Tips mot ostadig underskänkel efterlyses!

M

maskot

Jag skulle gärna vilja ha tips för hur man får underskänkeln att bli stadigare och mer kontrollerad. Är visserligen bara nybörjare men har väldiga problem att få någon styrsel och kontroll över min underskänkel. När jag skrittar är det inga problem, då är underskänkeln stadig och jag har inga svårigheter att skänkla. Men i trav och galopp lever den liksom sitt eget liv och det känns som att jag inte har någon kontroll alls över underskänkeln eller hur jag skänklar. Den lever sitt eget liv.

Är en stadigare underskänkel något som kommer med tiden eller är det bara jag som är drabbad?
Hur ska jag bära mig åt för att "öva upp den"?
 
En stadiga skänkel kommer naturligt med hjälp av en i övrigt upprätt och stadig sits och god balans. Hjälp dig själv genom att ha bra läderridstövlar att rida i. När du har suttit upp innan du börjar rida kan du tag tag med handen bakom låret, på baksidan och "vrida om" så att benet och din tå liksom vrids inåt/framåt mot hästen. Du kommer närmare intill hästen då med ditt ben. Tänk också på att verkligen sitta rak och verkligen trampa ned i stigbygekn, men ej fram!

En ostadig skänkel hänger oftast ihop med en i övrigt ostadig sits.
 
Rid utan stigbyglar! Träna magmusklerna, gör situps. Öva din balans.

Jag borde verkligen göra det själv mer! :angel:
 
Annars kan man binda fast stigbygeln med ett sporrband el likn i sadelgjorden :devil:
 
"Låromvridningen" ska jag absolut testa! :bow:
Det jag tycker är svårt är att ha tyngden i stigbygeln och samtidigt kunna röra underskänkeln (som jag tänker mig ska vara "fri" och kunna röra sig obehindrat från överskänkeln). Eller tänker jag alldeles fel?
:confused: :confused:
 
Du behöver inte ha tyngd i stigbygeln. Det ska bara vara ett lätt tryck för att trampa ner hälen. Om du lägger för mycket tyngd i stigbygeln så att du nästan står upp så blir sitsen skumpig och ostadig. Försök känna dig som en säck potatis - tung! Fast med rak rygg då :D

Benen ska vara långa och avslappnade, knip inte med knäna.

För att få en snygg sits ska man känna sig stolt, hakan i vädret och tänk som att du ska lyfta upp bröstkorgen.

Jag har ingen perfekt sits själv -det är därför jag kan alla tipsen :D
 
Det där håller jag själv på kämpar med och i helgen fick jag en liten aha-upplevelse. Vi travade utan stigbyglar och jag hittade plötsligt hur jag skulle slappna av i låren/överskänkeln och låta underskänkeln hänga fritt men stadigt. Då vreds också hela benet mer framåt. Men när jag skulle skänkla igen spände jag låret igen och knäet åkte upp... jag får nog jobba på det ett tag till.

Om tårna står rakt ut och du har svårt att vrida fram benet kan det börja redan uppe i ryggen och korsryggen med spänningar där. Så det lönar sig att träna, stretcha och göra avslappningar utöver ridningen, för då har man chans att hitta spänningarna.

Sen kan det löna sig att kontrollera dina stigläder. Innan man har stadig sits och kan börja sitta djupt och avspänt kan man behöva ha lite kortare. Med för långa blir underskänkeln genast ostadigare, i alla fall för mig och speciellt i lättridningen. En nackdel tycker jag är att med kortare läder blir min underskänkel mera låst. Men det får bli en kompromiss än så länge, den är åtminstone stadigare.
 
Tänk "långa ben"!! Att du har tyngder som hänger på fötterna så att du kommer ned i sadeln. Glöm inte heller hälen bara för att du rider utan stigbyglar!! Det gjorde jag i början... Kämpa med hela sitsen och koncentrera dig inte bara på benen!!

Lycka till!!
 
Ett ben eller något annat som består av en massa leder fungerar ungefär såhär; gör man en led stel så bitarna som sitter fast i den leden inte kan röra sig, måste de andra bitarna kompensera genom att göra extra mycket.
I ditt fall tror jag att du kanske är lite stel i höftleden och fotleden, prova att flexa lite mer i dom. Överdriv gärna i början när du lär om så du verkligen får känna på skillnaden.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 940
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden, moderator får gärna flytta om den har hamnat fel. Lyssnade på Söndagsinterjun...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 546
Senast: Trasten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 067
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp