Tips inför hästköp :D ?

P

pooutinoouti

Har vart och provridit en häst idag och förra vecakn som jag har fastnat för rejält :) Vi ska nu kolla lite på försäkring, vet besiktn m.m.

Hästen är ett 8 årigt sto imp tyskland, nu lite ur kondition, hoppas bra och gärna och går fint fram. Testar nya ryttare rejält! Men säger man ifrån är det inga problem sen! .

Har ni några tips på vilken vet. besiktning som är bäst ? Klinik eller gårds ?

Vad kostar de olika vet. besiktningarna?

Hästen kostar 38 000 vad tycker ni jag ska försäkra den i?
Vilket försäkringsbolag och vilken försäkring ?

MVH pooutinoouti snälla svara dp detta är mitt första köp (A)

Sv: Tips inför hästköp :D ?

Absolut klinikbesiktning. Finns det svenska tävlingsresultat för hästen? Har den varit länge i Sverige.

Försäkringsfrågan är väldigt individuell. Vissa vill försäkra hela köpeskillingen, andra tycker det blir dyrt och väljer lägsta möjliga och får räkna med att förlora pengarna om det händer något.

Den har inge tävlingresultat här, den har vart i Sverige ca 1 månadom jag förstod det rätt.

Är vet egentligen viktigast ? Eftersom om din häst dör och du får pengar får du ändå inte samma häst. Men hur mkt pengar får man om hästen dör ?

Vilka försäkringbolag finns de ? If och Agria meer ??

För det första reagerar jag starkt på att hästen är så billig.Var jag dej skulle jag undersöka väldigt noga var hästen kommer ifrån.Hästen bör vara ordentligt igångriden innan du besiktigar.Besiktiga på klinik och begär blodprovstagning.
Har vänner som köpt billiga importer som senare visat sej bli dom dyraste hästarna dom ägt pga gamla skador osv.

Det finns en anledning till att hästen hamnat i Sverige. Det är nr ett. Om de pekar på tävlingsresultat, se till att få visat att de existerar.

Har du tillräckligt med pengar på banken att köpa ny häst om den gamla dör, då behöver du inte betala livförsäkring. Har du ingen livförsäkring får du inget om hästen dör eller behöver avlivas.

Veterinärförsäkring är verkligen att rekomendera, det blir fort dyrt när det händer något.

Sveland och Folksam har också hästförsäkring.

Ja veterinär försäkringer har jag verkligen tänkt att ha det är ett måste. Men livsförsäkringen hur mycket går den på under ett år ungefär? MVH Louise

Hur mycket riderfarenhet har du?
Det är inte lämpligt att skaffa en häst som testar som första häst, om du inte är vuxen (helst) och har haft foderhästar eller liknande innan.
Bara som ett klokt tips.

Sen tycker jag du ska gå igenom en grundlig undersökning på klinik, inte en vanlig hemma med "bara" böjprov.
Importerade hästar kan som sagt vara mycket problem med.
Det måste inte vara så, men det kan mycket väl hända.

OM du sen köper häste, tänk på att ta det väldigt(!) lugnt i början, iom att de kan ha ett helt annat underlag i ridhus/på banor i Tyskland än i sverige. Det är ofta därför många hästar blir halta - för att de byter mijlö och börjar tränas direkt på ett annat underlag.

Lycka till!

De flesta bolag har en räknare på sina hemsidor. Du fyller i dina uppgifter och så räknar den fram årspremien.

På den tiden jag A1´ade halvblod gick liv på 30' på ungefär 600 kr/månad inkl. enkel veterinärvård. Det har säkert gått upp...

För det första reagerar jag starkt på att hästen är så billig.Var jag dej skulle jag undersöka väldigt noga var hästen kommer ifrån.Hästen bör vara ordentligt igångriden innan du besiktigar.Besiktiga på klinik och begär blodprovstagning.
Har vänner som köpt billiga importer som senare visat sej bli dom dyraste hästarna dom ägt pga gamla skador osv.

Tycker inte det är speciellt billigt utan normalpris för import häst utan meriter fakist. Men håller med om att en noggran klinik besiktning med ordentlig genom röntning av hela hästen är att föredra. Och det gäller även svenkfödda hästar.

Tycker inte det är speciellt billigt utan normalpris för import häst utan meriter fakist. Men håller med om att en noggran klinik besiktning med ordentlig genom röntning av hela hästen är att föredra. Och det gäller även svenkfödda hästar.

Det beror nog lite på hästens stam och andra saker.. Jag vet en som köpte en häst från tyskland (el kan ha varit holland) för 70,000. (el 80) Riden ca 1-2 år, 150 cm hög. Inte hoppad.
Visserligen en väldigt fin häst med bra steg som alltid mer eller mindre jobbar i form, oavsett ryttare, men ändå. :crazy:

Har du ridit ut på hästen? Ensam? Tycker det är en bra grej att prova före köp för att slippa överaskningar. Var säker på att hästen inte i själva verket har ont någonstans när du tror att den testar. Klinikbesiktning är bättre.

Jag skulle vara mycket tveksam till att köpa den hästen. Att den är ur kondition tyder ofta på något problem, att den har vilat efter skada eller liknande. Och att den testar ryttare rejält är inget kul, kan ofta bli värre vid mer press, och kan också bero på att den har ont. Jag skulle definitivt klinikbesikta och röntga.
Är det en seriös säljare så bör den stå för besiktning och röntgen. Har den ett dolt fel får du inget ut på försäkringen alls:eek:

Det där sista är inte sant. En seriös säljare tar aldrig på sig att besiktiga hästen, då har köparen ett stort underläge vid en eventuell tvist.

Lovisa_ varför har man underläge vid en ev tvist?

På försäljningsstallet jag jobbade på så lämnade vi alltid dem röntgade och besiktigade..

Helt klart skall du klinikbesiktiga din häst inkl röntgen...
Jag talar av egen erfarenhet då jag själv köpte häst från Holland, ett KWPN sto som jag dock importerade själv. Blev en MYCKET DYR HISTORIA kan jag tillägga... Det förekommer så mycket "fuffens" (gör det här iofs med...) både i Holland och Tyskland, papper byts ut på hästar, hästar tävlas på andras papper osv!

Vad gäller livförsäkring samt vetrinärvård så betalar jag dryg 7 700 kr per år (Ag***!) och då har jag mitt halvblod försäkrat i 50 000. Man kan ju påverka det där lite själv beroende på vilken självrisk du vill ha vid ev skada etc...
Sedan kan du ju oxå välja betydligt billigare alternativ, där du tex bara får ersättning om hästen skadar sig via olycksfall tex. Kanske inget att rekomendera när du köper en import som du inte vet så mycket om....

LYCKA TILL med ditt hästköp iallafall...

Vid en tvist kan det anses vara så att du inte uppfyllt din undersökningsplikt som köpare, om du bara accepterar säljarens besiktning.

Jo asså har kommer lite svar ;)
* hästen är ur kondiution för att den inte hinns ridas så mycket då de har ca 10 hästar att rida varje dag så då blir det endast lite p varje.
*Hästen slutar testa när man säger ifrån så den har inte ont.
*Jag ska göra en klinikbesiktning på Ale djurklinik för att allting ska bli rätt.
*Jag kommer ta det lungt i början i och med att det kommer vara helt nytt stall plus att de i det stallet nu imorgon lägger om hela underlaget i manegen så det blir samma för alla men jag tar det extra lungt.
* Jag ska försäkra i liv och veterinärvård. Ska jag räkna med 500 / månad då eftersom den köps för 36000 ska jag försäkra den för det med då ?

MVh Louise

Kontakta de olika försäkringsbolagen och hör vad de har för premier. De har troligen gått upp rejält sedan jag hade A1 på halvblod. Troligen behöver du betala betydligt mer för försäkringen.

Fundera på om du vill ha dubbel eller enkel veterinärvård också...

Vad är skilnaden med dubbel och enkel ? MVH louise

Den vanliga veterinärvårdsförsäkringen gäller för upp till 50.00 kr på ett år, den dubbla således 100.000 kr.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Står i begrepp att förhoppningsvis köpa en 8-årig dressyrvalack för drygt 150’. Velar oerhört vad gäller röntgen och är mycket tacksam...
Svar
10
· Visningar
4 100
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej Hej Ville bara fråga om någon vet något om detta: Jag köpte en häst för några månader sen som vi försäljningen blivit...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 187
Senast: Bison
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 384
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025