Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hej! Nu är snart rockarden klar till min shettis! Den har mopedhjul och svängel. Så nu måste jag få tag i ett bra sele och tänkte be om tips! Jag är grön inom det här med körning, så jag vet inte riktigt vilka selen som är bra/dåliga/prisvärda osv!
En giggsele eller maratonsele tycker jag är bäst, hästarna drar bra med dem och de är ordentligt anpassningsbara. Du ska väl ha körning som "huvudsyssla" med din ponny, och då är det vettigt att satsa på en riktig sele.
Om du inte gillar att putsa läder så är tipset att du tittar på syntetselar - dem kan man slänga in i tvättmaskinen när de blir skitiga! Finns på www.cliffords.se
Ska du ha en i läder tror jag att de mest prisvärda är de holländska som finns på Börjes. För mindre pengar än så tror jag inte man hittar en sele i anständigt läder.
Är syntetsselarna bra? Hållbara? Håller dom sig svarta eller blir dom grå och tråkiga efter ett tag? Hur ofta kan man tvätta dom?
Jag tycker att det är så hemskt tråkigt att putsa selar och funderar på att köpa en i syntet till nästa gång.
Lånade grannens sele, och jag tycker att det man hänger skaklarna sitter väldigt långt ner, visst gör de det? Kan man ändra sånt, eller är det olika från olika selen?
På travselen brukar de ju sitta högre upp, om jag inte minns fel, varför är det så? Vad är bäst?
Det går att få upp skaklarna även på en sådan sele, men det är krångligt att beskriva i text.
En gigg- eller maratonsele skulle vara det bästa tycker jag.
Om jag får komma med lite tips, en svängel och bakselefästen är inte allt för svårt att fixa och skulle förbättra en hel del.
Annars såg det fint ut.
jag tycker att skaklarna ser hemskt långa ut, du kan säkert korta dem en halvmeter
fästen för bakselen är en "ögla" ex. halv länk från en stor kedja som svetsas fast på skakeln.
Varför måla träet? Jag tycker att det är snyggt sådär. Vagnen är väldigt fin. Det enda som verkar saknas är fästen för bakselen. Men en annan sele till så blir det nog kanon.
Det finns nog inget annat sätt att fästa bakselen på, i alla fall inte av vad jag vet.
Jag har också en sele ifrån equilex, köpte du den enkla varianten?
Jag har också Standard selen från equilex, den är helt OK, speciellt om man kolla på priset så tycker jag att den är värd pengarna, tyvärr passade inte huvudlaget min pålle,men men.
Fick fixa lite med nya hål osv, men annars sitter den fint!
Är den stor i storlek eller liten? Min shettis är rätt rund och go, så jag är lite rädd att den inte ska passa. Men o andra sidan så är det väl rätt vanligt med runda shettisar...
Skola & Jobb
Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.