Tillridning, och hur gick det sen ?

L

Linivia

Jag har en fråga till er som haft häst på tillridning hos tränare minst ett par veckor - månader, p g a diverse problem. Alltså inte rent utbildnings eller inridningsmässigt. Även ni som på nära håll känner till en häst som varit på tillridning.

Hur gick det sen, då hästen kom hem ? Har problemen hållit sig borta, och vilka problem hade ni ? Gick det som ni tänkt er ? Var det värt pengarna, vad betalade ni ? Och hur valde ni er tillridare ?

Jag är så nyfiken på att höra era erfarenheter :), snälla, berätta :bow:

Sv: Tillridning, och hur gick det sen ?

Hmm.. Vet inte om jag hör till rätt kategori men jag har haft hästen iväg på tillridning i 2 månader. Det var dels för att hästen hade varit jobbig att rida på sistone, men mest för att komma vidare i utbildningen, det kändes som att jag inte hade bra balans nog att kompensera för hästen.

Under hela träningen fick jag uppdateringar på hur tränaren hade jobbat, vilka problem som uppstått och hur de lösts (och fick jag inga rapporter så ringde jag själv ;) ) jag kom dessutom dit och fick lektioner.
Fördelen med träningen är att hästen lärt sej grunderna MYCKET bättre och jag har lärt mej hur jag ska få fram det iom lektionerna. Nackdelen är att hästen pressades mer under träningen och har blivit lite anti mot att jobba hårt/känna sej pressad, å andra sidan fanns det i hästen redan innan och jag har inte direkt haft problem med det i efterhand (snarare mindre problem än tränaren eftersom jag är lite "snällare" i ridningen) bara om han kännt sej ofräsch för dagen.
Hanteringsmässigt har hästen också blivit trevligare, tidigare var han t ex jobbig vid sadling och ibland vid uppsittning.

När du ska välja tränare, TÄNK PÅ att välja en tränare som du vet har ungefär samma mål som du, är temperamentet/lydnaden t ex viktigast väljer du en person som prioriterar samma temperament som du, är utbildningen inom den ridgren du väljer viktigast väljer du en som är erkänt bra på just den grenen + har referenser. Be också om att få se hästar som personen ifråga rider.

Tack för ditt svar Totola. :bow:

Finns det fler som haft häst på tillridning där ute? Dela med er av era erfarenheter, håller resultatet i sig då hästen kommit hem igen ?

Hmm... Kan tillägga ang. "om träningen håller när man kommit hem" så för min del kändes det liite bättre efter ett tag när jag själv hade haft honom efetrsom jag hunnit lära mej hans "knappar" och anpassat mej till hur tränaren ridit men ändå lyckats kombinera med min egen så kallade stil. Däremot tappade hästen en del muskler eftersom jag inte krävde lika mycket.
Att hästen blev mer uppfostrad och förstod hjälperna MYCKET bättre + hade lättare att samla sej har suttit kvar även i efterhand.

Vi hade en häst på tillridning i mitt stall. Elak i hantering (jagade folk i hagen, attackerade i stallet, ingen respekt) och outbildad och svår att rida. Efter 2 månader kunde jag rida och hantera den även om den inte var helt lätt men mycket bättre. Okunnig stallägare skötte grimma på av, foder, in-utsläpp problmfritt.
Tyvärr såldes hästen för tidigt till oerfaren ryttare. Efter en vecka kunde de inte ta ut hästen ur boxen längre.. Tror inte hästen lever idag pga beteendeproblem.

Detta var inte utbildarens fel, hon var dels inte klar med hästen och dels kom den till fel hem. Jag tror det är viktigt att man själv kommer dit och rider lektion för tillridaren, annars tror jag inte resultatet håller i sig.

På 70-talet vet jag min mamma lämnade bort sin ungponny på tillridning, den blev världens snällaste, hon brukade galoppera barbacka på stubbåkrarna med den sen :D

Senast ändrad:

Jag tog hjälp i vintras av tillridare när jag och min donna hamnat i en ond spiral, dvs. jag satt och väntade på att det skulle smälla vilket gjorde att jag mer eller mindre gav impulser för att det skulle hända något. Jag hade henne bara på tuillridning i någon vecka, inkl. de gånger jag red för tillridaren. Efter det har det fungerat över förväntan, det var precis som att komma över en tröskel! Visserligen kan hon fortfarande få frispel ibland, men det är inte något jag sitter och oroar mig för på väg till stallet, innan ritt, under ritt etc.

Så i mitt fall var tillridare precis vad doktorn ordinerade. Min häst fick sig en intensivutbildning/upputsning av tidigare inlärt och jag fick se att det faktiskt går att rida hästen. Mycket av våra problem satt nog dock i mig, och att jag inte litade på min häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 293
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 029
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar