Tillskott headshaker?

ylvalill

Trådstartare
Ni som har hästar med headshaking syndrome, har ni sett studien som släpptes nyligen och som visade att tillskott av magnesium och bor kan hjälpa? Hade gärna testat detta på min headshaker men det verkar inte vara helt enkelt att hitta ett tillskott som innehåller både magnesium och bor i de nivåer som testades i studien. Magnesiumtillskott finns ju hur många olika som helst men bor hittar jag inte mycket av. Är det möjligtvis någon som har några tips?

Har inte läst studien o vet ej mängder som avses. Men titta på Vimital Macro Pro Balance. Den innehåller även Bor.
(en bekants bekant har testat att ta bort känselhåren på mulen på sin häst, med bra resultat på headshaking -tog såklart hjälp av veterinär med detta, rätt enkelt och kke värt att kolla upp??)

Är det din -12:a som har HS? Min ur samma årgång (med samma pappa om jag inte missminner mig från någon gammal årgångstråd) har haft HS-liknande symptom under våren. Har testat det mesta, står redan innan på extra Mg och testade även att lägga till Vimital macro pro för bor. Men tyckte inte det gav någon direkt effekt... Kanske funkar det bättre vid större giva, men vi har redan hög Ca/P-kvot i hösilage och marker, så vågade inte ge mer än 1 dl.

Min har inte visat några symptom i ridningen som de flesta HS-hästar verkar göra, så kan vara någon annan diagnos. Just nu är han i princip symptomfri, så vi avvaktar på veterinärens inrådan.

Eftersom man i studien fick nästan lika bra resultat med bara magnesiumtillskott som med magnesium+bor så kan det ju vara värt att testa med enbart magnesiumtillskott till att börja med. :)
(Sen fick man iofs en signifikant, om än mindre, förbättring bara av att ge krubbskramlet (lite pellets, rapsolja och äppelmos) som var tänkt att blanda tillskott i även utan magnesiumtillskott, så det kanske egentligen är äppelmos som är grejen. :cautious::idea:;))

Har inte läst studien o vet ej mängder som avses. Men titta på Vimital Macro Pro Balance. Den innehåller även Bor.
(en bekants bekant har testat att ta bort känselhåren på mulen på sin häst, med bra resultat på headshaking -tog såklart hjälp av veterinär med detta, rätt enkelt och kke värt att kolla upp??)
Tack! Den ska jag kolla upp. :)

Det där med känselhåren har jag aldrig hört förut. Ska ta upp det med min veterinär nästa gång vi åker på kontroll så får vi se vad hon säger om det. Känns lite läskigt att ta bort dem och frågan är om min häst har tillräckligt allvarliga symptom för att man ska testa nåt sånt.

Är det din -12:a som har HS? Min ur samma årgång (med samma pappa om jag inte missminner mig från någon gammal årgångstråd) har haft HS-liknande symptom under våren. Har testat det mesta, står redan innan på extra Mg och testade även att lägga till Vimital macro pro för bor. Men tyckte inte det gav någon direkt effekt... Kanske funkar det bättre vid större giva, men vi har redan hög Ca/P-kvot i hösilage och marker, så vågade inte ge mer än 1 dl.

Min har inte visat några symptom i ridningen som de flesta HS-hästar verkar göra, så kan vara någon annan diagnos. Just nu är han i princip symptomfri, så vi avvaktar på veterinärens inrådan.
Japp, det är min -12, efter Bellagio. 😊 Han får symptom framför allt på våren men kan även reagera på sommar och tidig höst om det är mycket insekter och vi har glömt flughuva. På vintern får han problem när det snöar, framför allt om det är stora flingor, så då får han också flughuva på - det funkar men ser rätt kul ut. 😊 Han får symptom oavsett man rider eller om han står i hagen men i ridningen kan man ganska lätt få honom att fokusera på annat och då ”glömmer han bort” skakandet.

Jag har gjort en stor klinikutredning av min häst för att hitta möjliga orsaker till problemet men de hittar absolut ingenting konstigt så rådet har varit typ ”undvik sånt som triggar honom och försök underlätta så mycket det går”. Oftast lider han ju inte av det och jag brukar försöka ha honom i hagar där han alltid kan gå in nånstans om det blir jobbigt ( han skakar så gott som aldrig inomhus) så jag har liksom vant min vid hur han är, men det är klart att dyker det upp tillskott som kan hjälpa honom så vill man ju prova. 😊

Eftersom man i studien fick nästan lika bra resultat med bara magnesiumtillskott som med magnesium+bor så kan det ju vara värt att testa med enbart magnesiumtillskott till att börja med. :)
(Sen fick man iofs en signifikant, om än mindre, förbättring bara av att ge krubbskramlet (lite pellets, rapsolja och äppelmos) som var tänkt att blanda tillskott i även utan magnesiumtillskott, så det kanske egentligen är äppelmos som är grejen. :cautious::idea:;))
Är det äppelmos som är medicinen så vet jag en som blir glad. :D

Ja, det kan ju vara värt att testa bara magnesium också. Rent magnesiumtillskott har jag hittat många varianter av så det blir ju i alla fall enklare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka