Tips ang sele

Å snälla försök beskriva hur man får upp skaklarna på en sån sele! bara måååste få veta för ja har en sån.... ;)

Remmen som sitter fast i bröstan & som ligger över halsen kunde ha varit lite kortare, men annar är det bra passform.

Det var någon som skrev i en annan tråd här på sidan att det finns speciella remmar att köpa på Tiljanders i Boxholm - det borde funka även på en bröstsele, om det funkar på en loksele? I alla fall om det är en sådan bröstsele som är "allt i ett".
Tyvärr vet jag inte adressen, men det borde väl vara typ Tiljanders sadelmakeri => bara att söka på nätet.

Maris => Kul att allt funkar så bra! :) Jag tror du har hittat en liten guldklimp till häst!
:banana:

Ja hon är nog en gulklimp! Allt går bättre än vad jag kunde hoppas på tror jag. :) Hon har en väldigt bra grund verkar det som, som är rätt lätt att komma tillbaka till, även om hon fått göra vad hon vill i nåt år innan hon kom hit! Jag trivs väldigt bra med henne! :love:

/ Maris

Jag har också gjort maximalt med hål, men den passar bra, jag testade ju med en mini stl. först,men det var HELT omöjligt..så fick jag ner den i shettis, mina draglinor var väldigt långa också,så där gjorde jag fler hål där med!!

Jag skulle tro att den passar, har själv en hingst på ca 105 och den passar honom , fick tom. göra lite fler hål i bla bröstan.

Det enda som inte passade var huvudlaget, de var för litet tyvärr, men min pålle har ganska grova ganasher, får ha stl. ponny i träns & grimmor ;)

Ja, draglinorna och bröstan fick nya hål.
Min ena har superstort huvud, brukar ha ponny på hennes grimmor men huvudlaget passar bra, gjorde till och med nya hål.

Vagnen såg jättesnygg ut! Bakselen akn du fästa i samma ring som däckeln eller i fäste längre bak på skackeln. Om du får upp skacklarna tror jag det blir bekvämare för hästen då de inte hänger på ryggen...

Sv: Tips ang sele

Hej!

Ta hjälp av någon kunnig person där du bor vore inte helt fel men det går ju att får lite vägledning härifrån oxå.

Jag har kollat på dina blider av rockarden (vagn är egentligen fyrhjulig och tvåaxlad medan en kärra har 2 hjul och en axel). Det ser ut som det är för mycket vikt i skaklarna. Lyft upp skaklarna i rätt höjd när någon sitter i, du ska inte ha många kg i händerna. Om du har mkt vikt i skaklarna ligger detta på ponnyn, (däckeln) vilket inte är bra. Risk för tryckskador och skav om man är två pers i kärran och när ponnyn drar i fasta skaklar. En dyna, kudde eller dylikt bör du ha under däckeln så att trycket fördelas på en större yta. En svängel+draglinor gör så att rockarden blir smidigare att dra och gör att selen ligger stilla på ponnyn. Har du orange reflexer bak? Det är inte bra med tanke på att orange reflexer ska man ha på sidorna. Röda bak och vita fram. I mörker skulle någon i värsta fall tro att det är sidan på ett fordon... En LGF (långsamt gående fordon) skylt borde du sätta bakpå, aldrig fel att synas!

När det gäller sele bör man gå efter hur hästen/ponnyn ser ut, om man tänkt köra vagn eller rockard och på vilket sätt man ska köra.

En loksele fungerar bäst med en vagn/kärra som har lågt svängelfäste medan en bröstsele kräver mer vågrätt draglinje. Med en loksele kan hästen dra tungt.
En travsele används till trav; sulkyn är lätt och hästen drar just inget. Det ska gå fort därav att skakelfästet är högt. Hästen kan röra sig "friare" och riskerar inte att skakeln nuddar benen eller magen som det kan göra framför t.ex. en vagn. På tävlingar ses hästar med endast en tunn förbygel att dra i. Men de drar nästan ingenting då sulkyn är mkt lätt. Då hästen behöver maximal rörelsefrihet gör man så att hästen får dra all vikt av den mkt lätta sulkyn och kusken i däckeln/gjorden! Om det skulle vara tungt att dra skulle hästen inte acceptera att dra med en gjord runt magen! Teoretiskt skulle man kunna använda en travdäckel med en stor lös brösta med draglinor. Men travdäckeln är mkt smal och detta skulle endast fungera bra efter en mkt lätt och smidig 4 hjulig vagn. Dyrt att köpa en lös brösta med draglinor. Inget att rekomendera altså.
En bröstsele kan vara smidigare men kan ge obehag över bringan om hästen drar tungt och i fasta skaklar. Till en rockard behöver man en bred/stor däckel då lite av vikten från "lasset" ligger på hästen.
Vissa hästar kan inte ha bröstsele pga att strupen ligger i jämnhöjd med bogspetsarna, det finns ingen plats för bröstan som antingen skaver på bogspetsarna eller trycker mot strupen. Ofta kallblod och en del ponnyer. Många förbiser att hästen/ponnyn inte kan ha en bröstsele. En bröstsele med enkel gjord och fast brösta är ofta mkt billig, varav många väljer denna dåliga variant av bröstsele, kanske även om den inte riktigt passar hästen/ponnyn.
En bröstsele med lös brösta ihop med draglinor, med stor bred däckel, baksele, huvudlag och tömmar säljs ofta till ett bra pris och är en bra sele. En loksele är en mkt bra sele för den som inte bara vill hålla sig till de lätta körslorna. Med lokselen kan den lilla ponnyn lätt orka jämmna till sandbanan med en lätt träharv! :D .
Men en loksele är dyrare att köpa och man måste köpa baksele och draglinor för sig. Men om man sparar blir lyckan stor när man har råd att köpa rätt sele till sig och sin häst! :) :banana:

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
947
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama