Tips för läkning av sträckning?

WilmaSundstrom

Trådstartare
Jag lånar en häst under sommaren som tyvärr sträckt sig "bakom" ena frambenet kring bogen...
Det är inget i benen utan det är muskulärt så vi är nästan 100% säkra på att det är en sträckning!
Är det någon som har något tips på hur man kan... Eeh... Snabba på(?) läkningen av en sträckning?
Han står inne på nätterna och i en sjukhage på dagarna. Ska ta promenader två gånger per dag.
Har haft ont sedan igår!
Lämna alla tips!!
Har hört om liniment, massage och stretching men något tips isåfall på bra massage och stretching?
Alla tips är bra :D

Jag lånar en häst under sommaren som tyvärr sträckt sig "bakom" ena frambenet kring bogen...
Det är inget i benen utan det är muskulärt så vi är nästan 100% säkra på att det är en sträckning!
Är det någon som har något tips på hur man kan... Eeh... Snabba på(?) läkningen av en sträckning?
Han står inne på nätterna och i en sjukhage på dagarna. Ska ta promenader två gånger per dag.
Har haft ont sedan igår!
Lämna alla tips!!
Har hört om liniment, massage och stretching men något tips isåfall på bra massage och stretching?
Du måste fråga veterinären vad som kan vara ok att göra. Det finns ju tillskott man kan ge som ska vara bra för muskler och senor, det skadar ju inte att ge sånt. Massage och streching är jag typ 100% säker på att man INTE ska göra.
Liniment kanske, men du måste fråga veterinär om det ska vara svalkande eller värmande.
Beroende på vad som hänt kan det bli bra jättefort, eller ta längre tid. Kroppen tar den tid den behöver.

Svårt att säga då vi inte vet vad för sorts problem det är. Det låter som att det är triceps muskeln du menar. Är hästen halt?

För det första: Stretcha INTE då det kan förvärra en eventuell sträckning av en muskel. Stretching sträcker ut muskeln ännu mer vilket inte hjälper med läkningen.

Hur länge sedan hände detta? Är området varmt och svullet? Du kan pröva att använda kyla och värme om vartannat (15 sek kyla, 20-30 sek värme in några minuter) för att få igång blodcirkulationen i muskeln. Men tror du att hästen har mycket ont och skadan är allvarlig är det viktigt att prata med en veterinär för säkerhets skull.

Ja han är halt men det blir bara mindre och mindre. När han har gått några minuter så är han inte halt alls...

Det hände för tre dagar sedan ;)

Tack för svaret!
Vi hade en hästkunnig kompis över igår som sa att veterinär inte behövs men att värmande liniment förmodligen skulle funka :)

Fast en "hästkunnig kompis" har förmodligen inte studerat ens i närheten av lika mycket anatomi som en veterinär. Hästen har varit halt i tre dagar, ta ut vet för en riktig bedömning. Att själv laborera och behandla utifrån en muskulär skada kan förvärra problemet när ni inte vet vad det är. Värmande liniment på en blödning tex, det är ju inte så lyckat. Det behöver inte vara öppna sår eller svullnader för att sitta i benen eller för all del hovarna. Vad säger ägaren? Är hen på det klara med att ni vårdar efter eget huvud?

I regel gör en veterinär alltid nytta när en häst är sjuk eller skadad. Så att en halt häst inte "behöver" veterinärvård är bara snålt.

Tack så jätte mycket :laugh:
Ska prata med veterinär om det så får vi se vad de säger!
Just nu är han nästan inte alls halt men fortfarande lite... Sträckningar kan ju hålla i flera månader :arghh:

Har haft ont sedan igår!
Lämna alla tips!!

Och som du har redan gjort ..... Ut o gå med han så det inte stelnar till.
Visst ta det tid men bara du inte änsrängar han gå det några bra.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 783
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024