Timing mellan hand och skänkel

M

Millan89

Jag har precis haft "utvecklingssamtal" med min ridlärare, och hon säger att det enda som behövs för att jag ska komma upp till ett MVG (jag rider inte på ridskola "på riktigt", utan har det som en kurs i mitt gymnasieprogram) är timing mellan hand och skänkel. Så jag har två frågor, eller tre det beror på hur man ser det, som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp att finna svar på:

Vad menas med timing mellan hand och skänkel? Att man får hästen att vinkla bakbenen och sätta de längre in under magen genom halvhalter?

Hur får man till timingen mellan hand och skänkel?

Eftersom det är en väldigt stor kurs som påverkar mitt meritvärde när jag söker in till universitetet väldigt mycket så är jag tacksam för alla svar jag kan få, jag skulle verkligen vilja ha högsta betyg i ridning... :angel:

//Millan

Sv: Timing mellan hand och skänkel

Det bästa hade väll varit om du frågade din ridlärare detta? Det är ju hennes defentioen och uttryck och även om jag vet vad jag menar med det så är det stor risk att inte hon menar det samma.

Jo, och det gjorde jag. Men hon sa att hon ville att jag skulle fundera över det själv först eftersom hon anser att man lär sig bättre om man själv får försöka klura ut en lösning på problemen och prova några olika teorier. Tyvärr så har jag inte en susning om hur jag ska göra i den här frågan.

Det som hon nämnde i samband med att hon sa det var att jag fick alla hästar lösgjorda, men det där sista saknades för att de skulle gå i en korrekt form. Därför är min bästa gissning att jag ska lägga in fler halvhalter, men jag tänkte att någon med mer erfarenhet av dressyr kanske hade någon annan idé.

tolkar det bokstavligt: att hjälperna blir ännu mer tajmade (stavning), liksom precisa och samspelta.

Jag har ingen aning men tja...

Jo, och det gjorde jag. Men hon sa att hon ville att jag skulle fundera över det själv först eftersom hon anser att man lär sig bättre om man själv får försöka klura ut en lösning på problemen och prova några olika teorier. Tyvärr så har jag inte en susning om hur jag ska göra i den här frågan.

Det som hon nämnde i samband med att hon sa det var att jag fick alla hästar lösgjorda, men det där sista saknades för att de skulle gå i en korrekt form. Därför är min bästa gissning att jag ska lägga in fler halvhalter, men jag tänkte att någon med mer erfarenhet av dressyr kanske hade någon annan idé.

Jag menar med det att använda rätt hjälp lagom mycket, i rätt ögonblick och samordna dem rätt, och det är något av det allra svåraste av allt och det klarar jag inte heller i 99 procent av fallen, cirka.:crazy: Det handlar inte om halvhalter enbart utan om i stort sett allt.

Dessvärre är det nog något som kräver lite tid att träna in... Det handlar så mkt om att hitta känslan och veta i ryggmärgen när du ska göra hjälperna och varför.

Det du kan göra är väl egentligen att verkligen gå igenom och sönderdela dom olika hjälperna. Så att du iaf vet varför du gör dom i teorin. Sen när du väl sitter på hästen får du prova dig fram med dom olika hjälperna och försöka hitta en känsla och taiming..

betyder antar jag....
att i det ögonblick det behövs en framåtdrivande hjälp ska du lätta ur i handen och rida fram hästen.
att aldrig skänkla samtidigt som du tar i tygeln.
och när du ska driva är det bra att göra en förhållning innan, än att du driver ocg sen måste ta tillbaka.

Om du tänker på bakbenen (bara dom just nu, = motor) så blir det lättare.

ok - 1 2 1 2 1 osv

Sen tänk att om du bromsar på höger, så funkar bromsen bara en del av steget. Just när foten ska fram.

Lek med det konceptet, gärna från marken, det finns mer att säga, men det är en bra början...

det enda som behövs för att jag ska komma upp till ett MVG (jag rider inte på ridskola "på riktigt", utan har det som en kurs i mitt gymnasieprogram) är timing mellan hand och skänkel. //Millan

Det enda ;) Det är ju skillnaden mellan ridning och RIDNING! Ingenting man lär sig över en natt, det kan ta en hel livstid och vissa lär sig aldrig. Tycker att det var lite klantigt uttryckt av din ridlärare eftersom hon fick det att låta som ett "quick fix" vilket det tyvärr inte är.
Det handlar om timing, känsla, att rida med sätet och koordinera hjälperna. Svårare än det låter

Vad jag tanker pa nar jag laser det hara ar:

ben utan hand och hand utan ben,

att anvanda framatdrivande hjalper fore forhallande,

att veta vad man gor med skankel och hand, och att det inte bara drar runt med hasten lite hur som hallst, pa ett sadant viss att det funkar skapligt i alla fall.

Ett vanligt fel man ser hoss ryttare ar att de inte har forstat hur hjalperna ska vara, vilken del som kommer forst eller nar de ska anvandas.

ochsa att det inte vet i vilken hastighet en hjalp ska ges el vilken kraft som kravs, eller nar hjalpen ska ge efter, vilket ar en viktigt men valldig ignorerad hjalp

ochsa om man ska ga langre sa ska timmingen i hjalperna samanfalla med hastens rorelse, den basta galoppfattningen far man om man ger hasten hjalpen i det ogonblicket hastens nuvarande rorelsemonster lattast andras till den onskaderorelsemonster/gangart.

Tex, skankeln fungerar battre for att aktivera bakbenen om man ger en hjalp nar samma sidas bakben precis borjat lyfta, istallet precis nar den satt ned hoven.

Det enda ;) Det är ju skillnaden mellan ridning och RIDNING! Ingenting man lär sig över en natt, det kan ta en hel livstid och vissa lär sig aldrig. Tycker att det var lite klantigt uttryckt av din ridlärare eftersom hon fick det att låta som ett "quick fix" vilket det tyvärr inte är.
Det handlar om timing, känsla, att rida med sätet och koordinera hjälperna. Svårare än det låter

Ja precis!! :bow:

TS: din ridlärare pratar om det svåraste av allt och själva nyckeln till god ridning. Det innebär en sk. "oberoende hand", dvs en hand som aldrig blir obalanserad i sitt språk, aldrig verkar bakåt medans skänkeln verkar framåt, eller som ofrivilligt blir ostadig och osamverkande med resten av hjälperna.

*KL*
Kan man "översätta" det med mellan drivning och förhållning, eller tänker jag knasigt nu?
Eller mellan hjälp och eftergift?
Hmmm.

*KL*
Kan man "översätta" det med mellan drivning och förhållning, eller tänker jag knasigt nu?
Hmmm.

Nja, det är inte riktigt samma sak i min värld. Drivning och förhållning kan du göra allt du vill av hjärtans lust - det innebär ju inte per automatik att det är koordinerat och avvägt.....

Bättre med timingen mellan hjälp o eftergift, då?
Tycker det låter viktigt, kanske mer än timingen mellan skänkel o hand...
Eller är det ett uttryck som i sig är luddigt och behöver definieras?
Det är klart att det är viktigt med timingen för när en hjälp ska komma, men det är väl lika viktigt att ge eftergift med bra timing. Och att ge hästen utrymme för det man begärde...

Kanske man skulle säga att det handlar om timingen FÖR hand o skänkel. Inte mellan?

Bättre med timingen mellan hjälp o eftergift, då?
Tycker det låter viktigt, kanske mer än timingen mellan skänkel o hand...
Eller är det ett uttryck som i sig är luddigt och behöver definieras?
Det är klart att det är viktigt med timingen för när en hjälp ska komma, men det är väl lika viktigt att ge eftergift med bra timing. Och att ge hästen utrymme för det man begärde...

Kanske man skulle säga att det handlar om timingen FÖR hand o skänkel. Inte mellan?

För mej är det timingen av allt, inte bara hand och/eller skänkel. Vet inte om det finns någon exakt definition just inom ridningen.

Det är mycket att vara MED hästen och känna exakt när man ska göra vad och hur mycket, just då, för att uppnå det man vill. Min sämsta gren tror jag.:crazy:

Ja det kan man väl säga, iallafall lika gärna.

som sagt så är definitionen för mig den sk. "oberoende handen" först och främst. I relation till övriga hjälper.

din ridlärare menade nog att du ska hitta ryttarkänslan, känslan som är mellan hand och skänkel, använd dina hjälper i rätt tidpunkt :)

*KL*
Hmmm.

Intressant frågeställning! En del kan nog luras att tro att mellan hand och skänkel är mellan gas och broms. Mellan hjälperna, i mina ögon, är när hästen placeras sig själv mellan hjälperna, d v s i ett tillstånd där den egentligen har sökt eftergiften (berömmet) för att ha lyssnat på hjälperna. Det är därför som jag personligen poängterar med många utropstecken att eftergiften är så viktig. Eftergift behöver dock inte betyda att man rider på glappande tygel, men det kan göra det beroende på hur väl hästen bär sig själv.

Tajmingen mellan hand och skänkel är ju jättesvår att säga enkelt, hur den exakt ska gå till. Hand och skänkel ska samspela med ryttarens sits och med den ryttarens viktförskjutning. Jag skulle säga att det är viktigt att varken hand eller skänkel ska verka isolerat, frånskilt den andra hjälpen, d v s skänkel utan hand eller hand utan skänkel - på en utbildad häst. På en ungshäst kan det ju vara tajming att driva utan hand, för att hästen ska känna att dörren är öppen framåt. Tajmingen är i det fallet är att flytta fram handen i samma ögonblick som man driver.
Den absolut viktigaste tajmingen är att ge eftergift i exakt samma ögonblick som hästen ger efter, d v s man måste ge hästen en chans att kunna söka en form som den får eftergift i för att den ö h t ska vilja söka sig dit.

Igen vill jag påminna om att timing är så mycket mer än det som handlar om "hand och skänkel". Det är att göra rätt sak vid rätt tillfälle, och lagom mycket utifrån vad som krävs just då, att göra det rätt, inte bara hjälpernas förhållande till varandra utan till hästen, så att man underlättar varje rörelse. Tex att fatta/byta galopp exakt när det är lättast för hästen,(i den delen av rörelsen)
Hjälper är också vikt mm inte alls bara hand o skänkel.

Riktigt bra timing har nog ingen människa alltid i alla lägen,dvs till 100 % men ju skickligare en ryttare är, ju bättre timing. Det är bla det som får rörelser att se ut att gå enkelt och flyta i varandra utan hackande och knyckighet. Ryttaren kan och underlätta maximalt för hästen att göra rätt.

Mellan hand och skänkel är ett uttryck som för mej handlar mer om att ryttaren har hästen framme för hjälperna, (alla hjälper), och inte alls så mycket om just ben eller hand i sej.

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 385
Senast: Fiador
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 818
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka