att bero på vilken säkerhetsklass och kostnad som man vill/kan lägga ner på det.

vi har inhandlat två kameror som vi satte upp i mitten av mars.
En på varje sida av stallet, trådlöst. Så jag kan sitta på jobbet och gå in via en länk och se vad som händer.

Den filmar även om någon går in i stallet och spelar in det, skickar sedan ett mail till egen mail och då vet man. Hur smidigt som helst

Helt oproffetionelt skulle jag rekomendera skalskydd d.v.s att alla dörrar är larmade. Jag skulle oxå ha tidstyrning på larmet så att det går på vid kanske 11 och av vid 6... Angående låsning så finns det spec skåp man kan sätta upp med nycklar som räddningstjänsten har nyckel till... Till och börja med skulle jag sätta upp ett sådant skåp och se till att dörrarna är låsta nattetid..

vi har inhandlat två kameror som vi satte upp i mitten av mars.
En på varje sida av stallet, trådlöst. Så jag kan sitta på jobbet och gå in via en länk och se vad som händer.

Den filmar även om någon går in i stallet och spelar in det, skickar sedan ett mail till egen mail och då vet man. Hur smidigt som helst

Vad kostar denna lösning?? Låter ju super smidigt och enkelt!!

Det finns lite olika varianter, men gå in på Claes Ohlson eller hur de nu stavar så hittar du allt. Vi valde den dyraste med trådlöst samt. en extra kamera. tror allt som allt blev 5000:- eller så. kanon bra!

Jag står också på ridskola med lika måna privathästar och ca 35 ridskolehästar desutom. vi har också väldigt många dörrar o låser ALLA. däremot står fönster med galler öppna.Desutom har vi en bom vid infarten ..

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 046
Senast: Åsa A
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 633
Senast: majha
·
Hästhantering Jag behöver hjälp och råd...! Jag flyttade mina hästar (båda ston) till ett stall där det bara funnits valacker innan (tre st). Och sen...
2
Svar
21
· Visningar
2 882
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV