Sv: Gårds besiktning vs Klinik besiktning!
Det beror ju helt på vad du väljer för veterinär. Jag har besiktat rätt många hästar det senaste året bara och det finns ingen givenhet i vilket protokoll som används.
Hur i hela friden kan du säga så? Jag säljer nästan uteslutande unghästar och det händer även på dem att man vill röntga t ex beroende på ökad ledvätska nånstans.
Jag tycker att du uttalar dig väldigt märkligt och det verkar nästan som att du pratar utifrån ett enskilt fall. Ska jag vara ärlig så skiner det ganska mycket okunnighet igenom dina inlägg...
Men herregud!
Blir så jäkla förbannad på att man helt plötsligt ifrågasätter min kunnighet!
Att man inte tycker som jag är en annan sak, det tycker jag vi ska disk för och nackdelar, men att göra påhopp. Blir besviken...
Har läst många inlägg här där folk reagerar på hur personangrepp ofta sker här på Buke!
Jag redogör härnedan för min kunnighet.
Jag har tävlat tom 1.40 både i sverige och utomlands, arbetat som beridare i Tyskland!
Tränat för Piia Pantsu, Jens och Peder Fredricsson samt även fått varit med vid ett tillfälle för Sylve Söderstrand.
En i familjen jobbar idag på en ATG klinik samt en vän jobbar som "hästveterinär" med egen klinik.
Min familj har sysslat med uppfödning av hbl i mindre skala.
Jag har haft eget företag inom just hästar och utbildning så jag vet en hel del, dock inte full lärd som man aldrig kan bli med hästar.
Man lär sig någort nytt varje dag!
Jag har både köpt och sålt en hel del hästar genom åren, jag har varit med när miljon hästar har sålts (Peder Fredricssons) samt har mängder av vänner inom hästbranschen som både sålt och köpt hästar av både privat personer samt näringsidkare!
Jag menar att man får i dagens läge en lika sammanfattande bes av en gårds bes OM du tar ut en behörig kunnig "hästvet" och att detta duger fint vid inte allt för dyra hästar!
Detta är MIN åsikt och vad jag har varit med om!
Men klinik är kanon att använda sig utav när det gäller lite dyrare hästar och oftast har man då redan i för väg bokat in en röntgen.
Det är oftast inget man bara kommer på vid en vanlig bes att oj, jag vill röntga oxå, har ni tid för det? Det har dem flesta kliniker INTE! Då får man återkomma i de flesta fallen och boka ny tid för även kliniker har tidsscheman och dagsplaneringar!
Jag tycker att det är upp till KÖPAREN att välja vart, oavsett om det är en billig häst el inte!
Om säljaren säger nej till ev röntgen, ja då är det nåt fuffens!
Som köpare anser jag dock att man alltid bör vara närvarande vid besiktningar!
En kunnig häst vet använder sig av dagens utställda jordbruks protokoll, likaså ska distrikstvet göra så,
gör dem inte det ska man reagera!
Dessa protokoll är desamma som på klinik!
Att en klinik har andra förutsättningar?
Hm, ja det stämmer till viss del.
Bor du ute på landet i nåt gammalt hus med lösdrift och massa får gemensamt i ligghallen är det nog inte så lämpligt med gårdsbes där vet ska stå och arbeta och syna hästem...men det tycker jag är sunt hästvett.
Har du en bra stall så ser jag inga hinder alls till att man tar ut en veterinär.
Inget specifikt fall, min mamma har dock nyligen köpt en häst för 55.000kr med "vanlig" gårdsbes och vi var med givetvis och var nöjda med veterinärens undersökning.
Dock ville jag disk lite i frågan!
Om man har en häst med ökad ledvätska, ja det är klart man vill röntga hästen, men detta är inget man bara märker av helt plötsligt utan detta finns och då vill man med säkerhet föra hästen till klinik och röntgen för att utesluta vissa saker.
Då ska man givetvis inte ta en gårds bes...sunt förnuft!
Jag skrev exakt det i ett tidigare inlägg, har man en fullt frisk häst för en mindre summa pengar så går en gårds bes lika bra, MEN om man har en skadad häst el en häst som visar defekt el markering, el är en dyrare häst så bör man åka till klinik där dem kan utreda närmare med tex hakar, grepp, röntgen osv!