Tips för provridning vid försäljning?

N

never_again

Vad ska man tänka på för att göra så gott intryck som möjligt när intresserade hästköpare kommer för att provrida? Har ni några tips?

Allmänt att stallet är i ordning och hästens utrustning är i gott skick, men vad mer kan man tänka på? Är första hästen jag ska sälja och vill gärna göra ett så gott intryck som möjligt...

Sv: Tips för provridning vid försäljning?

De gånger vi har sålt har vi alltid låtit hästen vara kvar i hagen. Allt för att den tilltänkte köparen ska få en inblick i hur hästen fungerar i den allmänna skötseln. Sen beror det väl säkert lite på "klassen" på häst man köper, köper man en so mär utbildad och tävlad hur högt so helst så kanske det är ridningen man prioriterar men för mig som vanlig dödlig är det intressant fakta. Om man vill göra ett bra intryck sen så kan man väl borsta lite innan och sen släppa ut hästen och ta att den blir lite smutsig igen :p Sen har den som tittat fått hjälpa till att borsta, ta hovar, sätta på utrustning medan man småpratat om hästen.
Har sedan visat den under mig själv först, hästen går väl kanske inte det allra bästa passet under en helt ny ryttare. Sen får de rida och sen hjälps man åt att sköta om hästen efteråt.

Hoppas du förstod;)

Har ju aldrig sålt en häst men var och leta min första häst för ca 10-11 månader sen, Håller med vad som sägs ovan, det var bra när man fick se allt, ta in från hagen, göra i ordning hästen, osv. Hoppas det går bra =)

Håller med fösta svaret, låt hästen gå kvar i hagen!Tänk på att inte "klä" på hästen med onödiga tillbehör, men byt heller inte bett/sadel innan.
Vana hästköpare ser och vill se allt!

Hoppas det går bra

när jag har sålt hästar har det helt och hållit berot på vad det är för typ av häst och människor, mina tävlings hästar har alltid från början varit inne i stallet, putsade, och fina. Sen brukar dom vara med när vi lastar i transporten och kör till något när liggande ställe för att prov rida/hoppa. Sedan brukar det flesta inte följa med tillbaka till stallet igen. Dom har då fått se hästen på hemma plan, vid in och ur lastning samt hur hästen beter sig på borta plan. Hämmta hästen i hagen har aldrig varit något problem, så jag ser inte vitsen med det.

Jag vet själv hur jag har tyckt illa om skitiga och dammiga hästar som hämmtasts ur hagen när jag ska provrida. Nej tack dom ska vara rena och så klara på gången så jag direkt kan hälsa på hästen klämma och känna igenom kropp, ben och hovar. :)

men alla e vi olika.

Håller också med!
Är inte intresserad av att hämta häst i hagen och vänta medans den görs i ordning!
Hästen skall vara färdigborstad,men ej påklädd när jag kommer.
Har de gånger när jag tittat på hästar ofta tittat på flera hästar samma dag och att då stå och vänta tills allting är klart är inte så intressant för mig!
Däremot kommer jag gärna tillbaks en andra gång och provar för att vara säker på att det är rätt häst för mig!

De hästar jag köpt har jag själv fått borsta, tränsa o hämta i hagen. Jag har fått mycket bättre kontakt med dem än när jag kommit o hästen varit klar att sitta upp på, o då har jag även blivit klart misstänksam
- går den inte att fånga i hagen?
- är den svår att tränsa/sadla osv?
Så det har jag tänkt på när jag var på säljsidan, att ge folk ett helhetsintryck av hästen genom att få göra allt, då slipper de undra om man döljer nån olat också.:)

Jag tycker att det beror på, som redan nämt så är vi alla olika och vi prioriterar olika saker vid våra hästköp. Om man köper en häst för promenadridning t.ex. vill man kanske mer vara säker på att den hästen (individen) är trygg och stabil, trafiksäker, att den är lätt att få tag på i hagen osv. då skulle jag valt att ha kvar hästen i hagen.

Skulle jag däremot sälja och förmodligen även om jag skulle vara mer intresserad av att köpa en fin tävlingshäst - som säkerligen också kostar därefter är jag ju mer intresserad av att kunna känna igenom hästen, se hur den ser ut exteriört, vad den har för kvalitéer i ridningen osv. då skulle jag nog vilja att hästen var välputsad för att kunna visa sig från "sin bästa sida" och för att göra ett gott intryck på spekulanten.

T.ex. en unghäst som inte är inriden skulle jag ju hellre vara med och hämta i hagen för att se hur den betéer sig osv. Så jag tycker att visning ska ske efter "ändamål" s.a.s beroende på vilken slags "kategori" köpet hamnar under. Det är olika prioriteringar för olika köpare om det är ett avelssto, en promenadhäst, en tävlingshäst, en ridskolehäst osv...

Kan tillägga, om säljaren vill sälja en häst mer tilltänkt för träning/tävling så skulle jag nog faktiskt Förvänta mig att hästen skulle vara "färdigputsad" (dock ej sadlad) när jag börjar dyka upp vid avtalad tid, däremot om jag nu hellre skulle vilja att hästen skulle stå i hagen när jag kommer för att se hur hästen är att leda/hantera rent allmänt vid vardagssituationer så skulle jag nog sagt då vi bestämt avtalad tid för provridning/visning att jag skulle vilja hämta in hästen själv.

Senast ändrad:

Som redan är nämnt så beror det lite på vad för målgrupp du riktar dig till med din försäljning. Tävlingsryttare på hög nivå kanske helst ser hästen påklädd och klar, tävlingsryttare på "normal" nivå kansek helst ser hästen borstad men inte påklädd, och hobbyryttaren som kanske vill ha en bra läromästare och bästa vän vill kanske vara med från början och ta in från hagen, borsta och tränsa osv...

Själv tillhör jag kategorin tävlingsryttare men inte på nån elitnivå. Såhär vill jag ha det:

När jag kommer så ska hästen vara väl borstad och ren. Det värsta som finns är när man kommer och provrider en häst som sadlas lerig, ger mkt oseriöst intryck! Jag vill att hästen redan är intagen från hagen, det spar mig lite tid. Jag brukar gå igenom hästens ben osv, och ställa en del frågor medan den står på gången. Antingen så sadlar och tränsar säljaren men ibland så brukar jag hjälpa till. Sen så ska alltid säljaren vara beredd på att kunna visa hästen på den nivån den är. Därefter så hoppar jag upp och testar det jag vill. Ägaren får gärna ge tips och råd men jag gillar inte när h*n bestämmer hur jag ska göra osv. Som säljare av häst brukar jag fråga spekulanten om den vill ha hjälp när den rider eller vill testa helt själv,då detta är väldigt individuellt. Efter jag har ridit om jag är intresserad av hästen så stannar jag och pratar, är med o släpper ut den i hagen om det är dagtid osv, för att se hur den beter sig.

Saker jag varit med om när jag provridit hästar som jag INTE uppskattar är:
-När jag kommer till stället och hästen redan är på banan och framskrittad/framriden.
-När hästen visas lerig utan att vara borstad ordentligt.
-När ägaren förutsatt att jag ska rida hästen från början utan att någon annan visat den innan, jag vill kunna se hur hästen rör sig o hoppar från backen först!
-När den som visar hästen är på mkt lägre nivå än hästen så jag inte får se vad hästen går för (tex häst som säljs som 130hoppning tävlingshäst, men där det inte är ryttaren som tävlat den som visar, utan nån stallskötare som själv bara rider på 1m nivå).
- När ändamålsenlig utrustning inte finns vid provridningen (dressyrhäst som visas med hoppsadel etc).

Detta var lite utav det jag kommer på, men det bästa är om du frågar spekulanten i förväg om speciella önskemål. Vad är det för typ av häst du ska sälja?

Mvh Maria

:bow:
Du skrev väldigt bra där tycker jag!

Försökte få fram det när jag skrev också, är det en häst som är planerad att tävlas seriöst och så vidare, så är det ju lite andra aspekter ofta som spelar in :)

Dock har vi bara sålt "hobby"hästar , även bara köpt hobbyhästar (förutom avelsstoet + bebis men där kollade mamma bara på dom i hagen eftersom det var bete och pratade lite med hästarna där.) så då har det för oss spelat ävldigt mycket större roll hur hästen är i de vardagliga händelserna än att den är superborstad :) sen är det ju roligt att komma och hästen är putsad och verkligen glänser, vilket intryck det ger jämför med en lerig, tjock ponny (kan riktigt se syrrans ponny framför mig göra stor-entre!:P hahah:D

TS: Välj helt enkelt utifrån vad som känns bäst för dig! Är det riktigt seriösa tävlingsmänniskor (vad jag dömer här:p) så kanske det är bättre hästen är inne osv. För som någon sa, är man och kollar på 10hästar på samma dag, orkar man nog inte gå till 10 olika hagar:p Är det däremot Sara på 10 år som ska få sin första häst kan det nog vara läge att ta med henne ut i hagen!:) Men det är min åsikt:)

vill gärna göra ett så gott intryck som möjligt...[/
QUOTE]

Jag fick ett bra tips här på Buke en gång i tiden.

Jag gör i ordning en liten mapp, ett par papper bara som jag lägger i en billig men snygg mapp. Den sticker jag i handen på ev köpare när de åker så de kan titta o begrunda i lugn o ro hemma. De har säkert tittat på o provridit flera hästar o kan ha svårt att sortera intrycken.

På pappren har jag en eller 2 snygga bilder på hästen och sedan lite uppgifter (jag är uppfödare) om vaccinationer, hovvård, avmaskningar o annat som kan vara intressant för en köpare att veta (tidpunkter för inridning, träning, ev veterinärbesök etc etc).

Är hästen riden och avsedd som ridhäst visar jag den med min tränare, putsad o flott som f*n, ev flätad, lindad etc för att de ska få ett första gott intryck. Det ger intryck av att man är en ordentlig person och besvärar sig och att hästen är väl hanterbar. Sedan erbjuder jag dem att komma tillbaka o ta hand om hästen själva, hämta i hagen, putsa, sadla etc om de så vill för att de ska kunna uppleva om första intrycket stämmer.

Om ett par dagar ska jag visa en 3-åring, snart 4. Det blir då i ridhus eftersom vädret är som det är. Min tränare hämtar hästen dagen innan så han känner sig lite hemma (har varit där förut) och vi åker dit nästa dag för visningen och tror jag, ska nog ha med oss lite fika till den ev köparen. Köparen får se hästen riden innan de själva provrider.

Vill man sälja o har hittat en köpare som tilltalar en gäller det att visa hästen o sig själv på bästa sätt. Jag är mån om att hästen ska komma till rätt person så att alla parter blir nöjda, jag vill inte ha problem EFTER köpet.

Nu är mina ponnyer kanske lite DYRA så det är inte en uppsjö av folk som vi visar för - men så gör jag (har lärt mig det i Tyskland där man är proffs på att sälja och ta hand om kunder).

Besvärligt, tidskrävande o lite dyrt - ja, men det får ingå i priset. Tyvärr säljer sig inte hästen själv när den går i sin hage hur fin den än är.

Alla har skrivit jättebra saker.
Dessutom kan man ju tänka på att hästen ser välvårdad ut, inte bara välryktad. Tex fixa men, svans, trimma öror, hovskägg osv. naturligtvis lite beroende på vad det är för typ och ras.

Att ge ett seriöst intryck: Var i tid, stäng av mobilen, var själv ren och prydlig.

Håller med, alla har skrivit riktigt bra grejer!

Det någon ovan skrev om en mapp med papper om hästen osv - jättebra idé!! Hoppas jag kommer ihåg det den dagen jag ska sälja häst igen!
(Men snygg bild..hm...Jag brukar missa öronen på mina kort :angel: :D)

Jag skulle, som flera andra har sagt, ha hästen färdigputsad inne. Jag som spekulant vill inte förlora en massa tid på att hämta häst i hagen som sen ska bli ren osv. innan jag vet om hästen är intressant öht. När jag har tittat på häst har jag velat komma och provrida för att se om hästen är något för mig. Har den varit intressant har jag velat komma en gång till och då hantera den mer, men första gången är det mer själva provridningen och hur den uppför sig i stallet som är viktigt.

Kan du inte fråga säljaren hur hon vill göra då? Om hon själv vill ta in hästen eller om hon vill ha den färdigputsad? Personligen skulle jag nog vilja hämta hästen själv, om det inte var allt för skitigt ute så det skulle ta flera timmar att få hästen ren.

*kl*

Tusen tack för alla bra tips!

Hästen ifråga är ingen tävlingshäst, utan säljs som hobbyhäst med kapacitet för lättare tävling. Därför skulle jag tro att de som är intresserade nog vill vara med och göra iordning hästen och se hur det vardagliga fungerar. Hade tänkt att rida igenom hästen och lösgöra ordentligt dagen innan, snygga till man och oönskat lurv, och se över utrustningen. Spekulanterna får själva borsta, sadla och tränsa (om de vill), jag rider fram hästen, och de får sedan prova själva, med eller utan min hjälp. Har med passet till stallet, där all info och alla vaccinationer m.m. är med.

Sedan har jag en annan fundering... Hur har ni som sålt hästar upptäckt "olämpliga" köpare? Tänker främst på att man genom åren träffat på många stallkompisar som vid första intrycket är jätteseriösa, men efter ett par veckor visar sitt rätta jag och skulle inte få ta i ens häst med tång... Hur "avslöjar" man dessa oseriösa köpare redan från början? Några tecken man bör titta efter? Frågor man bör ställa? Efter att ha kommit till insikt att jag inte är rätt hästägare till min ena ögonsten och hästen nu ska säljas har jag fått tänka om och acceptera att alla inte kan ta hand om hästen precis som jag - både på gott och ont. Någon stans därute finns någon som passar bättre ihop med hästen, men säkert många som inte passar alls... Och dessa vill jag undvika så gott det går. Självklart kommer jag fråga om vad de har för stallplats, vad de har för planer osv, men det kanske finns några fler bra frågor jag glömt...

Kan inte på rak arm komma på några fällande frågor så, men fråga lite allmänt, vad DOM har gjort tidigare, vad dom har för ambitioner, ja.. Allmänt helt enkelt.

Ofta känner man ju om det klaffar eller inte, man ser ju hur den hanterar hästen och ja.. Får en känsla! Kan inte förklara bättre!

Men några frågor så kommer jag tyvärr inte på :( När är visningen? Vill verkligen höra resultat efteråt!!

när jag ska provrida en häst vill jag att den ska stå inne i stallet, borstad men inte påklädd. jag vill själv borsta lite(bara för att se hur den är) sadla osv. i lugn och ro. gillar jag hästen och kommer tillbaka igen vill jag göra allt; hämta in, göra iordning,(o rida förstås, även ut)gärna fodra, och släppa ut igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar