Sv: Tips för provridning vid försäljning?
vill gärna göra ett så gott intryck som möjligt...[/
QUOTE]
Jag fick ett bra tips här på Buke en gång i tiden.
Jag gör i ordning en liten mapp, ett par papper bara som jag lägger i en billig men snygg mapp. Den sticker jag i handen på ev köpare när de åker så de kan titta o begrunda i lugn o ro hemma. De har säkert tittat på o provridit flera hästar o kan ha svårt att sortera intrycken.
På pappren har jag en eller 2 snygga bilder på hästen och sedan lite uppgifter (jag är uppfödare) om vaccinationer, hovvård, avmaskningar o annat som kan vara intressant för en köpare att veta (tidpunkter för inridning, träning, ev veterinärbesök etc etc).
Är hästen riden och avsedd som ridhäst visar jag den med min tränare, putsad o flott som f*n, ev flätad, lindad etc för att de ska få ett första gott intryck. Det ger intryck av att man är en ordentlig person och besvärar sig och att hästen är väl hanterbar. Sedan erbjuder jag dem att komma tillbaka o ta hand om hästen själva, hämta i hagen, putsa, sadla etc om de så vill för att de ska kunna uppleva om första intrycket stämmer.
Om ett par dagar ska jag visa en 3-åring, snart 4. Det blir då i ridhus eftersom vädret är som det är. Min tränare hämtar hästen dagen innan så han känner sig lite hemma (har varit där förut) och vi åker dit nästa dag för visningen och tror jag, ska nog ha med oss lite fika till den ev köparen. Köparen får se hästen riden innan de själva provrider.
Vill man sälja o har hittat en köpare som tilltalar en gäller det att visa hästen o sig själv på bästa sätt. Jag är mån om att hästen ska komma till rätt person så att alla parter blir nöjda, jag vill inte ha problem EFTER köpet.
Nu är mina ponnyer kanske lite DYRA så det är inte en uppsjö av folk som vi visar för - men så gör jag (har lärt mig det i Tyskland där man är proffs på att sälja och ta hand om kunder).
Besvärligt, tidskrävande o lite dyrt - ja, men det får ingå i priset. Tyvärr säljer sig inte hästen själv när den går i sin hage hur fin den än är.