Tips för kaninavel, tack :)

Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Om honan bäddar ner ungarna ordentligt så bör de klara sig utan problem, men vid sån kyla vet man aldrig, speciellt inte med en förstföderska, för vissa honor ligger det helt naturligt att dra mer päls om det är kyligt ute, och täcka av om det blir varmare, medans vissa inte tänker på det.
Om du har tur så får hon många så kan de värma varandra till en viss del också.

Jag tror inte du ska ha en värmare där inne, för då kan honan tro att det börjar bli varmare, och ev. som sagt täcka av ungarna lite. Isåfall så får den vara på dygnet runt och inte bara någon timme..

/Anna

(Förlåt om något blurrigt svar, är liite seg i huvudet för tillfället :P )
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ingen fara ;) Tack för svaret! ^^ Men det skulle tydligen bli mildare till veckan så man får hoppas att det verkligen blir det :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu ska jag börja tjata igen :p Men hon har fortfarande hela bolådan fylld med hö & halm och det ser inte ut som att hon kommer in i hålet, då det är helt igentäckt med bomatreal... Och ungarna beräknas att komma nu till helgen. Hon är som sagt förstföderska.

Vet att Harmoni redan svarat men jag blir lite orolig ifall hon skulle lägga dom utanför boet och de fryser ihjäl....
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

De brukar stänga igen hålet in till boet. För att hålla värmen där inne ovh för att ungarna sedan inte ska komma ut. ;)
Ta ett djupt andetag och ta det lugnt! :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Den här tråden har jag missat! Nu måste jag ju hålla koll och se om det blir några små bebisar! :love:
Du måste lägga in bilder sen om det blir några! :banana:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ohh va spänande :) Denna tråd ska jag följa :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vad roligt att det är ungar på gång :D Haft två kullar, under tredje kullen dog tyvärr honan vid förlossningen :/ Får tacka för svaret från Harmoni, har undrat i flera år om honan/hanen var släkt (fast de inte var de) då en av ungarna bara hade 1 öra (dog efter 4 dgr). Då kan det vara för att hon var överpysslig :P Skickar med en bild på min sötnos, från min första kull :P Nu 3,5 år :)

57412_1206460713.jpg
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Hmm... Nu har det gått 32 dagar idag sedan parningen och inga ungar har synt till :confused: Jag kollade runt i hela buren, och i boet var det bara massa päls. Dessutom tycker vi att honan ser smalare ut nu än i går ..! Ett mysterium...
Någon som har nåt att säga? :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Jadu, det är bara att vänta ut henne och se, händer det inget efter dag 35-36 så har hon antingen varit skendräktig eller så har hon fött ungarna och ätit upp dem(vilket de tyvärr kan göra av olika anledningar).

Klasselover: Otroligt söt kanin, älskar japantecknat :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Men ifall hon har ätit upp dem, borde det inte synas nåt i buren isåfall? Blod eller nåt... :confused:
Eftersom hon är smalare, kan inte det bero på att hon inte har ätit så mycket pellets, eftersom magsäcken blir mindre under de sista dagarna?
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Åhh stackars dej om hon ätit upp dem det borde inte va så roligt :/
Hoppas Du hittar dem :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ne usch! Inget man hoppas på :(... Men vi väntar nån dag till så får vi se om det kommer nåt :) Håll tummarna!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Har det blivit något? Idag har vår brun zobel hona fått 4 ungar. Jag såg först inget men när jag grävde runt lite i i boet och lyfte på all päls så låg de där. :love: Skulle tro att de blir Brun zobel allihopa. pappan är reggad 94p (mkt för en lejonhuvad) mamman är inte visad ännu.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Om det är en snäll hona du har, så kan du testa att lägga handen under magen och känna efter lite försiktigt, speciellt längst ner närmast könet så brukar magen bukta ut ganska mycket, och om hon fortfarande är dräktig så bör du känna ungarna. Ett tips om inte tycker om när du lägger handen under magen är att antingen göra det när hon äter, eller om hon uppskattar klappar, kela med henne lite och känna med andra handen samtidigt.

Som sagt så vet man aldrig, det kan vara så att hon bara har en-två ungar och då märks inte mycket heller.
Håller tummarna för dig såklart :)

Angående blod delen så är det absolut inte säkert att man ser något blod överhuvudtaget, de flesta honor är mycket nogranna med att städa upp efter sig, då blod annars ute i det vilda skulle locka till sig rovdjur.
Det mesta blodet jag sett hos en hona var en droppe på ett halmströ utanför boet, och lite lite rött på halmen i boet, utöver det har de alltid varit grymt duktiga på att städa upp allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nej, inget hittills... Men idag kanske det händer! :)
Åh, va roligt! Lägg gärna in bilder när de har fått päls sen :love:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, vi provar idag och känna på magen då :)

Fast det där med blodet verkar lite oroväckande... :confused: :confused: Hoppas att vi hittar dom välbehållna idag!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Tyvärr hjälpte inte tumhållandet :( Vi hittade två döda i buren idag :cry: Vi tror att dom kan ha varit döda redan från födseln, för det såg ut som att dom låg kvar i "påsen" eller vad det är... Och den ena var ganska mycket mindre än den andra.

Åååh fy, det här var nog det värsta jag har varit med om! Vi har väntat hur länge som helst på både parningen och ungarna, och så är dom döda :( Och Toffie, mammakanin, hade gjort ett jättefint bo i bolådan... Stackarn... :cry: Fast ungarna låg i "toalett-hörnet"....
Men det såg inte ut som att hon hade ätit på dom iallafall...
Vad finns det för orsaker till döfödda ungar? :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 685
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?
  • Skal/regnjacka för vandring.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp