OK, nu är jag hemma men nu är jag för trött för att komma ihåg vad det var jag skulle säga.
(Till och med Monster har slocknat, jobbig kurs ikväll.
)
Men jag håller med mig själv (
) om vad jag skrev förut, slant shaft-serien är totalt överlägsna maskiner i mitt tycke. Fram till de gick över till nylondrev, exakt vilka modeller som har det är svårt att säga (det varierar även inom samma modeller under övergången) men övergången ligger någonstans i början av 600, så håller man sig till 400-500 bör man garanterat få ståldrevade maskiner. Bättre kan jag över huvud taget inte föreställa mig, ska vara om man satsar på en helindustriell maskin men då förlorar man å andra sidan flexibilitet.
Så länge arbetet går lätt, tråden passerar genom nålen och nålen genom materialet obehindrat, så behöver man egentligen inte en stark motor. Det
viktigaste är att maskinen rent mekaniskt klarar uppdraget, men det är såklart så att ju grövre tråd och tjockare material desto tyngre blir jobbet. Är det på tok för tungt syr maskinen helt enkelt inte (den driver inte nålen igenom arbetet och/eller matar inte), då är det ju lätt att märka. Är det bara något för tungt så kommer man att börja slita på delar som inte borde behöva jobba så, motorn och dreven främst. Då har man förr eller senare en pajad maskin. Inga av mina äldre maskiner (äldsta är en trampmaskin från 1915, yngsta av "gamlingarna" är från 60-tal) protesterar över huvud taget mot tyngre arbeten, det märks
stor skillnad mot de modernare maskinerna som helst vill slippa.
Haha, nu läste jag sticka som i sticka med din knäppmaskin, men jag gissar att du menar att du måste sticka iväg
"Hm, hon är verkligen inne i det där stickandet, Monstermom. Hon hinner inte ens svara ordentligt i en tråd för att hon har sånt stickeri-behov..."
Mitt stickeribehov är oändligt!
Men hur får ni till passformen? Jag är värdelös på sånt, använde typ aldrig sele för att jag tycker det är så svårt att få dem att sitta rätt. Hur vet jag att jag har rätt typ av sele? Y-sele, h-sele, vadtusanheterdetsele...
Syr du åt din egen hund går det ju bra att prova allteftersom och justera. (Även om min slänger sig på rygg intryckt i soffkuddarna när han ser mig komma emot honom med ett projekt i händerna numer...
) Jag
tror det viktigaste att tänka på när det gäller promenadsele är att hunden kan röra sig fritt (och inte krypa ur den heller, helst), jag försöker vara noga med att Monsters band kommer en bra bit bakom armbågen så det inte ska skava i armhålan tex. Och att det inte blir tryck i nacken, utan halsöppningen är stor nog att han kan röra huvudet utan att påverkas av banden. Jag ska dock inte säga något alltför säkert,
@Red_Chili skrev något om att selen borde sitta annorlunda på den sista jag gjort (men vägrar förklara varför...
) och jag är verkligen ingen expert! Men de selar han har funkar i alla fall helt OK, även om de inte är optimala, så "prova dig fram"-modellen kan nog duga för eget bruk så att säga.
Syr man dragselar är det dock viktigt med vinklar och belastningsfördelning! Jag syr såna åt Monster också, men än så länge filar jag på detaljerna. Vinkelberäkning är inte min starka sida... Men det är ju en av de stora fördelarna med att man syr själv, märker man något när man är ute så är det ju bara att plocka isär selen och justera!
Så, nu tänker jag gå och lägga mig. Bara så ni vet.