Tillgången till vatten och pris

Förmodligen samtidigt som deras hyra inte sänkts för att kompensera för att vattnet inte längre ingår. Hyresvärdarna (speciellt de kommunala borde gå först här tycker jag!) vill inte investera i att bygga om för att kunna sluta spola med prima dricksvatten. Men de vill ändå kunna vifta med den gröna flaggan och slå sig för bröstet och säga att de har ju faktiskt gjort NÅGOT!
Men det har man ju gjort.
Om en schablon på vatten ingår i hyran så att man betalar mera för förbrukning utöver schablon och får en sänkning om man förbrukar mindre, så är det ju reglerat på det viset.
Tycker du inte det?

Och sedan i framtiden när toaletten spolar på gråvatten så skall man väl ändå betala för vad man förbrukar själv och inte för vad grannen förbrukar.

Dessutom så är det ett EU-direktiv.
Så det är egentligen inte just hyresvärdarnas val.
 
Vad jag säger är att både krav och incitament för att minska på energiförbrukningen bör läggas på fastighetsägaren.
Men det fungerar faktiskt inte.

Fastighetsägaren kan inte styra hur mycket hyresgästerna slaskar med vatten eller låter fönster stå öppna mitt i vintern eller om 2 åringen leker med spolknappen på toaletten i timmar.

Varför tycker du inte att ansvaret kan läggas på individen?
 
Jag har för mig att det numera bara finns snålspolande toaletter att köpa.
Det var någon regel på 1990-talet som bestämde det om jag minns rätt.

Jag har aldrig haft nån anledning att sätta mig in i det då HV väljer sånt helt på egen hand utan min expertis.

Men det står på en HSB-sida att ungefär 20% av vattenförbrukningen i ett bostadshus är toalettspolning och den sidan är definitivt nyare än 90-talet.
 
Men det fungerar faktiskt inte.

Fastighetsägaren kan inte styra hur mycket hyresgästerna slaskar med vatten eller låter fönster stå öppna mitt i vintern eller om 2 åringen leker med spolknappen på toaletten i timmar.

Varför tycker du inte att ansvaret kan läggas på individen?

Ansvaret kan läggas på individen först när hyresvärden har gjort sitt. D.v.s. gett goda förutsättningar att spara vatten och el.

T.ex. om ventilationen fungerar tillfredställande så behöver man inte ha fönstret öppet länge mitt i vintern. Men om ventilationen inte fungerar tillfredsställande t.ex. som i en lägenhet vi bodde i där grannens cigarettrök drogs in i trapphuset och sen in i vår lägenhet så behöver man som boende komma på egna lösningar när hyresvärden inte åtgärdar.
 
Men det fungerar faktiskt inte.

Fastighetsägaren kan inte styra hur mycket hyresgästerna slaskar med vatten eller låter fönster stå öppna mitt i vintern eller om 2 åringen leker med spolknappen på toaletten i timmar.

Varför tycker du inte att ansvaret kan läggas på individen?

Därför att individen har ännu mindre möjlighet att styra på en mer övergripande nivå. Fastighetsägaren kan ju sedan göra det hen kan för att också påverka användningen genom att redovisa kostnaderna för förbrukningen och hur den påverkar hyran och uppmana till mindre förbrukning. Då kan ju fastighetsägaren också få reda på saker som att boende på fjärde våningen alltid måste spola i fem minuter innan dricksvattnet blir kallt.
 
Många pratar om just vatten. Kostnaden för vatten är inte bara vatten, varken för kommunalt eller enskilt. Det är en VA-kostnad, vatten och avlopp.

Så har man enskilt vatten är det viktigt att inkludera service, slamtömning, filterbyte/påfyllnad.

Och har man kommunalt är det viktigt att komma ihåg att kostnaden ska även täcka rening av ditt vatten.
 
@Lingon och @Philosophia
Jag förstår varför det blir så mycket protester.
Ni står t.o.m. långt ifrån Hyresgästföreningens inställning i frågan.
De vill ha rättvisa mellan hyresgäster.

Och jag som hyresgäst vill ha rättvisa mot hyresvärden. Jag tycker inte att hyresvärden ska kunna kräva något av mig som hen själv inte vill investera i för att det ska bli bättre.

Det blir så när man bott i undermåliga lägenheter tillräckligt länge. Nu bor vi bättre, men hos samma kommunala hyresvärd som de undermåliga där hyresvärdens svar på att vi bara hade 15 grader dagtid var att vi skulle se till att inte ha långa gardiner (som täcker elementen) och inte ha möbler framför elementen. Eller varför inte hyresvärdens svar på det faktum att grannens cigarettrök gick in i vår lägenhet via trapphuset. HV kunde inte göra något åt det sa de. Hyresgäster får röka. Ja, det får de, men ventilationen ska inte bete sig på det viset som den gjorde. Så nä, de får faktiskt anstränga sig lite först innan de förväntar sig att jag ska göra det.
 
Min åsikt är ju att var och en skall betala efter sin egen förbrukning.

Om huset är slösaktigt med vatten och energi så skall det avspeglas i grundhyran.
Ett snålt hus - högre hyra.
Ett oekonomiskt hus - lägre hyra.

Den standarden skall alltså avspegla sig i bruksvärdet.
 
Och jag som hyresgäst vill ha rättvisa mot hyresvärden. Jag tycker inte att hyresvärden ska kunna kräva något av mig som hen själv inte vill investera i för att det ska bli bättre.
Det finns ingen sådan rättvisa.
Den som äger huset har vissa rättigheter och skyldigheter och den som hyr av ägaren har andra rättigheter och skyldigheter.

Den enda rättvisa som finns är mellan hyresgäster i samma hus.

Det som du beskriver har ju absolut ingenting att göra med att de som använder mer vatten skall betala mer än de som använder litet vatten.

Det är ett fall för summan på bruksvärdet och åtgärdsföreläggande hos Hyresnämnden.
 
Har betalar vi for "waste water", det vill saga att vatten rakningen satts for det vatten som gar ut fran husen (enskilda villor och hyreshus) har mater man det som gar till vattenrenings verken. Man mater under de tre vintermanaderna och vatten rakningen satts efter det.
 
Min åsikt är ju att var och en skall betala efter sin egen förbrukning.

Om huset är slösaktigt med vatten och energi så skall det avspeglas i grundhyran.
Ett snålt hus - högre hyra.
Ett oekonomiskt hus - lägre hyra.

Den standarden skall alltså avspegla sig i bruksvärdet.
Tvärt om menar du väl? Ett snålt hur = lägre hyra, ett oekonomiskt hus = högre hyra.
 
Tvärt om menar du väl? Ett snålt hur = lägre hyra, ett oekonomiskt hus = högre hyra.
Nej jag menar som jag skrev.

Om huset är snålt så att de rörliga kostnaderna blir låga, så skall hyran vara högre.
Då har ju fastighetsägaren investerat i åtgärder som sparar på energi och vatten.

Om däremot huset är dragigt och kranarna droppar och både elräkningar och vatten räkningar blir höga, så skall hyran vara låg.
Då har ju fastighetsägaren inte lagt några pengar på huset.
 
Här är VA billigt kan jag tycka. Ca 3000 per år om jag inte minns fel. Och så typ tjugo kronor kubiken som förbrukas. Minns inte exakta siffror, jag bara betalar och ser glad ut.
 
En modern, snålspolande toalett använder 2 - 4 liter vatten per spolning.
Så om man går på toa 10 ggr på en dag borde det dra ca 30 liter vatten.
Ett bad drar minst 150 liter vatten så där finns liksom mer att spara in på.

https://www.clasfixare.se/hur-mycket-vatten-spolas-i-en-toalett/
Det är ju samtidigt väldigt vanligt att lägenheter inte har badkar.

Själv bor jag utan badkar, och när jag kollar bostadsannonser häromkring verkar det ovanligt med badkar. Framförallt om lägenheten är en 3a eller mindre.

Trots det hade det varit trevligt att kunna använda redan smutsigt vatten till toalettspolning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp