froggy

Trådstartare
Hej,

Jag jobbar extra på ett stall varje helg.

Lönen är vit och ett kollektivavtal finns. Dock vet jag inte till vilket fackförbund det är kopplat till... Har inte jobbat där så länge än.

Jag får 100 kr i timmen för att jobba helg. Hur mycket bör OB-tillägget vara på röda dagar?

Sv: timlön

Om det finns kollektivavtal kan du be din arbetsgivare ta fram de så du kan få läsa...

Absolut, det ska jag göra. Har redan mailat för att ta reda på vilket fack dom/jag är ansluten till.

Vet någon däremot vad som är en rimlig ob för arbete på tex nyårdagen i ett stall?

I avtalet på kommunal och landstingssektorn är tillägget för arbete en söndag 47,10 i timmen. Storhelger som Nyårsafton och Nyårsdagen är det dubbelt, 94,30 kr.
Jag vet inte vad en hästskötare tjänar normalt sett men 100 kr/timme motsvarar en lön på ca 16 500 kr. Du ska dock ha semestertillägg på 12% ovanpå timlönen.

I avtalet på kommunal och landstingssektorn är tillägget för arbete en söndag 47,10 i timmen. Storhelger som Nyårsafton och Nyårsdagen är det dubbelt, 94,30 kr.
Jag vet inte vad en hästskötare tjänar normalt sett men 100 kr/timme motsvarar en lön på ca 16 500 kr. Du ska dock ha semestertillägg på 12% ovanpå timlönen.

Menar du alltså att jag borde få 147,10 kr på söndagar istället för 100 kr? Jag jobbar endast söndagar.

Jag ska jobba nyårsdagen och trettondag jul. Arbetsgivaren säger att jag endast får 47 kr i timmen utöver de 100kr i timmen jag får vanligtvis.... Jag tyckte att det lät väldigt lite.

Mina exempel kommer från det kommunala avtalet (AB). Du måste ta reda på vilket kollektivavtal som gäller på din arbetsplats och vilka nivåer som gäller där. I det kommunala avtalet gäller den högre nivån Nyårsafton och Nyårsdagen men inte Trettendagsafton eller Trettondagen - de är som en "vanlig" söndag. Det bästa du kan göra är att gå med i facket och be dem hjälpa dig med detta!

Hur gammal är du ? En 16 årig hästskötare utan erfarenhet ska ha minimilön på 13385:-.

17 år: 14540:-
18 år: 17655:-

1 års yrkesvana ger: 18525:-
2 års yrkesvana: 19075:-
3 års yrkesvana: 19620:-
5 års yrkesvana: 20095:-

OB ersättningen är 47:-/timmen för personal inom travet och personal inom ridhusföretag 35:-/timmen.

Gäller fom 1/4-11

Senast ändrad:

Fyller 24 år i januari. Har ej någon "utbildning". Har dock jobbat/vikarierat inom hästbranschen sedan 2007. Har egen häst sedan flera år tillbax och jag anser att jag har goda kunskaper inom ridning och hästhantering. Har flera referenser på detta.

När jag jobbade i stall senast för ett par år sedan så låg vi på 19-20 000 per månad och jobbade "kontorstider".

Så på det skulle man väl hamna i grannskapet runt 160-170 kr per timme på en söndag med OB-tilläg och 12% semesterersättning.

Men det är ju bara att du tar kontakt med kommunal och frågar vad kollektivavtalet säger. Kommunal är ett skitdåligt fackförbund som gärna säger ja och amen till allt men det skadar inte att vara påläst.

Kolla även att arbetsgivaren verkligen har kollektivavtal och att pensioner m.m. betalas in ordentligt. Har arbetsgivaren inte kollektivavtal så försök att hitta nått annat jobb snarast möjligt - det ställer till det med försäkringar, pensioner m.m.

Bara om det finns kollektivavtalat. I Sverige har vi inte lagstadgade minimilöner.

Grovt uttryckt så är det nästan lika illa att fnaska i hamnen som att jobba utan kollektivavtal - det påverkar ju även andra saker än lönen.

Se till att ni alltid jobbar med kollektivavtal och är med i facket, det är extra viktigt nuförtiden för idag har arbetsgivarna vridit tillbaka tiden flera årtionden och kampen för vettiga anställningsvillkor och vettig lönesättning är idag viktigare än på väldigt länge.

Det är nästan så att det börjar bli dags för en riktig generalstrejk a´la 1968 - Metall har det hyffsat med att ofta ha fackrepresentant med i både företagsledning och bolags och koncernledning men på många områden finns det mycket att jobba med.

Då går man med, samlar ihop sig med likasinnade och röstar fram en ny styrelse på årsmötet.

Man brukar välja halva styrelsen ny på varje årsmöte, är det i klubben och i avdelningen så är alla medlemmar välkommna att rösta.

Däremot till distriktet är det representantskap.

Är man med så kan man försöka att ändra inifrån, är du förtroendevald skyddas du gentemot arbetsgivaren av förtroendemannalagen och föreningsrätten. Är du missnöjd med hur facket sköts så satsa på att bli invald i styrelsen själv, det finns tyvärr en och annan inom facklig verksamhet som har tappat stinget och det är bara bra om ni medlemmar blir mer aktiva och petar bort dessa.

Jag hade fullt upp med att orka med jobbet, att bli fackligt aktiv hade inte gått. :crazy: Som tur är slipper jag arbetsgivare och fack åtminstone några år framåt nu. *puh*

Det beror på vilket avtal du går på men enligt det avtal som gäller på de flesta arbetsplatser så sköter man facklig verksamhet på arbetstid.

Då har man rätt till 5 timmar per år för vanliga medlemmar och de som har förtroendeuppdrag har rätt till den tid som krävs hel enkelt.

Det blir ju lite knöligare på små arbetsplatser men har man 5 arbetstagare eller fler så ska det ju till skyddsombud enligt lag och de ska ju utses av arbetstagarorganisationen och finns det 20-25 anställda så finns det väldigt goda förutsättning för en klubb - det finns även de som har bildat klubb på tiotalet anställda men då måste verkligen alla ställa upp.

Lägg märke till att det är antalet arbetstagare som räknas, inte antal heltidstjänster. Om företaget har en anställd på 25% och 4 st inhoppare så är det fortfarande 5 arbetstagare - vilket kräver skyddsombud.

Det beror på vilket avtal du går på men enligt det avtal som gäller på de flesta arbetsplatser så sköter man facklig verksamhet på arbetstid.
Arbetskamraterna blir säkert jätteglada för att de får göra ens uppgifter då... :( Eller ska man hinna med sina vanliga uppgifter PLUS de fackliga under arbetstiden?

Det är som vanligt, det som hinns med hinns med och det som inte hinns med får tas nån annan gång.

Det ligger ju i allas intresse att man inte är så tunt med personal att det inte finns tid över till nånting öht.

Är det så tunt med personal att det inte hinns med fackligt arbete så är ju det nått att ta med arbetsgivaren - och det är ju på arbetsgivarens ansvar att det finns tillräckligt med personal.

Det är ju tyvärr så att arbetsgivaren ofta missbrukar pliktkänslan hos de anställda - i synnerhet inom yrken där det är gammla, sjuka eller djur inblandade.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18