Tips och hjälp med valack som "piaffar" när man ska tölta.

N

naijna

Jag har en 6 årig valack som älskar att jobba och går rent i alla gångarter förutom tölten som vi nu håller på att jobba med. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att han beter sig som han gör, blir han för uppspelt? Förstår han inte? "Flyr" han undan arbetet eller beror det på dåliga muskler?

Han är väldigt känslig för skänklar och sits, man behöver inte göra mycket alls för att han ska samla sig men när han väl gör det så går det ett steg för långt. Han hoppar, gör "piaff", töltar med bakbenen och något annat med fram... det känns som att han inte alls vet vad han ska göra med benen men blir så till sig att det bara blir en massa studs.

Han kan tölta, han har töltat rent flera gånger men tyvärr inte ofta.

Jag har fått rådet att sitta rakt över honom, försöka att inte lägga benen på honom och hålla en stadig hand för att hjälpa honom med balansen... Kan tillägga att han älskar att jobba och är väldigt "will to please"

Tar gärna emot fler tips =)

Sv: Tips och hjälp med valack som "piaffar" när man ska tölta.

Trampar han på stället så samlar han ju ihop sig, och det är positivt! Det tyder snarare på styrka. Men gör han det när du inte samlar så förstår han antagligen inte vad du vill. Driv på mer och låt honom gå mer öppet, så han inte trycker ihop sig så mycket.

För övrigt tycker jag att "halva steg" eller piaff är ett ypperligt sätt att förbereda inför tölten på, och jag brukar ofta samla ihop på det sättet innan jag ber om mer tempo och därmed tölt.'

Men som sagt, nyckeln för dig är nog drivning framåt, så han tänker mer framåt än uppåt när du inte samlar.

Trampar han på stället så samlar han ju ihop sig, och det är positivt! Det tyder snarare på styrka. Men gör han det när du inte samlar så förstår han antagligen inte vad du vill. Driv på mer och låt honom gå mer öppet, så han inte trycker ihop sig så mycket.

För övrigt tycker jag att "halva steg" eller piaff är ett ypperligt sätt att förbereda inför tölten på, och jag brukar ofta samla ihop på det sättet innan jag ber om mer tempo och därmed tölt.'

Men som sagt, nyckeln för dig är nog drivning framåt, så han tänker mer framåt än uppåt när du inte samlar.

Ja att han samlar sig kan man inte ta miste på men när man börjar driva så fortsätter han antingen i samma stil fast med mer fart eller så faller han i trav.

Hur pass van är du vid gångartsridning?
Hästar med mycket aktion känns ju inte alls så mjuka och sköna som man kanske är van att tölt är.

Det låter som att han trycker ihop sig för mycket, och därför blir ojämn och tappar balansen när du ber om tempo. Om du ber om tölt på böjd spår eller ex från en öppna, vad händer då?

Hur pass van är du vid gångartsridning?
Hästar med mycket aktion känns ju inte alls så mjuka och sköna som man kanske är van att tölt är.

Det låter som att han trycker ihop sig för mycket, och därför blir ojämn och tappar balansen när du ber om tempo. Om du ber om tölt på böjd spår eller ex från en öppna, vad händer då?

´Man känner tydlig skillnad mellan hans tölt och trav, pass. På böjt spår håller han tölten lättare men han tappar den ganska så snabbt sen.. jag tror också att det beror på balansen eftersom att han lätt tappar den om man sitter till eller rör sig det minsta i sadeln eller med handen.

Hästen är spänd. Den tror det ska jobba ihjäl sej i tölt. Den försöker klara sej genom att göra så här och hoppas du blir nöjd.

Du ska jobba så hästen blir lösgjord. Sedan skall du bara kräva ytterst små steg i tölt, tre till fem st och belöna och vara nöjd för dagen.

Du har en hel del arbete framåt med att hästen skall lita på dig och du får inte kräva för mycket.

Tankte precis skriva detsamma.

En hast som gor sa ar spand, inte samlad.
Den kortar overlinjen istallet for att langa den, laser ihop kroppen och kan inte halla takten.

Lang ut hasten rid framat och borja om! :)

Det gar att ta tolten fran galopp pa en sadan hast.
Det kraver en massa koordination och kansla fran ryttaren men man har fordelen att hasten tanker framat och ar losgjord av galoppen.

Fast det behöver den ju nödvändigtsvis inte vara? Är hästen välriden så samlar den sig självmant när man ber om samling ex inför tölt.

Men jag håller med, rida fram och öppet är nyckeln så hästen länger sig och slappnar av.

Ja från galopp får man lättare tölt på honom det stämmer men det är samma visa där några steg sen ramlar han in i något annat.

Någon som har konkreta tips på vad jag ska göra när han gör som han gör? Jag använder ytterst lite tygel, håller honom inte utan kortar och samlar med sitsen, han är alltså väldigt lyhörd på detta "kommando"..
Men när han spänner sig eller samlar sig eller vad han gör, hur agerar jag då?
Vad gör jag för att han INTE ska hamna där? Jag brukar bara låta honom tölta några steg när han väl gör det för att undvika att han ska tappa den.. Alltså tölt några steg sen ner till skritt och under tiden MYCKET beröm.

Fast det behöver den ju nödvändigtsvis inte vara? Är hästen välriden så samlar den sig självmant när man ber om samling ex inför tölt.

Fast eftersom samling och takt gar hand i hand och TS beskriver att hasten:
Han hoppar, gör "piaff", töltar med bakbenen och något annat med fram... det känns som att han inte alls vet vad han ska göra med benen men blir så till sig att det bara blir en massa studs.
Sa behover man inte se den for att veta att den inte samlar sig.

TS: Din hast ar helt klart valdigt lyhord for din sits, ett underbart verktyg att ha men det kan strula till det med. Akta sa att du inte hamnar for mkt i belastningssits utan tippa fram ditt backen for att slappa fram honom.
Bra att du kan ta tolt fran galopp. Ta nagra steg och ga darefter tillbaka till galopp. Upprepa.

Min ena häst bedette sig exakt så när vi började träna mot tölten i sommras! Det var allt från piaff till skolgalopp till levader när han äntligen förstod sambandet mellan drivning och förhållning. Han höjde ryggen så mycket så den blev helt rak och han är väldigt svankig, magmuskeln jag inte trodde fanns lyste tydligt trots tjockleken :) Så för våran del tror jag inte att det var någon felaktig samling.

Det som hjälpt oss ifrån den lite för ambitiösa samlingen och tagit oss mer framåt det är att träna ute på uteritt i sällskap av en annan töltande häst! På en ridbana räcker inte min hästs framåtdriv till att ta tölten utan han står gärna o försöker studsa istället. Men ute så tar han rygg på den andra hästen och när han tar sig framåt blir det tölt. Den här hästen är dock 14år och aldrig töltsatt för han ansetts "för svår". När vi töltat ett par steg har vi lagt över i galopp en kort bit för att öka framåtdrivet så han inte tänker bakåt när vi startar mot tölten. Det kan vara ett tips kanske?

Vi tränade bara ett par försök i början på varje ridtur(medan han e pigg o stark), mycket beröm -gärna morotsbitar :) Fast nu under hösten har vi inte tränat en endaste gång, tog ett steg tillbaka o jobbar med galoppen -den är ju stärkande inför tölten. Till våren tar vi nog nya tag igen!

Läste nånstans i den vevan att när hästen är så samlad som i t.ex. försök till piaff så blir traven närmast att ta när man ökar hastigheten.

Framåttänk!!.släpp hästen!! för mycket samlig skapar negativt i huvud och muskler .Ut och gallopera med andra hästar kravfritt. lösgörande på marken Utan bett..som kan orsaka spänningar du måste ändra på ngt. rid för kunnig instruktör.
Var bor du?:confused:

Framåttänk!!.släpp hästen!! för mycket samlig skapar negativt i huvud och muskler .Ut och gallopera med andra hästar kravfritt. lösgörande på marken Utan bett..som kan orsaka spänningar du måste ändra på ngt. rid för kunnig instruktör.

DEt var ju det jag skulle skriva :laugh:

Felet sitter nog i lite i din hand..driv hästen bakifrån fram.
sk timing.drivning sen hand inte tvärtom.. som en erfaren instruktör behöver titta på..gör hästen mer okänslig med NH övningar ex repövningar. skritta på lång tygel ,kravlöst med bara vikthjälper..kör alla Ulla håkansson.. rid och träna din häst i naturen. sätt hänglås på ridbanan;) Ha kul!! :laugh:

Bra tips!
Jag bor i Stockholm så det finns ju en del instruktörer att tillgå, kontaktade Ylva Hagander igår och ska boka in en lektion hos henne.

Det här med bettet har jag funderat över, han har börjat rycka en massa med huvudet nu och det kan ju vara så att han inte gillar bettet, har ett tvådelat.
Något tips på bra bett att testa?

Jag rider väldigt lite med handen på honom, just för att han är så känslig och driver med sätet.. rider mycket med sätet eftersom man inte behöver ta till några andra skänklar han lyssnar så bra ändå.

rakt, odelat bett brukar många hästar gilla då det ligger stilla och stabilt i munnen. Annars är också tredelat att föredra!

Rakt bett är bra,bett som inte skramlar. Trasslar med bettet gör ofta hästar som inte drivs/rids tillräckligt bakifrån. Ylva Hagander bra! ;)

Alla hästar skall få vara bettlösa ibland;) oavsett utbildningsnivå. Desto mer utbildad häst desto mindre betydelse med bett. Har ett sto som går mkt bra form i tölt..hon tycker bäst om islansstången:love:...
Jag är ingen utbildad istruktör men har "lektioner". Många ryttare rider sina hästar med handen det är inte ridsport:eek: då har du bytt gren till kampsport:devil:. Lär hästen från unghäst att när du driver den skall den använda sin bakdel! vinkla och träda under sig. Släpp fram hästen:D När du driver den låt den springa ngra meter var cool. Fånga upp den med sitsen..inte handen. Många av mina unga hästar töltar jag bara med sista femtio/hundra meterna på hemvägen i början..framåttänk!

Bara ett litet forum-tips. När du svarar på en tråd, välj "svara på detta" på RÄTT person, dvs den person du vill svara till. Väljer du en annan "svara på detta"-knapp så skriv "knapplån" överst i inlägget. Det kan ske dumma missförstånd om man svarar till fel person.

För jag antar att det svaret inte var riktat till mig?

Naturligtvis är allt riktat till trådskaparen:)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 504
Senast: Thaliaste
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 423
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 824
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • reservdelar till klösträd