Tips för kaninavel, tack :)

Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Hur stora brukar dvärgkaninungar vara vid födseln? Jag tyckte dom här två såg ganska så stora ut... men jag vet inte... hemskt är det iallafall :cry:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Otroligt! :( Och det är ännu värre när man inte vet vad som har hänt och varför det blev så :confused:
Usch, jag har till och med drömt de senaste nätterna om söta så hoppande kaninungar, och så förvandlas det hela till värsta mardrömmen :cry:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vår hermelin hona som födde döda ungar hade en unge med missbildat huvud och den andra ungen var liten och mager.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Usch då... :/ Jag såg inte riktigt på våra, men kanske att en av dom saknade ett framben...
Vad kan man göra för honan nu? Ifall hon saknar ungarna eller nåt... :(
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Tyvärr så blir det såhär ibland =/ Och kul är det minst sagt inte..

Om det var så att den ena ungen var större än den andra så kan hon ha haft problem med att få ut den, vilket då resulterade i att den kom ut död och likaså ungen efter. Om det är detta som hänt så ska du vara glad att honan lever..

Det låter ju som att honan inte har velat sköta dem heller vilket gör det mera troligt att de föddes döda, och då är hon troligtvis ganska medveten om detta så du behöver inte oroa dig för henne, så sett.

Som sagt så är det alltid tråkigt, men det är väldigt vanligt med förstföderskor. Para om henne och hoppas på "bättre lycka nästa gång" om man nu kan säga så.

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Som sagt så är det alltid tråkigt, men det är väldigt vanligt med förstföderskor. Para om henne och hoppas på "bättre lycka nästa gång" om man nu kan säga så.

/Anna

Hur menar du att det låter som att hon inte ville sköta dom? (kanske uppenbart svar, men jag har nyss vaknat ;))

Okej... Men när ska man göra det då? Ska vi vänta tills nästa år? Eller kan man prova till hösten? Eller när..?
Vi ska begrava ungarna idag, då kanske det kommer att kännas lite lättare efter....
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Eftersom du skrev att det verkade som om de fortfarande låg i sina fostersäckar, så verkar det ju som om hon inte velat sköta om dem.

Det är helt upp till dig, de flesta uppfödare brukar para om direkt efteråt om honan verkar må bra. Jag själv skulle väntat någon vecka, så hennes kropp får en chans att återhämta sig lite, men du behöver inte vänta tills nästa år eller till hösten.

Det brukar vara skönt att få "bort" ungarna, så man kan fokusera på de kaniner som lever istället, hoppas att det blir bättre för dig.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Åh, va tråkigt att det inte blev något den här gången :crazy: Hoppas att det går bättre nästa gång!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Aha... Fast jag vet inte om låg kvar i dem helt, för bakbenen var iallafall "fria", men det såg mer typ kladdigt ut på huvudena, så det kanske var lite sånt kvar...

Okej, då väntar vi och låter henne vila :) Men hon kan väl få komma ut och skutta av sej nu? Nu när hon har fått vara i buren så länge...

Ja, hoppas det... Mina två kaniner fick trösta mej igår :')

Hoppas verkligen att det blir levande ungar nästa gång! Friska & krya :) För det här vill man inte gå igenom igen ;/
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ok, jag brukar låta honorna komma ut och skutta, även när de är dräktiga, mina skulle aldrig klara av att sitta i en bur sålänge :P Det är jättebra att låta dem röra på sig efter födsel, speciellt en "misslyckad" sådan, då det om det skulle finnas något som inte kommit ut, kan hjälpa till att få ut det.
Hade själv en hona som födde 4 ungar på morgonen, senare lät jag henne springa runt och röra på sig, så klämde hon ut 3 st till vid 8 på kvällen ^^

De flesta jag vet(jag aldrig haft några problem med dödfödda kullar, enstaka ungar ja, men inte hela kullar) brukar ge sin hona 3 chanser att lyckas med en kull, vill det sig inte på det tredje så är det helt enkelt så att honan inte är "mamma material"

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, men då kan jag ju införa motion som vanligt även under dräktighet :)

Aa okej... Men jag hoppas isåfall att det inte blir nån tredje gång..! Då kanske vi kanske prova igen nu i slutet av april/början på mars :)

Men ska vi låda bolådan stå kvar fram tills dess att vi har parat igen?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

En sak till, hur stor är risken att honan föder döda ungar igen när hon redan har gjort det en gång? :crazy:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

En av mina honor fick första gången en ganska stor dödfödd unge, men andra kullen däremot blev 6st friska ungar. Så förhoppningsvis går det väl bättre för din andra försöket ;)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Det enda som är viktigt det är (speciellt den sista veckan) såklart att lyfta försiktigt under mage, och undvika sele på henne.
Jag skulle ta bort lådan, är bättre om ni fyller på med nytt fräsch material i den sen när det är ca 2 veckor av dräktigheten istället. Ett tips är dock att spara pälsen(om den är torr), kan alltid vara bra och ha om hon skulle dra dåligt med päls.

Det brukar gå bra redan andra parningen, så förhoppningvis kommer du inte ha samma otur igen ^^
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

En av mina honor fick första gången en ganska stor dödfödd unge, men andra kullen däremot blev 6st friska ungar. Så förhoppningsvis går det väl bättre för din andra försöket ;)

Det låter ju bra :) Nu känner jag hopp igen ;)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Det enda som är viktigt det är (speciellt den sista veckan) såklart att lyfta försiktigt under mage, och undvika sele på henne.
Jag skulle ta bort lådan, är bättre om ni fyller på med nytt fräsch material i den sen när det är ca 2 veckor av dräktigheten istället. Ett tips är dock att spara pälsen(om den är torr), kan alltid vara bra och ha om hon skulle dra dåligt med päls.

Det brukar gå bra redan andra parningen, så förhoppningvis kommer du inte ha samma otur igen ^^

Okej, då får hon klara sej utan den ett tag ;) ja det ska vi göra, det var massor av päls :O

Vad bra, då hoppas vi på nästa gång istället :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Tack så mycket :)

Honan verkar väldigt pigg och glad nu! Så det känns väldigt skönt att det inte hände nåt tok med henne..!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu är det bara ungefär två veckor kvar tills Toffie ska få ungar :) Hoppas att allt går bra den här gången..!

Hon ska ju ha nån form av bolåda, men jag tänkte att blir det inte väldigt varmt för ungarna (när de är inbäddade i mammans päls också) om hon får en fyrkantig låda med tak? Hon bor i en lekstuga som det svalare i än utomhustemperaturen. Så jag tänkte om det skulle vara bättre om hon fick underdelen från en transportbur istället?
Fast det är några flugor eller vad det nu kan vara där inne... Nåt som flyger iallafall ;) Då kanske dom sätter sig på ungarna när dom inte har nån päls och äter på dom? :eek:


Vad tycker ni att jag ska göra? ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 685
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp