Sv: Häst Försäkring?
Sitter i lite samma sits, men har inte kryssat i någon ruta för dolda fel...
Köpte oinriden unghäst i våras, var med vid gårdsbesiktningen, det enda som hittades var lite svullnader i ena hasen, så bakbenen röntgades. Försäkringsbolaget var nöjda med denna besiktningen då det rörde sig om en "sån liten peng" (för dem kanske, men inte för mig!).
Vid inridningen så märktes att något var fel, han röntgades och kraftiga förändringar på halskotpelaren hittades. Och nu vill inte försäkringsbolaget betala för att de anser att det fanns innan jag köpte honom. Och det gjorde det också med all säkerhet, så jag förstår dem, men samtidigt så har de godkänt mitt val av besiktning och mitt val av veterinär. Så jag är lite kluven. Och han står kvar i samma bolag som de hade honom i, jag la bara till liv/användbarhet...
Enligt vet på SLU så är detta ett dolt fel, även om det skulle ha synts på en röntgen, eftersom man generellt inte röntgar halsen vid en vanlig besiktning. Kanske skulle försäkringsbolagen kräva topp till tå röntgen innan man får teckna försäkring, för min del hade det lönat sig...
Ägarna har gjort sig väldigt oanträffbara, och jag vågar inte ta bort honom förrän de godkänt det, då jag vill häva köpet. Så pengarna bara fortsätter att rulla iväg.
Och ni som tycker att man får stå sitt kast när man köpt häst, ni kanske har obegränsat med pengar eller något, för det är väldigt knäckande att lägga ut massa pengar på något man räknar med att ha i minst 15 år (hade min gamla häst i 16 år, genom skador och glada stunder) och att redan efter några månader få beskedet att det är något fel som inte går att åtgärda, jag har aldrig ens suttit på honom...
Vet inte vad jag vill med detta, annat än att låta ts veta att hon är inte ensam. Lycka till