TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej på er!
Eftersom jag nu väntar mitt första föl och det även är stoets första föl, och jag dessutom inte har mitt sto hemma utan 1 1/2 mil bort, får ni GÄRNA dela med er av tips på hur ni burit er åt för att övervaka era egna fölningar! Jag vet med andra ord inte vilka tecken som är normalt för just mitt sto men vill om möjligt ändå vara med vid fölning om något skulle gå fel...
Hon har ca 5 veckor kvar men det där kan ju variera. Hon började släppa på bäckenbanden redan för 10 dar sedan men inte släppt helt ännu, hon började fylla juvrena för 2 veckor sedan men har nog plats för lite mer mjölk innan det är dags. Hon är snart 17 år gammal, har hört att fölningstecknen kan vara opålitliga på äldre förstföderskor.
Så till sist, räcker det att vakna en gång i timmen vid fölvakan? Om något skulle gå fel borde det väl ta lite längre tid vid fölningen än annars, eller?
Jag vet ju att alla ston är olika det är bara det att jag är så rädd att jag inte ska kunna vara där och hjälpa henne om så skulle behövas.
Tacksam för tips!

Det finns inga tecken som är 100 % men när mjölken övergår till att bli vit från att ha varit genomskinlig är ett tecken på att det är väldigt nära, men det är inte alltid man hinner se att mjölken är vit. Vaxproppar är ett tecken men det inte säkert att alla får. En del vandrar runt i boxen och stannar upp ibland och ser lite frånvarande ut, men som sagt det finns inga tecken som är helt säkra.Varje sto har sina tecken och det är svårt med en "förstfölerska"

Bäst är om du kan låna en svettdetektor som varnar när det är dags och gärna komplettera med en övervakningskamera. Vi har både och .........och det är sååååå skönt att kunna ligga kvar i sängen och titta när stona sätter igång. Det blir jobbigt att vaka varje natt så be att få hjälp med vakningen, annars kommer du att vara helt slut när fölisen väl kommer ;) För det mesta klarar stoet fölningen själv, men det kan vara bra att läsa på om fellägen osv så att man är beredd OM något mot förmodan går snett. Det är enorma krystvärkar när fölningen väl sätter igång och man har inte mycket tid på sig........

Lycka till med din fölning och hoppas att du får se allt i lugn och ro (det är en upplevelse :))

// Suzanne

Svårt att säga eftersom det varierar från sto till sto.

Mitt ena sto läckte först mjölk i flera veckor. Dagen före fölning strilade det mest hela tiden och bakbenen var täckta av mjölk. Dock inte vit utan lite grumlig. I boxen stod hon inte still som hon brukade utan gick runt en del och var orolig så hon var lätt att se på.

Det andra stoet lurade oss båda gångernasom hon fölat. Ingen vit mjölk. Dessutom stilla och lugn i boxen före fölning och sedan har det legat en liten där!

Vi tittade på stona ung. varannan timme när de närmade sig och om de var oroliga hela natten från höskullen så inte stona såg oss. Lättast är nog att ha övervakningskamera så man slipper springa!

Håller med de övriga svaren du fått, finns inte alltid 100%-iga tecken.. ibland inte ens 50%!

Nog har jag fuskat ibland (sovit 1 tim) men har då bara haft *TUR* att få vara med om slutskedet av födseln, kunde lika gärna ha missat alltihop :o

Ex: Ett av våra 'förstagångare' 8 år hade inga som helst av de 'säkra tecknen', knappt halvfyllt juver - inga släppta bäckenband.. men tiden var inne.. så vi i familjen vakade ändå (nervösa ju), jag var ute o kollade mitt i natten men hon stog och käkade halm helt lugnt (faktiskt ett tecken!).. ingen svettning, inga fyllda spenar, ingen lyft svans, inte slapp & öppen vulva, inte massa små träckhögar.. jag gick mot stallporten och hann precis öppna den då jag hör ett enormt skvalande.. vänder mig om och ser då inte stoet, rusar fram till boxen.. hon ligger ner och under dörren rinner det ut fostervatten i stallgången.. efter 15 minuter var den fölisen ute 'frisk & pigg', mjölken rann till inom två timmar.. ALLT blev frid & fröjd, men till nästa sto så hade en övervakningskamera inhandlats :)

Knepigt för dig som bor 1,5 mil ifrån stallet, hyr/låna en husvagn :idea:

Har ni någon aning om vart jag ska vända mig om jag vill hyra en svettdetektor? Jag har hört att man kan göra det, kommer bara inte ihåg var... :confused:

GUD, nu blev jag så orolig så jag smäller av!
Min häst har börjat lyfta svansen lite konstogt åt sidan (nytt) och lägger små träckhögar. Och hon har bara gått i nio månader! :eek:

Hur länge kan de hålla på med sådana tecken innan de fölar?

Och hur ser man om bäckenbanden släppt?

Nu fick jag ont i magen!

En svettdetektor klarar inte avstånd på 1,5 mil. Det enda du kan gör är att antingen åka som en jojo fram och tillbaka, bo i stallet eller be någon som bor närmare att ha koll eller ev ha en svettdetektormottagare hemma och sedan ringa dig när den larmar. Det är dock inte säkert att du hinner dit innan allt är klart. Det brukar gå fort när stoet väl börjat svettas och larmet går.
Jag har varit med om både falsklarm och inget larm alls med svettdetektor, så den är inte 100% säker.

Lycka till!

Du kan slappna av och ta det lugnt ett bra tag till, nu börjar ju fostret kräva mer utrymme.. växer så det knakar sista månaderna och det innebär att tarmarna får det lite trångt just nu innan fostret sjunkit ner i bukhålan, känns obekvämt för stoet och då 'parerar' hon med svansen, så dessa tecken kan man se flertalet ggr långt innan fölning :)

Det säkraste tecknet är ju bäckenbanden (på sidorna om svansroten), men beroende av hur stoets kors & rumpa är konstruerad så är det inte alltid synligt utan man får 'dutta' med fingertopparna och känna skillnaden från fasta- till slappa band.. inte helt lätt att förklara, och som sagt inte alltid det går att känna ens.. på ston med t.ex korta välmusklade rumpor!

På ett av mina ston (araber) syns det väldigt tydliga 'gropar' före bärbensknölarna och svansroten ser ut att liksom 'skjuta upp' så man nästan kan greppa runt om svansroten!

Lugnad nu hoppas jag, inte kul med magkramp i flera månader ju ;)

Lånar tråden lite! Är det vanligt att stona blir sura o otåliga så här i sluttampen?

Mitt är ju beräknat till den 3/4 (= 330 dagar) och senaste dagarna/veckan har hon varit så sur o tjurig. Vill inte vara med på nåt, är otålig o ser ut att ha tröttnat. Hon är väldigt stor! Och fölis verkar leva rövare där inne...än ligger den på ena sidan o putar ut, än på andra. Fortfarande mest på vänster, men ofta på höger med. Ibland sparkar(?) fölis så kraftigt att jag tror det ska gå igenom!

Stoet vill ha mat hela tiden, så fort man visar sig vill hon ha kraftfoder...hon tycker alltid jag är sen på det, oavsett när hon får det! Verkar vara konstant hungrig, trots fri tillgång på hö. Och hon äter ordentligt med hö också! Men kraftfoderröran är väl mumsigare...

Är det bara en tillfällig period av surighet eller kan det vara så tills fölet är fött? Jag kan förstå om hon börjar tröttna på tillståndet o vill få det överstökat. :D

..Är det vanligt att stona blir sura o otåliga så här i sluttampen?

Stoet vill ha mat hela tiden, så fort man visar sig vill hon ha kraftfoder...hon tycker alltid jag är sen på det, oavsett när hon får det!

Hmm... nja, man skämmer ju gärna bort dom lite vid dräktighet och det 'snappar de upp' väldigt enkelt, men visst påverkas de av 'rövarna' i magen.. känns ju obehagligt ibland, och då tycker vi ju synd om dem.. gosar lite extra.. ger lite extra godis mm, säg åt henne att hon får klara sig själv fram till fölningen.. maten serveras på bestämda tider.. *BASTA*!! :D

Hihi! Jo, nog har jag en liten annorlunda inställning till henne så här i slutet...lite sjåpigare kanske? :D

Det är ju en ganska bestämd dam i vanliga fall, så hon har säkert snappat upp att matte tycker synd om henne och försöker dra sina pennor. :)

I fm blev hon lite sur när hovis var här o verkade. Ny hovis som inte verkar ta det lika lugnt med bakbenen som den gamle. Hon är ju lite stel o kan/vill inte lyfta så högt direkt, man får vänta ut henne lite o ta det lugnt. Något nya hovis inte tog hänsyn till. Då ville damen inte längre stå stilla! Men det har ju kanske inte med dräktigheten att göra, annat än att det kanske blir svårare med balansen med fölis i magen? Hon blev faktiskt ganska sur över att det inte togs hänsyn till hennes vilja/behov. :o

Tack snälla! :bow:
Nu har jag lite mindre magråttor. (Det är tusan vad pjompig man blir när man inte var't med förr :o)

.. Ny hovis som inte verkar ta det lika lugnt med bakbenen som den gamle.
Hon blev faktiskt ganska sur över att det inte togs hänsyn till hennes vilja/behov. :o
Jag förstår henne, vilket även en ny hovis borde gjort.. och visst kan hon ha svårare (jobbigare) med balansen nu!!

..(Det är tusan vad pjompig man blir när man inte var't med förr :o)

Inte då.. spelar ingen roll hur många föl man fött upp så SKA man inte gå & tro att allt går som det 'brukar' (då det gått bra).. det är mkt övermodigt och farligt, jag är fortfarande jättepjompig inför varje fölning :smirk:

Roligt att höra att fler är lika pjåkiga med sina fölston som jag :-) Det är inte LITE nervöst det här.

Min häst ser ut att ta det hela med ro men trots det kan jag inte låta bli att oroa mig över fölningen. Jag får höra små gliringar från de övriga i stallet varje dag, men de är ju inte i min sits... Suck!
Nu är det bara några veckor kvar!!! Superspännande. Jag längtar så efter att få se hur min nya dressyrstjärna ser ut... Har planerat att sova i stallet, kanske glömde att säga det i mitt första inlägg? Letar efter övervakningskamera för fullt. Vore skönt att kunna ligga kvar i sängen och ändå se in i boxen, stör ju mindre oxå. Det är roligt att få läsa om andra i min egen situation. Ni förstår ju hur det känns.
Lycka till alla blivande mormödrar :D

Ja du, tänk att stona kan vara så himla lugna trots alla oss nervösa mormödrar, men det är ju så att vi 'tänker' på det kommande.. :crazy:, och stoet står bara där och mumsar sitt hö i 'godan ro'.. tills vi vänder ryggen till :o

*Lycka* till oss alla önskar jag!

Clas Ohlson har övervakningskameror i olika modeller till bra pris! Ta en titt på deras hemsida tex.

http://www.clasohlson.se/

Du hittar dem under El o Elektronik/Larm o Bevakning/Övervakningskameror.

Så snart jag kan bestämma mig för vilken ska vi köpa en o testa!

:)

Tack!Hade ingen tanke på Claes Ohlson. Ska genast dit!

Måste få gnälla av mig lite när jag ändå är här... Jag får ta så mycket skit av vissa personer på stallet där jag står. De har samtliga fått flera egna föl, vissa klarade sig andra inte. Man tycker dom borde förstå min oro när de själva haft dåliga erfarenheter, kanske är det avundsjuka? Jag har inte en aning. Jobbigt börjar det bli iallafall, särskilt som jag är lite beroende av dom. Jag bor ju som sagt en bit därifrån och måste kunna lita på att de är uppmärksamma på min hästs eventuella fölningstecken. Det är skönt att höra att det är fler än jag som oroar sig över sina stundande fölningar, här hemma beter de sig som om jag är hysterisk bara för att jag vill vara närvarande vid fölningen. Suck! :(

Jag brukar titta stona i vulvan varje kväll vid kvällsfodring/morgonfodringen. När det närmar sig så ser det ut som om slemhinnan är på väg ut för att den är så röd o svullen. Brukar funka till 99% på mina ston. När den ser ut så är det oftast bara några timmar kvar. :) Har hitills bara vakat 1 dygn per sto och bara missat 1 fölning under åren. :smirk:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 366
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat