Tillverka egna hundgrejer

Men hur får ni till passformen? Jag är värdelös på sånt, använde typ aldrig sele för att jag tycker det är så svårt att få dem att sitta rätt. Hur vet jag att jag har rätt typ av sele? Y-sele, h-sele, vadtusanheterdetsele...
Allra enklast och bäst tycker jag selen som @Josefiine lade in bild på här i tråden på föregående sida. Jag har gjort flera, det tar inte många minuter

Men hur vet man att det blir rätt och bra? Har olika hundars olika fysik betydelse för typ av sele?
Hallå, lite tro på dig själv här! Det blir ALLTID bra. Med selen jag nämner tar jag att band, sätter det mot bringan och i en ögla så att ändarna möts på ryggen i höjd med hundens midja. D.v.s. Bakom sista revbenet. Sen tar man ett annat band och möter runt midjan.

Men hur får ni till passformen? Jag är värdelös på sånt, använde typ aldrig sele för att jag tycker det är så svårt att få dem att sitta rätt. Hur vet jag att jag har rätt typ av sele? Y-sele, h-sele, vadtusanheterdetsele...
Enklast bör vara att bestämma hur selen ska sitta, rita en liten bild av den på ett papper, mäta hunden och skriva in måtten på bilden. Sedan är det bara att klippa ut bitarna som behövs och prova mot hunden allt eftersom :)

Mormors gamla symaskin som jag har hemma bestämde sig för att ge upp så imorgon får jag åka hem till föräldrarna och låna mammas. Skitdrygt, jag var ju så pepp! Så jag har klipp, måttat och nålat tre halsband istället. :angel: Ett till lego och ett till vardera av föräldrarnas hundar.

Ska fixa till selen också, som nu är i bitar då jag var tvungen att göra om vissa delar som inte blev så bra. Och så köpte jag reflexband som ska sys dit.

Det vill jag med veta! Min stackars gamla husqvarna gråter när jag syr selar, tragglar med björntråden och knäcker jeansnålar som om de vore... synålar? Skulle egentligen behöva köpa en starkare maskin tror jag :(

Har idag en Husqvarna Prisma 980 och en Husqvarna 6270. Kan tänka mig en trampmaskin tom, om den är starkare. Vad borde jag köpa för maskin? ;) @Monstermom
Lädernålar är kanonbra och håller bättre än vanliga - även vissa grövre jeansnålar :) Värre är att jag oftast kör med vanlig tråd och den går av istället hela tiden så jag svär :p

OK, nu är jag hemma men nu är jag för trött för att komma ihåg vad det var jag skulle säga. :o
(Till och med Monster har slocknat, jobbig kurs ikväll. :D)

Men jag håller med mig själv (:p) om vad jag skrev förut, slant shaft-serien är totalt överlägsna maskiner i mitt tycke. Fram till de gick över till nylondrev, exakt vilka modeller som har det är svårt att säga (det varierar även inom samma modeller under övergången) men övergången ligger någonstans i början av 600, så håller man sig till 400-500 bör man garanterat få ståldrevade maskiner. Bättre kan jag över huvud taget inte föreställa mig, ska vara om man satsar på en helindustriell maskin men då förlorar man å andra sidan flexibilitet.

Så länge arbetet går lätt, tråden passerar genom nålen och nålen genom materialet obehindrat, så behöver man egentligen inte en stark motor. Det viktigaste är att maskinen rent mekaniskt klarar uppdraget, men det är såklart så att ju grövre tråd och tjockare material desto tyngre blir jobbet. Är det på tok för tungt syr maskinen helt enkelt inte (den driver inte nålen igenom arbetet och/eller matar inte), då är det ju lätt att märka. Är det bara något för tungt så kommer man att börja slita på delar som inte borde behöva jobba så, motorn och dreven främst. Då har man förr eller senare en pajad maskin. Inga av mina äldre maskiner (äldsta är en trampmaskin från 1915, yngsta av "gamlingarna" är från 60-tal) protesterar över huvud taget mot tyngre arbeten, det märks stor skillnad mot de modernare maskinerna som helst vill slippa. :D

Haha, nu läste jag sticka som i sticka med din knäppmaskin, men jag gissar att du menar att du måste sticka iväg :D
"Hm, hon är verkligen inne i det där stickandet, Monstermom. Hon hinner inte ens svara ordentligt i en tråd för att hon har sånt stickeri-behov..."

:rofl:

Mitt stickeribehov är oändligt! :laugh:

Syr du åt din egen hund går det ju bra att prova allteftersom och justera. (Även om min slänger sig på rygg intryckt i soffkuddarna när han ser mig komma emot honom med ett projekt i händerna numer... :cautious:) Jag tror det viktigaste att tänka på när det gäller promenadsele är att hunden kan röra sig fritt (och inte krypa ur den heller, helst), jag försöker vara noga med att Monsters band kommer en bra bit bakom armbågen så det inte ska skava i armhålan tex. Och att det inte blir tryck i nacken, utan halsöppningen är stor nog att han kan röra huvudet utan att påverkas av banden. Jag ska dock inte säga något alltför säkert, @Red_Chili skrev något om att selen borde sitta annorlunda på den sista jag gjort (men vägrar förklara varför... :cautious: :laugh:) och jag är verkligen ingen expert! Men de selar han har funkar i alla fall helt OK, även om de inte är optimala, så "prova dig fram"-modellen kan nog duga för eget bruk så att säga. :D
Syr man dragselar är det dock viktigt med vinklar och belastningsfördelning! Jag syr såna åt Monster också, men än så länge filar jag på detaljerna. Vinkelberäkning är inte min starka sida... Men det är ju en av de stora fördelarna med att man syr själv, märker man något när man är ute så är det ju bara att plocka isär selen och justera! :up:

Så, nu tänker jag gå och lägga mig. Bara så ni vet. :p

@Monstermom, tack för ditt långa inlägg :D Jag ska nog prata med symaskinsservicemannen (vilket ord det blev.. och rättstavningen vill inte ens ändra det!) och be om lite tips osv när jag väl kan hämta maskinen. Längtar!
När det gäller selarnas passform så har jag helt glömt av att svara på det du skrev, ska försöka skriva något vettigt imorgon, nu är jag för trött och det lär väl bli en miljard missförstånd om jag ger mig på att skriva nu :p

Finns det något symaskinsproffs här? Eller någon bra tråd i något annat forum kanske?

Har fått en symaskin. En lite äldre sak, men inte stenålders. En singer.

Jag sydde ett tag och det gick bra. Men när jag skulle sy sista sömmen så började den strula. Undertråden går av direkt. Om jag kör saaakta så går den inte av, men den hänger liksom inte med då, så det blir ju inget sytt. Vad tusan är felet? Jag menar, den funkade ju jättebra fram till dess, och jag ändrade inga inställningar, bytte tråd eller nål.. Eller jo, jag spolade upp ny tråd på spolen. Men jag har testat att byta spole också, ingen skillnad, så känns inte som det hänger på den..

Finns det något symaskinsproffs här? Eller någon bra tråd i något annat forum kanske?

Har fått en symaskin. En lite äldre sak, men inte stenålders. En singer.

Jag sydde ett tag och det gick bra. Men när jag skulle sy sista sömmen så började den strula. Undertråden går av direkt. Om jag kör saaakta så går den inte av, men den hänger liksom inte med då, så det blir ju inget sytt. Vad tusan är felet? Jag menar, den funkade ju jättebra fram till dess, och jag ändrade inga inställningar, bytte tråd eller nål.. Eller jo, jag spolade upp ny tråd på spolen. Men jag har testat att byta spole också, ingen skillnad, så känns inte som det hänger på den..

Jag är inte något proffs tyvärr, men i väntan på att ett sådant dyker upp så kan jag fundera lite i alla fall. Prova tråden "Gamla symaskiner, renoveringsförsök" eller "SY-tråden, (maskin)broderier" på hem & hobby också om du vill, det är visserligen mina trådar det med men det finns folk som läser dem som är väldigt kunniga och svarar på frågor. :up:

Först och främst frågor, vad är det för maskin. äldre men inte stenålders kan betyda så mycket? Var det du som spolat tråden som du använde först, eller var det en färdigspolad rulle redan? Var går tråden av, så exakt du kan se? Är du säker på att du vänt spolen åt rätt håll (en bra tumregel är att tråden ska vända håll när man drar den i spännfjädern)? Är det samma spole du använt igen eller har du spolat upp ny tråd på en annan, om det är alternativ 2 är du säker på att det är en spole som verkligen passar maskinen (med en gammal maskin kan man få med lite av varje i lådorna som blir kvar från eller sammanblandat med andra maskiner, några av Singers maskiner ska ha spolar som har nästan identiska mått med många standarspolar men är lite välvda vilket kan vara svårt att se)? Och förmodligen en massa andra frågor som jag inte kommer på. :p

Men min starkaste misstanke är att antingen vänder du spolen åt fel håll, eller så är det spolningen som är trasslig eller ojämnt spänd. Alternativt har nålen blivit skadad, du kan prova byta nål (de slits), framförallt eftersom du säger att om du kör sakta så bildas inga stygn? Lite beroende på vilket kapselsystem din maskin har kanske det handlar om att tråden hamnar fel därigenom också, men det är svårt att spåna om utan att veta vilken maskin du har. Om du är säker på att spolen är vänd rätt, kolla om du har några "färdiga" spolar i vilken färg som helst och provsy något annat med en sådan så får du se om det är den nya spolningen som är problemet.

Jag är inte något proffs tyvärr, men i väntan på att ett sådant dyker upp så kan jag fundera lite i alla fall. Prova tråden "Gamla symaskiner, renoveringsförsök" eller "SY-tråden, (maskin)broderier" på hem & hobby också om du vill, det är visserligen mina trådar det med men det finns folk som läser dem som är väldigt kunniga och svarar på frågor. :up:

Först och främst frågor, vad är det för maskin. äldre men inte stenålders kan betyda så mycket? Var det du som spolat tråden som du använde först, eller var det en färdigspolad rulle redan? Var går tråden av, så exakt du kan se? Är du säker på att du vänt spolen åt rätt håll (en bra tumregel är att tråden ska vända håll när man drar den i spännfjädern)? Är det samma spole du använt igen eller har du spolat upp ny tråd på en annan, om det är alternativ 2 är du säker på att det är en spole som verkligen passar maskinen (med en gammal maskin kan man få med lite av varje i lådorna som blir kvar från eller sammanblandat med andra maskiner, några av Singers maskiner ska ha spolar som har nästan identiska mått med många standarspolar men är lite välvda vilket kan vara svårt att se)? Och förmodligen en massa andra frågor som jag inte kommer på. :p

Men min starkaste misstanke är att antingen vänder du spolen åt fel håll, eller så är det spolningen som är trasslig eller ojämnt spänd. Alternativt har nålen blivit skadad, du kan prova byta nål (de slits), framförallt eftersom du säger att om du kör sakta så bildas inga stygn? Lite beroende på vilket kapselsystem din maskin har kanske det handlar om att tråden hamnar fel därigenom också, men det är svårt att spåna om utan att veta vilken maskin du har. Om du är säker på att spolen är vänd rätt, kolla om du har några "färdiga" spolar i vilken färg som helst och provsy något annat med en sådan så får du se om det är den nya spolningen som är problemet.
Tack för svar! :love:

Maskinen har stått undanställd sedan den började strula. Tittade lite snabbt igår men hittade ingen modell.. Har googlat lite och den liknar Singer Samba , nästan identisk men inte riktigt.

Min kunskap om sy och symaskiner sträcker sig inte längre än till den man fick i skolan. Det satt en spole i när jag fick maskinen, den använde jag tills den tog slut. Då spolade jag upp ny tråd på den. Så spolen bör ju passa. Och tråden är spolad åt rätt håll, så mycket vet jag. Men iallafall, så har jag testat andra spolar också. Men det blir samma sak då med.

Tråden går av istortsätt direkt när nålen har vänt uppåt om jag inte ser fel.. Jag kan testa att byta nål! :) Annars får jag kanske lämna in den på service eller något.

Maskinen har stått undanställd sedan den började strula. Tittade lite snabbt igår men hittade ingen modell.. Har googlat lite och den liknar Singer Samba , nästan identisk men inte riktigt.

Min kunskap om sy och symaskiner sträcker sig inte längre än till den man fick i skolan. Det satt en spole i när jag fick maskinen, den använde jag tills den tog slut. Då spolade jag upp ny tråd på den. Så spolen bör ju passa. Och tråden är spolad åt rätt håll, så mycket vet jag. Men iallafall, så har jag testat andra spolar också. Men det blir samma sak då med.

Tråden går av istortsätt direkt när nålen har vänt uppåt om jag inte ser fel.. Jag kan testa att byta nål! :) Annars får jag kanske lämna in den på service eller något.

När min symaskin började strula så ställde jag också undan den. Senare tittade min något mer kunniga moster på den utan att förstå mer, så nu är maskinen inlämnad på service :p Det kanske bara är något småfel, men nu får maskinen lite omvårdnad ändå och när jag ska hämta den tänker jag passa på att fråga hur jag ska trä tråden på rätt sätt osv :angel:

Jag har förresten kommit på vad jag ska börja sy för att alls lära mig sy ordentligt! Jag ska sy matmössor! Ni vet, såna där fåniga tygrör som mina dårar har när de äter för att inte äta upp pälsen på öronen. Borde vara enkelt och jag behöver inget mer speciellt än vanligt tyg, vanlig tråd och resårband. Så ja, nu vet ni vad ni snart får se bilder på här ;)

När min symaskin började strula så ställde jag också undan den. Senare tittade min något mer kunniga moster på den utan att förstå mer, så nu är maskinen inlämnad på service :p Det kanske bara är något småfel, men nu får maskinen lite omvårdnad ändå och när jag ska hämta den tänker jag passa på att fråga hur jag ska trä tråden på rätt sätt osv :angel:

Jag har förresten kommit på vad jag ska börja sy för att alls lära mig sy ordentligt! Jag ska sy matmössor! Ni vet, såna där fåniga tygrör som mina dårar har när de äter för att inte äta upp pälsen på öronen. Borde vara enkelt och jag behöver inget mer speciellt än vanligt tyg, vanlig tråd och resårband. Så ja, nu vet ni vad ni snart får se bilder på här ;)

Typ duschmössa för hund?

Ni med gamla (och nya) symaskiner. Tänk på att dra ur sladden när ni inte använder maskinen
Min gamla maskin smällde till och sen va hela rummet fullt av vit rök
Jag har ingen aning vad som hände med den, men risk för att maskinerna börja brinna finns.

OK, det är ju bra, då vet vi ganska säkert att spolen passar i alla fall då. :D

Du har bara en spole alltså, inte någon mer spole med "gammal" tråd på? När du säger att tråden är spolad åt rätt håll, vad menar du då? Vad jag menade var när du "trär" spolen i kapseln, att du vänder spolen åt rätt håll då? När du spolar upp ny tråd, trär du tråden genom spolspänningen också? Tråden går av nere vid själva spolen/kapseln alltså? Då låter det väldigt mycket som att något är galet just med hur tråden rör sig genom trädningen där. Alternativt att du möjligen har lite ludd eller liknande som får skytteln att kärva... Ta bort lösa delar (som tex spolen :D) och dammsug inne i undertrådshuset, ta sen en droppe olja på "pinnen" du trär spolen på - om du har bra symaskinsolja, annars låter du bli. :)

Men som sagt, min starkaste misstanke är att det är något med trådens bana som är tokigt.

Ni med gamla (och nya) symaskiner. Tänk på att dra ur sladden när ni inte använder maskinen
Min gamla maskin smällde till och sen va hela rummet fullt av vit rök
Jag har ingen aning vad som hände med den, men risk för att maskinerna börja brinna finns.

Låter som en kondensator gick.

Du har bara en spole alltså, inte någon mer spole med "gammal" tråd på? När du säger att tråden är spolad åt rätt håll, vad menar du då? Vad jag menade var när du "trär" spolen i kapseln, att du vänder spolen åt rätt håll då? När du spolar upp ny tråd, trär du tråden genom spolspänningen också? Tråden går av nere vid själva spolen/kapseln alltså? Då låter det väldigt mycket som att något är galet just med hur tråden rör sig genom trädningen där. Alternativt att du möjligen har lite ludd eller liknande som får skytteln att kärva... Ta bort lösa delar (som tex spolen :D) och dammsug inne i undertrådshuset, ta sen en droppe olja på "pinnen" du trär spolen på - om du har bra symaskinsolja, annars låter du bli. :)

Men som sagt, min starkaste misstanke är att det är något med trådens bana som är tokigt.

Låter som en kondensator gick.
Det va en antik gammal kluns, det konstiga va den tjocka vita röken
Den fick hamna på skroten (Hade den gått och laga, tror du?)
Visst finns ändå brandrisk i maskinerna, det blir mycket damm i dom och har en ett syrum, så lämnas ofta sladden i.

Det va en antik gammal kluns, det konstiga va den tjocka vita röken
Den fick hamna på skroten (Hade den gått och laga, tror du?)
Visst finns ändå brandrisk i maskinerna, det blir mycket damm i dom och har en ett syrum, så lämnas ofta sladden i.

Förmodligen fullt räddningsbar, möjligen beroende på vad det var som fick kondensatorn att smälla. Vit rök är ganska typiskt.

Jag skulle säga att det finns brandrisk förknippad med alla elektriska apparater som lämnas i, en symaskin bör inte ha särskilt mycket ludd i sig (då kan den tex överbelastas och en kondensator smälla... :D) men vissa textilier i ett syrum kan såklart vara extra brandbenägna (medan andra för all del inte gärna brinner alls).

(Jag drar sladden ur det mesta - inte datorn! - däribland även alla symaskinerna.)

.
Ehhh :angel::angel::D

Nej alltså, jag har fler spolar. Och jag har testat dom andra också, med tråd som inte jag själv har spolat på. Och det händer samma sak med dom ;)

Vet inte vad jag menade med att tråden är spolad åt rätt håll... Skrev jag så? :D Jag menar att jag är rätt säker på att spolen sitter rätt ja. För den funkade ju innan den började strula. Och alltså, allting funkade efter att jag tagit bort spolen, spolat på ny tråd och satt tillbaka spolen. Det funkade finfint i typ 15 min, sedan slutade det funka finfint :meh: Jag började fundera på om jag trätt spolen fel, men jag hittade en film på YT och det verkade som jag hade gjort rätt minsann.

Ehm ja, jag vågar nog inte fiffla för mycket själv. Byta nål och dammsuga kan jag testa. Olja tror jag inte jag har någon.. Får nog besöka en service!

Ehhh :angel::angel::D

Nej alltså, jag har fler spolar. Och jag har testat dom andra också, med tråd som inte jag själv har spolat på. Och det händer samma sak med dom ;)

Vet inte vad jag menade med att tråden är spolad åt rätt håll... Skrev jag så? :D Jag menar att jag är rätt säker på att spolen sitter rätt ja. För den funkade ju innan den började strula. Och alltså, allting funkade efter att jag tagit bort spolen, spolat på ny tråd och satt tillbaka spolen. Det funkade finfint i typ 15 min, sedan slutade det funka finfint :meh: Jag började fundera på om jag trätt spolen fel, men jag hittade en film på YT och det verkade som jag hade gjort rätt minsann.

Ehm ja, jag vågar nog inte fiffla för mycket själv. Byta nål och dammsuga kan jag testa. Olja tror jag inte jag har någon.. Får nog besöka en service!

Jag tror det var så du skrev, men vem orkar kolla. :D

Aha, att den funkade ett tag efter sen du började använda spolen på nytt förändrade ju saken! Ny nål, gör rent från ludd, trä även om övertråden (hela vägen, inte bara genom den nya nålen), och prova också att försiktigt dra en tråd på insidan av spännfjädern på kapseln ifall något litet ludd fastnat därinne. Har vi tur slipper du service! :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en cockerspaniel hane som är 2 år. Jag köpte honom när han var 5 månader och då var han inte socialiserad alls. Han har från...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka