Tinker/Irish cob tråden

JennyTinker

Trådstartare
Hej alla

Jag vet inte om det redan finns en sådan här tråd men annars tänkte jag at det skulle vara roligt att samla alla med Tinker7Irisch cob i en tråd.
Vi kan diskutera allt möjligt som har att göra med våra fina hästar och visa bilder:laugh:
Så ni med Tinker/irish cob skriv och berätta lite om era hästar, vad ni gör med dom och gärna med bilder :bump:
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Får man vara med om man har en korsning med bara 50% IC? :D

Har en 09:a, valack som heter Frasse. Håller på med inridning så sakteliga (då han växer så mycket och är gänglig) och så håller jag på och kör in honom :)

Har ingen bild men här är senaste filmen från i julas när vi åkte "släde" bakom :love:
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Jag rider en tinker ... fast han ska snart säljas men än så länge är han "min". 6 år gammal tysk/holländsk import (finns inga papper så ingen som riktigt vet var han kommer ifrån)...

wpid-imag2841-1.jpg


dsc_0970.jpg


dsc_0333.jpg


dsc_0473-kopia.jpg


p1020686-kopia.jpg


G är en riktig kompis som gillar fart och fläkt (det är jätteroligt att hoppa tycker han och blir alldeles till sig, sötnöten).
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Självklart får du vara med =)

Vilken ras är de resterande 50% av din häst?

Jag har sett filmer av er tidigare, han är jättefin!
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Tack för de härliga bilderna!!

Han är verkligen superfin och ett bra exempel på hur allsidiga tinkrar kan vara:laugh:

Det kommer inte bli lätt för dig att skiljas ifrån honom om han blir såld:cry:
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

:bow:

Han är 25% halvblod och 25% varmblod, på mammas sida.

Tack, jag är himla nöjd med honom, han passar mig som hand i handske :love:

Känns som att han är mest IC inne i skallen, han har bara blivit nättare i kroppen.
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Jag tycker ändå att D är snyggare än G.

Kl.
Hittade min irish cob för en och en halv månad sedan, han har varit till hälften min i en halv och om en halv är han helt min.
Tysk import. Okänd härstamning. Valack så det spelar inte så stor roll. Mörkbrun skäck. Mycket man och hovskägg. Runt 155 i manken. Överviktig just nu men det ska vi jobba bort. Jobbar inte riktigt med rumpan än, men får fjordingen honom att busa i hagen tränar han den där också. Tar inte ut steget ordenligt men det har blivit bättre. Har redan sänkt halsen så är på godväg. Gäller bara att få honom att jobba i olika tempon. Blir ifrån skrittad av fjordingen när vi är ute. Sedan är det bara för mig att lära mig att köra. Så att vi kan göra det och variera oss ännu mera.

Har inga bilder.
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Haha glömde ju berätta om mina egna fläckisar :laugh:

Jag har ett sto på 6år, 155 i mkh, brunskäck och en valack på 3 år, 165 i mkh, svartskäck.
Ska bara lära mig hur man lägger upp bilder här först så ska jag oxå lägga in lite bilder på dom.

Valacken är inriden men inte så mycket mer än det, han har vila just nu för han behöver oxå växa till sig och mogna.

Stoet är inridet men inte särskilt utbildat utan endast grundriden, hon har haft två föl innan jag köpte henne:laugh:
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Jag tycker ändå att D är snyggare än G.

Känns bra att du tycker det, då har han ju hamnat rätt surgubben :D D är ju mer fotogeniskt snygg så att säga, lite filmstjärne snygg till och med... G växer när man känner honom :)

(mailar dig sen, vi tänkte komma på besök till helgen om det passar dig :D )
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Just ja, G är 166 cm hög :D ingen liten kille alltså...

kl

JennyTinker: ja han är en trevlig modell... vi kallar honom för sport-ponnyn för att han är lite som en förvuxen ponny... (det är även det jag gormar när jag rider i ridhuset och han inte går fram "vad är det här för ponnyfasoner!" hihi) allt som oftast väldans pigg och lätt på fötterna :)
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Min Hobson är importerad från England. Född -97 och kom till mig -04 så vi har varit ett par ett tag nu =) Han är min hjärtehäst :love: Vi gör allt: dressyr, hoppning, körning och lite western. Vi har tävlat dressyr till LB och klubbhoppning upp till 70 cm.
fs_511592597_74720_1354886194.jpg

fs_511592592_33278_1354886181.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tinker/Irish cob tråden

kl
ÄLSKAR tinker hästar! Hade så gärna haft en egen men det är ganska svårt att hitta någon tinker :down: Iallafall om man vill låna. Känner att jag inte riktigt vågar köpa en häst just nu. Skulle bara köpa häst om man lånat först så man vet att man passar ihop.

Men iallafall så är tinker hästar så sjukt vackra och dom jag har träffat har vatt sjukt trevliga :)
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig.
Det är så att jag är intresserad av en häst som har lite skorviga ben som ägaren håller på att behandla. tror dom behandlar det som mugg/rasp. Min tanke går direkt på skabb? Försvinner skabben om man behandlar det som mugg/rasp?
Kan skabben leva kvar om man rakar benen?
Är lite rädd för att köpa en häst som bär på skabb och så smittar man ner hela stallet.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Hej!

Inte min egen med rider en Tinker/Quater korsning på ridskolan utöver verksamheten då min egen lilla häst är halt.

Har inte ridit honom så mycket och han är tidigare Westernrider nu engelskt riden nått år.
Jätte trevlig killen men han har lite jobbigt med galoppen och viker in nosen, blir dock bättre och bättre för varje gång.
Kan ju tillägga att han ät 7 år och runt 165 i mkh.

maj_251_51993a76e087c341539044c4.jpg

maj_243_51993a70ddf2b3355d24a683.jpg

maj_284_copy_51a127dae087c369257a24c8.jpg
 
Sv: Tinker/Irish cob tråden

Jaha är det inga fler som har dessa underbara hästar?

Våran heter Reuben och är fem år, vi har haft honom sen han var tre och han är en riktig allroundhäst. Han har blivit utställd förra hösten med 40p och så körs och rids han. Nu går han på bete men hålls igång ändå, när det blir lite sämre bete så ska han få vila nån vecka.

2012-08-04-12.56.28.jpg


x2012-09-15-18.07.36.jpg


044.jpg


Nån som mer som har lust att uppdatera? Vill se fler bilder på dessa sötingar!!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
630
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
12 811
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 106
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp