Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!
Jag skulle aldrig vända mig till en ATG-klinik, bl a av det skäl du anger - de jag har upplevt har grymt dålig kundservice. Det finns andra skäl också, men de lämnar jag utanför denna diskussion. Jag betalar inte för tjänster jag inte är intresserad av, och lämna pengar för sugig service är inget jag ägnar mig åt. Mina pengar lägger jag hos någon som har service, alltså en klinik som förstår mina behov och tillgodoser dem.
Vid de beloppen kräver försäkringsbolaget oftast klinikbesitning, inte sällan med röntgen så det får givetvis bli en förutsättning för köp
Du får faktiskt lita på att jag har ett fullt fungerande stall men som inte har tvångsspilta, superstrålkastare och gjuten bana för att springa. Det lämpar sig helt enkelt inte för besiktningar, även om det fungerar utmärkt för träning av högpresterande hästar.
Men nu får du ge dig, du är väl medveten om att varje fungerande asfaltväg är doserad?! Alltså inte lämplig för utvärdering av gångarter med eller utan böjprov.
Jag har varit på MÅNGA försäljningsstall, vanliga stall, tävlingsstall, större anläggningar etc som inte alls lämpar sig för gårdsbesiktning. Ännu mindre gör de små privata stallarna detta. Som flera veterinärer konstaterat; det är inte optimalt att göra besiktningar i fält. Jag litar på dem, anser de att deras bedömning inte är rättvisande under förhållanden som ges - varför skulle jag tvivla?
Du väljer att ge exempel på kliniker som inte fungerar - dem kan du väl inte utgå från?
Ja, exakt, jag kan bara berätta mina egna tankar och erfarenheter och dessa kommer från ATG, Bollerup och SLU i Uppsala, de 2 sistnämnda är 2 av sveriges mest kända stationer för övrigt!
Du ger väl dina kommentarer efter DINA erfarenheter och nu verkar du ha hittat en mkt bra klinik antar jag som du kanske vänder dig till med stort förtroende?!
Bra isf! Jag kan tyvärr inte åka ända ner till skåne i dagsläget och göra klinik bes på häst bara för att där finns det en jättebra som du tycker!
Vad menar du med att jag bara ger ex på kliniker som inte fungerar?
Vart ska jag då vända mig någonstans, var inte kliniker bättre än att ta ut en vet?
Nu är alla dem jag berättat om kliniker som inte fungerar och enligt dig är det ATG kliniken i Gävle och Solvalla. Täby galopp klinik, Slu Ulltuna, Bollerup
Jag är inte ute efter att min veterinär ska utvärdera gångarterna vid en bes!
Detta gör jag själv el har kunniga med mig!
Jag är enbart intresserad av om hästen visar reaktion el markering vid rörelse samt efter böjning av hela benet, detta syns mkt bra på en vanlig svensk asfaltsväg, givetvis jämn och rak utan håligheter!
Att den är ngt doserad vid uppförandet av vägen enligt trafik byggelse, ja må så vara men detta spelar knappast stor roll in i en besiktning!
Har hästen en markering så lär den visa sig ändå och då åker man givetvis till klinik för att göra hältutredning med ev sprutning el behandling som följd!
Jag har således hört från andra veterinärer att man absolut ger en korrekt bedömning av en häst i "fält" alltså tex på en gårds bes om man har dem rätta förutsättningarna!
Man måste inte vara Einstein för att kunna göra ett böjprov korrekt,(finns många vet som kan böja "fram" en hälta och många som inte utför böjningen fullt ut men det sker både på klinik och hemma, däremot krävs det ett öga för att se ev markeringar osv!
Och detta behövs inte heller en klinik för!
Isf skulle det inte få finnas sk gårdsbes om dem nu är så otillförlitliga!
Får jag fråga vilken klinik du använder dig av med stort förtroende?
Min mamma bor nere i skåne så det vore trevligt att kunna rekommendera din klinik för henne!