Joneya, jag bara använder ditt inläggssvar!
Till Gunther m fl som vill föra ett öppet, givande resonemang.
Sommaren var verkligen eländig, med alla bromsar etc. Även jag tog på min häst ett slags antiinsektstäcke, flortunt och vitt. Hon såg verkligen ut som en spökhäst i morgondisets skimmer. Men täcke tillsammans med div äckelpäckel-soppa höll ohyran på någorlunda avstånd. Så även jag täcker vid behov.
Tråden handlar ursprungligen om en artikel i Hästfynd, bl a om täcken och skor, sett från utgångspunkten hur dom påverkar hästen. För påverkar gör dom, negativt.
Det kommer väl inte som någon överraskning, för den som funderat över frågan, men inte desto mindre väcker det väldig ilska här. Konstigt nog. Antingen har man inte vetat(?), eller så har man vetat men struntat i det enligt devisen ”ändamålet helgar medlen”.
Det är självklart så, att vår hästhållning i sig är negativt för hästen. Någon påpekar att vi har redan berövat den friheten! Ja, så är det, vilket jag naturligtvis håller med om. Men vad jag inte håller med om, är slutsatsen att ”då kan vi beröva dom resten också”. (Ingen har skrivit exakt så, men andemeningen är denna).
Jag upprepar gärna vad jag skrev tidigare: ”Jag hyllar principen att låta hästarna leva så naturligt som möjligt, men inser samtidigt att viss anpassning till dagens verklighet behövs.”
Eftersom vi berövat dom friheten, och därmed möjligheten att själva söka föda mm, är det vår skyldighet att förse dom med mat, vatten, skydd, vettig miljö osv, men samtidigt minimera påverkan där vi kan. Jag har tidigare beskrivit hur vi gjort hemma med klippning. När det gäller skor, kan man låta hästen gå barfota, använda gummigaloscherna vid ridning/körning och, för dom som tävlar riktigt högt, slå på skor när/om så behövs.
Hovarna mår mycket bättre, när dom får fungera naturligt!
Ponte har givetvis rätt i, att vi flyttar hästar över jordklotet som därvid hamnar på ställen, dom inte är avsedda för. Men även det är vårt ansvar! Däremot håller jag inte med om, att vi utvecklingsmässigt skulle ha förändrat hästarnas egenskaper i någon större utsträckning. Se bara på alla kusar som fortfarande ser lejon i våra svenska buskar.
Slutsatsen blir, att alla borde fråga sig: vad/hur kan vi göra, för att hästarna skall leva så naturligt som möjligt. Är vi tvungna att vräka i dom kraftfoder, när dom är gjorda för grovfoder (80% har/har haft magsår!)? Måste dom stå inomhus året runt, dygnet runt? Måste dom klippas/skötas så att 7!!! täcken är nödvändiga? Måste dom stå i en box, klädd med eltrådar för att inte bryta sig ut? Osv, osv…
Kan vi utgå från den naturliga hästen, dess behov och dess normala liv, och försöka anpassa vår hästhållning efter det? Måste varje problem för hästen lösas med articifiella hjälpmedel, tvångsåtgärder, begränsningar etc, eller kan vi utgå från hästen och ändra vår syn och våra behov och våra måsten istället?
Och nog borde vi snart inse, att hästen inte bara har fysiska behov, utan även mentala? Och att dom behoven samverkar?
.
Till Domaren:
Som du ser/sett, anser jag inte att täcken är hemskt att använda. Inte om dom används i den utsträckning som dom verkligen behövs! Vilket torde vara bara en bråkdel av dagens användande.
Dina 3 alternativ tycker jag är dåliga, alla tre. Motiveringar: Hästen skall naturligtvis inte stå inne från lunch, du skall naturligtvis inte behöva rida mitt i natten, och hästen skall inte behöva ha täcke bara för att hålla sig ren, så du slipper tvätta/borsta/rykta. Tycker jag, alltså. MÅSTE ett alternativ väljas, blir det täcke, dom gånger det är absolut nödvändigt. Vilket rimligen inte kan vara varje dag?
Jag frågade varför dina hästar vill vara leriga… Svaret på den frågan kan vara lösningen på ditt ”lerproblem”, om man tränger in i den. Fundera!
Vi har inte ditt problem med våra hästar. Varför skitar vissa hästar ner sig men inte andra? En fundering: Om hästen rullar sig i lera på morgonen, har den då inte torkat till eftermiddagen?
Jag väntar fortfarande på svar ang din kommentar: "Eller ska du slingra dig som vanligt?" Vill du vara så vänlig att förklara dig??
Det här vill jag också gärna ha en förklaring till: "Hon viftade väl med något rep och simsallabim så skulle de vara ohalta.."
Skulle följande vara svaret? Vart vill du i så fall komma? ”Men du kanske tror att vet även här går att vifta med ett rep och så löser det alla problem, för det gör ju NH.. eller??”
Till er som känner er träffade:
Det är beklämmande att se hur rena osanningar och påhopp ersätter argument. Hur kvickt man suger åt sig uppenbara lögner och brer på själv samt pyr ut rena elakheter, utan varje spår av koppling till någon diskussion.
Varför är det så? Varför gör man så? Varför bryr man sig inte om att reagera, när man kritiserat men fått situationen förklarad för sig?
Tål man inte andras åsikter? Har man inga argument för sina egna? Har man ens några åsikter, utan bara försöker hävda sig på det enda sätt man kan, genom att försöka trycka ner andra?
Säg gärna att ni tycker jag har fel här, i min inställning till hästhållning. Säg gärna att er är mycket bättre! Säg vad som är fel i min, rätt i er och argumentera för er egen uppfattning. På så sätt kan vi alla föra fram våra argument och sakskäl och ha en givande diskussion.
Vi har alla våra egna tankar om olika saker, och sällan håller någon med en annan till 100%. Även om man gör det i stort, finns alltid olika uppfattning i detaljer, och även dom kan diskuteras.
Låt oss lyfta den här och andra trådar till en trevlig och givande nivå.
LIA