Tillstånd för att få ha häst på gården?!

FlipTheFrog

Trådstartare
Vi har köpt ett hus på landet, utanför detalplan och flera hundra meter till närmaste granne. Den gamla ladugården som hör till huset ska vi ska renovera för att kunna ta hem hästarna i höst.

Jag har tagit för givet att om man bygger enligt alla regler och djurskyddsinspektörerna godkänner det så är det bara till att ta dit hästarna.. men så sa en kompis ngt om att man kanske behövde tillstånd för att få ta dit hästar, då vårt hus inte är klassat som en lantbruksfastighet (pga för lite mark - vi har bara 1,2 ha).

Vet ni något om detta?
Olika i olika kommuner? (detta är Laholm)

Sv: Tillstånd för att få ha häst på gården?!

Äsch, jag gjorde helt enkelt som så att jag ringde till kommunen och frågade.

Eftersom det ligger utanför detalplanen och vi bara ska ändra ladugården invändigt så behövdes inget särskilt tillstånd. Skönt!

Skönt för dig att det löste sig.
I Markaryds kommun är dom helt hopplösa. Vill inte ge mig bygglov att bygga ett nytt stall på min jordbruksfastighet, men jag får gärna ha hästarna i den gamla ladugården. Detta till trots att mina grannar är positiva till att vi ska bygga nytt!!!

Kul att se att du har användarnamn Jappeloup, hopphästen som var framgångsrik i hoppning, korsning med travare och fullblod,
158cm hög.

Sen är det vansinnigt att läsa att du inte får bygglov, tur är väl att de ska lägga ner djurskyddsmyndigheten, när de bara motarbetar oss drivande själar.

Ja, som jag har fått kämpa för att få bygga ett nytt stall till mina pållar. Kommunen bara motarbetar, nu har det kommit fram att dom haft fel hela tiden, så kanske att jag ska få bygga iallafall. Men någon ursäkt för att dom dragit ut på tiden lär man väl inte få. Fast det gör ingen nytta att gå och vara irriterad på kommungubbarna, bättre att lägga energin på att bygga stallet istället.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 238
Senast: mamman
·
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 844
Senast: MissFideli
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 646
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?