Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det håller jag verkligen med om.Trots det hade det varit trevligt att kunna använda redan smutsigt vatten till toalettspolning.
Kostnader skall väl ändå delas?Om det nu handlade om att spara vatten, vore det egentligen mer effektivt att även utrusta alla egna brunnar med vattenmätare. Det vattnet tas också ofta ur lokala resorvarer som är begränsade. Det handlar dessutom ofta om hushåll med en större vattenförbrukning pga tomter, pooler etc.. Så att sådana fastigheter betalade för sin faktiska förbrukning vore mer effektivt.
Varken fastighetsägare eller hyresgäster tillverkar vatten utan båda grupperna konsumerar en gemensam resurs och om man nu ska styra förbrukningen med avgifter är det klädsamt att det gäller alla som utnyttjar resursen.
När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.Om det nu handlade om att spara vatten, vore det egentligen mer effektivt att även utrusta alla egna brunnar med vattenmätare. Det vattnet tas också ofta ur lokala resorvarer som är begränsade. Det handlar dessutom ofta om hushåll med en större vattenförbrukning pga tomter, pooler etc.. Så att sådana fastigheter betalade för sin faktiska förbrukning vore mer effektivt.
Varken fastighetsägare eller hyresgäster tillverkar vatten utan båda grupperna konsumerar en gemensam resurs och om man nu ska styra förbrukningen med avgifter är det klädsamt att det gäller alla som utnyttjar resursen.
Och framför allt så får du då själv transportera det till ditt hem.Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.
När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.
Jag betalar för min sophämtning och när de tömmer trekammarbrunnen, tycker du att vi ska sätta mätare på toaletterna med så det blir rättvisare och att du får betala en sopavgift istället för att det ingår i hyran?
Vi har kommunalt vatten.Vatten i kranen är något som många tar för givet.
Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis.
Nu så införs individuell mätning av vatten i lägenheter och folk blir arga.
Många kommuner måste renovera sina ledningar och det blir höjda taxor som resultat av det.
Vad har ni för vatten och vad kostar det?
Hur tänker ni kring vattenförsörjningen till våra bostäder?
Vi har enskilt vatten och har kostnaderna av att hålla igång brunnar och pumpanläggningar.
Kommunalt vatten kostar runt 10 000:-/år för en villa där jag har kontrollerat priset.
Då räknar de på 150 kubikmeter om året.
Det beror ju på hur man ser det.Vatten till dusch och toalett tas från ån bredvid huset så det är iaf inte dricksvattnet som spolas bort vilket känns lite bra.
Kostnader skall väl ändå delas?
Det som man betalar är vad det kostar att pumpa och rena vatten.
Både dricksvatten och avloppsvatten.
Samt för att nyttja ledningsnätet.
Konsumtion av vatten regleras på annat sätt.
Genom vattendomar och tillstånd.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...svatten/egen-brunn2/att-anlagga-en-vattentakt
När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.
Jag betalar för min sophämtning och när de tömmer trekammarbrunnen, tycker du att vi ska sätta mätare på toaletterna med så det blir rättvisare och att du får betala en sopavgift istället för att det ingår i hyran?
Ganska rimligt i alla fall på ett teoretiskt plan. Då skulle olika områden kunna ha dynamiskt styrda priser för att reglera uttaget ur grundvattenmagasinen.Problemet här är ju att grundvatten är en gemensam resurs, som hittills har hanterats som om den är relativt oändlig. I dagsläget verkar det som att vi kan ha förändrade förutsättningar på den punkten, och då är det rätt rimligt att man inte bara ska betala sina egna kostnader för produktionen, utan även för nyttjandet av den gemensamma resursen.
Att betala för det man nyttjar brukar ju generellt ses som ett mer samhällseffektivt sätt att reglera resurser, jämfört med att bara sätta ett tak för uttag för varje brukare.
Det beror ju på litet vilket grundvatten som det handlar om.Problemet här är ju att grundvatten är en gemensam resurs, som hittills har hanterats som om den är relativt oändlig. I dagsläget verkar det som att vi kan ha förändrade förutsättningar på den punkten, och då är det rätt rimligt att man inte bara ska betala sina egna kostnader för produktionen, utan även för nyttjandet av den gemensamma resursen.
Att betala för det man nyttjar brukar ju generellt ses som ett mer samhällseffektivt sätt att reglera resurser, jämfört med att bara sätta ett tak för uttag för varje brukare.
Ja det blir ju kommunens problem när det tar slut.Ganska rimligt i alla fall på ett teoretiskt plan. Då skulle olika områden kunna ha dynamiskt styrda priser för att reglera uttaget ur grundvattenmagasinen.
Det är det kanske.Och ja, det behöver nybyggas subventionerade hyresrätter, men ska vi diskutera varför det finns lägenheter där det bor flertalet familjer i en lägenhet avsedd för 1 familj så är det nog en ny tråd.