Tips om hästen "kniper med svansen"

M

marresnarre

Måste dela med mig av ett tips efter att ha haft kiropraktorn hos hästen igår. Efter att hon kände igenom honom undrade hon om jag tänkt på att han kniper med svansen. Hmm, jo det hade jag kanske tänkt på med jag trodde mest att han inte gillar att man lyfter på den. :angel:

Nä inte alls sa kiropraktorn. Pållen var stel i slutet av ryggen innan korset.... Hon drog försiktigt och snurrade på svansen etttag och bad mig känna. Helt sjukt! Svansen var lös som smör. Hon visade att man på ett enkelt sätt kan få hästen att slappna av i ryggen genom att 1. Lyfta svansen (svansroten alltså) upp och ner, t.ex när man ändå borstar, 2) Göra små cirklar med svansen åt båda hållen 3) när hästen är mjuk och avslappnad göra små åttor. Detta ska verka förebyggande och är ungefär som en stretch/massage.

Alla utom jag kanske redan vet om det men jag hade aldrig tänkt på att en "knipig" svans betydde spänningar i ryggslutet. Nu ska jag hålla koll på detta.
:banana:

Sv: Tips om hästen "kniper med svansen"

Om min häst kniper med svansen har jag inte en chans att snurra runt på den, grymt starka muskler där!!

Däremot brukar jag klia lite på undersidan när jag skall ta tempen, -det tycker han är grymt skönt och höjer då svansen...:d

När du säger det så kommer jag ihåg att flera sagt samma sak. Var så längesedan bara...

Tack för tipset! :banana:

Jag brukar alltid avsluta mina behandlingar med svansövningar. Jag inbillar mig att jag genom svansen har direktkontakt med ryggraden och jag löser en massa spänningar genom att mjukt greja med svansen.
Ryttare som rider en häst efter att jag gett den en svansbehandling brukar säga att det känns som att rida sockervadd :), behagligt, mjukt och alldelles utan motstånd.

Svansen ska alltså inte vara "lös" utan rörlig och inte "knipa" mot rumpan. Jag uttryckte mig lite fel kanske. Exempel när jag tänkt på det är när jag tempar och man måste "trycka upp" svansen. Jag har alltid trott att det är att hästen helt enkelt inte gillar att ngn annan lyfter på svansen. Men som kiropraktorn sa så är ju svansroten en förlängning av ryggraden och om det finns spänningar/låsningar långt bak i ryggen kan man märka det i svansen. Lösningen är att jobba med svansen, i samband med strechning eller massage.

Jag ska i alla fall hålla kolla på in pålles svans i framtiden :rofl:

Brukar även titta på svansen då och då, när någon rider. tex hade vi en ponny som varit utlånad. Han var dåligt riden dvs, de hade låtit honom trippa istället för att skritta, bara jogga istället för att trava, vilket resulterade i att när vi började kräva skritt, så blev han lite spänd i musklerna över korset mm. Speciellt ena sidan.
Ren hälta var svårt och se på vägen, utan visade sig i ridhuset. (20 min skritt dit)
Om man då gick bakom honom, kunde man se svansen svänga mest åt ena hållet, och efter 10 minuters ordentlig skritt, svängde svansen jämt åt bägge håll.
Nu, efter mycket stetch och lösgörande arbete, är han fräsch, men vid ett fåtal tillfällen, om det varit regningt och kallt i hagen, kan jag se svansen svänga snett, och även "trassla" in sig i bakbenen, detta släpper när han blir ordentligt varm.
Så nu är jag helt nojjig på svansföring....

Tveksam. Själv ser jag knip i svansen som ngnt normalt.
Slapp svans=ngt fel.
PL

En helt slapp svans - ja då är något fel. Det normala är en svans med "spänst" i men som jag tolkade TS så knep hästen hårt med svansen och det är inte ett friskt tecken.
Att hästen kniper hårt med svansen behöver dock inte bara betyda att den har något problem i korset, det kan även bero på att hästen spänner sig kraftig pga annat obehag.

men man ska inte surra på svansen!!!!

svansen är ingen kulled! samma anledning som att man inte ska "snurra" på nacken, kotorna trycks ihop på ett för deras konsruktion onaturligt sätt, kan bli riktigt träligt!

testa själva att göra cirkelrörelser med huvudet, i min nacke krasar och knakar det rätt rejält iaf, o inte så där som när man knäcker ryggen eller så.. helt anorlunda! om man snurrar några varv kan det helt plötsligt knaka till rejält ( vet inte hur jag ska förklara) och det gör riktigt ont efteråt!

så ta svansen upp och ner från sida till sida, men aldrig runt!!

Då kan jag berätta om raka motsatsen av egen erfarenhet.

Min häst har i ett halvårs tid haft stora problem med en låsning och inflammation i ländryggen samt snedheter i korsbenslederna och behandlats för det regelbundet hela tiden.

Han är den lättaste i hela "världen" att lyta svansen på och låter en gärna röra på den. Lyfter den självmant och man bara tar i den.

Så nej, tror inte din kiropraktors påstående stämmer helt och hållet, ibland kanske.

Min personliga erfarenhet är också att just hingstar gärna låter en lyfta på svansen och njuter av det... Ston kniper helst. Det tror jag de flesta som har hållt på med trav kan hålla med om. Momentet svanskappa är ack så mkt lättare på hingstarna (och ofta valackerna).

min medryttar häst verkar tycka det är skönt när jag 'strechar' svansen han liksom böjer sig lite frammåt så det ska dra lite extra ;)

Tror mest att det handlar om spänningar av psykiskt slag. Som när en rädd hund har svansen mellan benen. Många hästar blir stressade när man pillrar med svansen, och det kan man väl förstå för något sådant ingår ju inte i deras natur. Jag tror dock att det är bra att manipulera lite med svansen - efter en stund upptäcker hästen att det är ok och slappnar av = bra träning för tillit och acceptans av människa/ryttare i stort. Tror också på svansövningar som i TTeam/TTouch, typ feldenkrais.

*kl*

En typisk tråd där "alla har rätt". :D

En "knipt" svans kan komma av obehag eller muskelspänningar, och muskelspänningarna behöver inte sitta just i korset.

Om man stretchar svansen (eller ja, en problemfri häst stretchar ju sig själv om man håller i svansen) så får man ju med musklerna framme i manken.

Det borde de som fått sin häst masserad sett med sina egna ögon. :idea:

Måste dela med mig av ett tips efter att ha haft kiropraktorn hos hästen igår. Efter att hon kände igenom honom undrade hon om jag tänkt på att han kniper med svansen. Hmm, jo det hade jag kanske tänkt på med jag trodde mest att han inte gillar att man lyfter på den. :angel:

Nä inte alls sa kiropraktorn. Pållen var stel i slutet av ryggen innan korset.... Hon drog försiktigt och snurrade på svansen etttag och bad mig känna. Helt sjukt! Svansen var lös som smör. Hon visade att man på ett enkelt sätt kan få hästen att slappna av i ryggen genom att 1. Lyfta svansen (svansroten alltså) upp och ner, t.ex när man ändå borstar, 2) Göra små cirklar med svansen åt båda hållen 3) när hästen är mjuk och avslappnad göra små åttor. Detta ska verka förebyggande och är ungefär som en stretch/massage.

Alla utom jag kanske redan vet om det men jag hade aldrig tänkt på att en "knipig" svans betydde spänningar i ryggslutet. Nu ska jag hålla koll på detta.
:banana:

Detta stämmer till 100% på min pålla som har kniiiiipit med svansen något våldsamt på senare tid! Hon hade rejäla låsningar i ryggslutet och uppe på korset.
När hon varit behandlad av kiropraktor så är svansen MYCKET lättare att lyfta!

Liknande trådar

Träning Nu är jag i en sån där frustrerad period. Innan nyår red jag "jättebra", jag kunde sitta ner på hästen, jag kunde inverka, jag var...
Svar
7
· Visningar
1 296
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 695
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 001
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka