Tips ang sele

Maris_

Trådstartare
Hej! Nu är snart rockarden klar till min shettis! Den har mopedhjul och svängel. Så nu måste jag få tag i ett bra sele och tänkte be om tips! Jag är grön inom det här med körning, så jag vet inte riktigt vilka selen som är bra/dåliga/prisvärda osv!

/ Maris

En giggsele eller maratonsele tycker jag är bäst, hästarna drar bra med dem och de är ordentligt anpassningsbara. Du ska väl ha körning som "huvudsyssla" med din ponny, och då är det vettigt att satsa på en riktig sele.

Om du inte gillar att putsa läder så är tipset att du tittar på syntetselar - dem kan man slänga in i tvättmaskinen när de blir skitiga! Finns på www.cliffords.se

Ska du ha en i läder tror jag att de mest prisvärda är de holländska som finns på Börjes. För mindre pengar än så tror jag inte man hittar en sele i anständigt läder.

Är syntetsselarna bra? Hållbara? Håller dom sig svarta eller blir dom grå och tråkiga efter ett tag? Hur ofta kan man tvätta dom?
Jag tycker att det är så hemskt tråkigt att putsa selar och funderar på att köpa en i syntet till nästa gång. :)

På VM i Åstorp så fans det syntet selar till salu. jag kunde inte låta bli att kläma, och jag tyckte de kändes riktigt mjuka och sköna!

Okej, skulle också vilja klämma lite :) hehe. Eftersom att vm kuskar kör med det så lär dom ju vara bra.

Hm, jag vet att jag tittade på priset, men jag kan inte komma på vad de kostade där.. Det virrade redan mkt i mitt huvud :o.

Men som sagt, de är riktigt mjuka och sköna, är hållbarheten bara bra så hade jag inte tvekat att slagit till (när jag själv ska köpa ny sele).

Tack för tipsen!

Nu är rockarden klar, såhär ser den ut!
Bilder från idag!

Lånade grannens sele, och jag tycker att det man hänger skaklarna sitter väldigt långt ner, visst gör de det? Kan man ändra sånt, eller är det olika från olika selen?
På travselen brukar de ju sitta högre upp, om jag inte minns fel, varför är det så? Vad är bäst?

/ Maris

Det går att få upp skaklarna även på en sådan sele, men det är krångligt att beskriva i text.
En gigg- eller maratonsele skulle vara det bästa tycker jag.
Om jag får komma med lite tips, en svängel och bakselefästen är inte allt för svårt att fixa och skulle förbättra en hel del. :)
Annars såg det fint ut. :)

Svängel har vi! Hur ser fästen för bakselen ut?

Vad är skillnad på bröstsele och giggsele och maratonsele?

Ska måla träet på vagnen sen efter vintern, och då kommer vagnen bli finast i hela stan! :banana: :cool:

/ Maris

jag tycker att skaklarna ser hemskt långa ut, du kan säkert korta dem en halvmeter :)
fästen för bakselen är en "ögla" ex. halv länk från en stor kedja som svetsas fast på skakeln.

Tack!
Jaa, de är nog lite långa, men vi resonerade som så att bättre lite för långa än lite för korta.

/ Maris

Varför måla träet? Jag tycker att det är snyggt sådär. Vagnen är väldigt fin. Det enda som verkar saknas är fästen för bakselen. Men en annan sele till så blir det nog kanon. :)

Jag har en alldeles speciell bild i huvudet hur det ska se ut sen, men jag spar den tills det är dags att måla. :cool:

Går det att fästa bakselet på något annat vis än med en svetsad "ögla"?

Jag beställde shettissele från equilex. Förhoppningsvis kommer det på måndag!

/ Maris

Det finns nog inget annat sätt att fästa bakselen på, i alla fall inte av vad jag vet.
Jag har också en sele ifrån equilex, köpte du den enkla varianten?

Ok, då får vi försöka fixa det på nåt sätt!

Jepp, jag köpte "bröstsele standard". Är det den du har? Är den bra?

/ Maris

Jo det är den selen jag har, den är väl helt ok förutom att bakselen är väldigt smal och att den där skruvgrejen mitt på däckeln sitter lite löst.

Jag har också Standard selen från equilex, den är helt OK, speciellt om man kolla på priset så tycker jag att den är värd pengarna, tyvärr passade inte huvudlaget min pålle,men men.
Fick fixa lite med nya hål osv, men annars sitter den fint!

Hur sitter bröstan på din shettis? Min passar precis, har gjort hål så långt upp som det går.

Är den stor i storlek eller liten? Min shettis är rätt rund och go, så jag är lite rädd att den inte ska passa. Men o andra sidan så är det väl rätt vanligt med runda shettisar... :)

/ maris

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama