Tillgången till vatten och pris

Ingår i hyran.
I huset var det gratis trots kommunalt eftersom kommunen tar vatten från den fastigheten.
Har inget badkar men det fanns ett förut. Gillar ändå inte att bada.
 
Jag betalar runt 700 kr i månaden för kommunalt vatten och avlopp med 500 kr av det som är den fasta avgiften. Sen får jag alltid tillbaka en del för de tar ett avdrag för en beräknad förbrukning om året. Vi gör av med hälften av denna kanske trots att det förutom oss även används till dricksvatten till hästarna.

Vi har ett par grävda brunnar också som jag har skaffat en pump till men jag måste skicka in vattenprov från dom innan jag vill använda det vattnet till annat än bevattning.
 
Senast ändrad:
Om det nu handlade om att spara vatten, vore det egentligen mer effektivt att även utrusta alla egna brunnar med vattenmätare. Det vattnet tas också ofta ur lokala resorvarer som är begränsade. Det handlar dessutom ofta om hushåll med en större vattenförbrukning pga tomter, pooler etc.. Så att sådana fastigheter betalade för sin faktiska förbrukning vore mer effektivt.

Varken fastighetsägare eller hyresgäster tillverkar vatten utan båda grupperna konsumerar en gemensam resurs och om man nu ska styra förbrukningen med avgifter är det klädsamt att det gäller alla som utnyttjar resursen.
 
Om det nu handlade om att spara vatten, vore det egentligen mer effektivt att även utrusta alla egna brunnar med vattenmätare. Det vattnet tas också ofta ur lokala resorvarer som är begränsade. Det handlar dessutom ofta om hushåll med en större vattenförbrukning pga tomter, pooler etc.. Så att sådana fastigheter betalade för sin faktiska förbrukning vore mer effektivt.

Varken fastighetsägare eller hyresgäster tillverkar vatten utan båda grupperna konsumerar en gemensam resurs och om man nu ska styra förbrukningen med avgifter är det klädsamt att det gäller alla som utnyttjar resursen.
Kostnader skall väl ändå delas?
Det som man betalar är vad det kostar att pumpa och rena vatten.
Både dricksvatten och avloppsvatten.
Samt för att nyttja ledningsnätet.

Konsumtion av vatten regleras på annat sätt.
Genom vattendomar och tillstånd.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...svatten/egen-brunn2/att-anlagga-en-vattentakt
 
Om det nu handlade om att spara vatten, vore det egentligen mer effektivt att även utrusta alla egna brunnar med vattenmätare. Det vattnet tas också ofta ur lokala resorvarer som är begränsade. Det handlar dessutom ofta om hushåll med en större vattenförbrukning pga tomter, pooler etc.. Så att sådana fastigheter betalade för sin faktiska förbrukning vore mer effektivt.

Varken fastighetsägare eller hyresgäster tillverkar vatten utan båda grupperna konsumerar en gemensam resurs och om man nu ska styra förbrukningen med avgifter är det klädsamt att det gäller alla som utnyttjar resursen.
När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.

Jag betalar för min sophämtning och när de tömmer trekammarbrunnen, tycker du att vi ska sätta mätare på toaletterna med så det blir rättvisare och att du får betala en sopavgift istället för att det ingår i hyran?
 
Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.
Och framför allt så får du då själv transportera det till ditt hem.

Dessutom är det inte tillåtet att ta några större mängder vatten ur sjön.
För det så måste man ha tillstånd enligt vattendom.
 
När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.

Jag betalar för min sophämtning och när de tömmer trekammarbrunnen, tycker du att vi ska sätta mätare på toaletterna med så det blir rättvisare och att du får betala en sopavgift istället för att det ingår i hyran?

Nu tror jag väl visserligen att något sådant vore en både praktiskt omöjlighet eller iaf orimlighet att få till. Men om fastigheter med egna brunnar skulle betala för förbrukningen, så skulle det ju i sådana fall vara solidariskt mot varandra, inte inblandat med det allmänna nätet. Men som sagt, jag tror inte det är genomförbart inom rimliga gränser.
 
Vatten i kranen är något som många tar för givet.
Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis.
Nu så införs individuell mätning av vatten i lägenheter och folk blir arga.
Många kommuner måste renovera sina ledningar och det blir höjda taxor som resultat av det.

Vad har ni för vatten och vad kostar det?
Hur tänker ni kring vattenförsörjningen till våra bostäder?

Vi har enskilt vatten och har kostnaderna av att hålla igång brunnar och pumpanläggningar.
Kommunalt vatten kostar runt 10 000:-/år för en villa där jag har kontrollerat priset.
Då räknar de på 150 kubikmeter om året.
Vi har kommunalt vatten.
Landar strax under 6000kr/år och då är större delen fasta avgifter. (2 vuxna och 2 barn)
Vi har både pool och relativt stor trädgård men försöker tänka på att spara på vattnet i den mån det går.
 
Bor i hus på landet med egen brunn. Det som kostar är el för att driva pumparna och underhåll. Vet inte vad det går på faktiskt, men vi sköter så mycket vi kan av underhållet själva.

Vatten till dusch och toalett tas från ån bredvid huset så det är iaf inte dricksvattnet som spolas bort vilket känns lite bra.

Bodde tidigare i hyreslägenhet där vattenförbrukningen låg utanför vilket kändes rimligt. Det är nog oftast rätt stor skillnad i vattenförbrukning för oss som tvåbarnsfamilj jämfört med de som bor ensamma eller i par.
 
Jag har en djup brunn och gott om vatten men det innebär inte att jag slösar speciellt inte torra perioder
Mina grannar har betydligt grundare brunnar som sinade 2018 jag hade inga problem men jag sparade ändå
Jag skulle kunna vattna alla mina odlingar med kranvatten men jag har köpt två ibc tankar samt har nog sex stycken 200 liters tunnor tunnor plus några 100 liters för att samla regnvatten

Alla bör försöka om inte snåla så åtminstone inte slösa med vatten
 
Vatten till dusch och toalett tas från ån bredvid huset så det är iaf inte dricksvattnet som spolas bort vilket känns lite bra.
Det beror ju på hur man ser det.
"Vår" sjö är dricksvattentäckt till Staden och när vi analyserade vattnet så var det tjänligt att dricka rätt av.
Ett av husen har sjövatten i kranarna och vi tar ju då av det allmänna vattnet ändå.
 
Kostnader skall väl ändå delas?
Det som man betalar är vad det kostar att pumpa och rena vatten.
Både dricksvatten och avloppsvatten.
Samt för att nyttja ledningsnätet.

Konsumtion av vatten regleras på annat sätt.
Genom vattendomar och tillstånd.

https://www.livsmedelsverket.se/liv...svatten/egen-brunn2/att-anlagga-en-vattentakt

När jag använder eget vatten ur egen brunn betalar jag vad det kostar mig att pumpa upp det, värma och ev eget filter. När du betalar för ditt kommunala vatten är det vad det kostar att pumpa, köra genom vattenverket, filtrera och rena det. Vill du dricka orenat sjövatten är det gratis att fylla den egna dunken.

Jag betalar för min sophämtning och när de tömmer trekammarbrunnen, tycker du att vi ska sätta mätare på toaletterna med så det blir rättvisare och att du får betala en sopavgift istället för att det ingår i hyran?

Problemet här är ju att grundvatten är en gemensam resurs, som hittills har hanterats som om den är relativt oändlig. I dagsläget verkar det som att vi kan ha förändrade förutsättningar på den punkten, och då är det rätt rimligt att man inte bara ska betala sina egna kostnader för produktionen, utan även för nyttjandet av den gemensamma resursen.

Att betala för det man nyttjar brukar ju generellt ses som ett mer samhällseffektivt sätt att reglera resurser, jämfört med att bara sätta ett tak för uttag för varje brukare.
 
Problemet här är ju att grundvatten är en gemensam resurs, som hittills har hanterats som om den är relativt oändlig. I dagsläget verkar det som att vi kan ha förändrade förutsättningar på den punkten, och då är det rätt rimligt att man inte bara ska betala sina egna kostnader för produktionen, utan även för nyttjandet av den gemensamma resursen.

Att betala för det man nyttjar brukar ju generellt ses som ett mer samhällseffektivt sätt att reglera resurser, jämfört med att bara sätta ett tak för uttag för varje brukare.
Ganska rimligt i alla fall på ett teoretiskt plan. Då skulle olika områden kunna ha dynamiskt styrda priser för att reglera uttaget ur grundvattenmagasinen.

Istället för att en liter kostar 0,02 öre kanske den får kosta 2-3 kronor på Öland och Gotland under akut brist.
 
Problemet här är ju att grundvatten är en gemensam resurs, som hittills har hanterats som om den är relativt oändlig. I dagsläget verkar det som att vi kan ha förändrade förutsättningar på den punkten, och då är det rätt rimligt att man inte bara ska betala sina egna kostnader för produktionen, utan även för nyttjandet av den gemensamma resursen.

Att betala för det man nyttjar brukar ju generellt ses som ett mer samhällseffektivt sätt att reglera resurser, jämfört med att bara sätta ett tak för uttag för varje brukare.
Det beror ju på litet vilket grundvatten som det handlar om.
Många brunnar på litet område, absolut.
Det ger ju incitament till att ansluta till kommunalt vatten.
Men det kravet har man ändå om kommunen erbjuder vatten.
En borrad brunn långt borta från andra är mer tveksamt.
Det är 100 år av utjämning i det vattenmagasinet och ingen annan som konkurrerar.
Det är dessutom krav på tillstånd om det är till fler än 2 hushåll.
En grävd brunn som tar vatten från näraliggande sjö omvandlar ytvatten till grundvatten och borde räknas som reningsverk.
Sedan så spelar det också roll vad som händer med avloppsvattnet.
Det som åker ut i havet är ju förlorat.
Medan det som hamnar i en infiltration i skogen så småningom återgår till att vara grundvatten.

Men man skulle kunna hantera det som man hanterar mineralfyndigheter.
Att man på något vis måste betala för att man utvinner vatten.
 
Individuell debitering är tyvärr bästa sättet att få ner förbrukningen hos "massorna". Det blev ju rätt tydligt nu under elpriskrisen.

För de som pengar inte har något värde, behövs det väl lagstiftas om maxtak med inkomstbaserade böter...

Hade jag bott i lägenhet hade jag gärna betalat individuellt för vattnet. Jag vill inte betala för någon annans slöseri eller "bostadsfusk" (många familjer i en lägenhet). Och ja, det behöver nybyggas subventionerade hyresrätter, men ska vi diskutera varför det finns lägenheter där det bor flertalet familjer i en lägenhet avsedd för 1 familj så är det nog en ny tråd.
 
Och ja, det behöver nybyggas subventionerade hyresrätter, men ska vi diskutera varför det finns lägenheter där det bor flertalet familjer i en lägenhet avsedd för 1 familj så är det nog en ny tråd.
Det är det kanske.
Men subventionerna slår fel när det är den med längst kötid som får de billigaste lägenheterna och inte den med störst behov.
Staten skall inte ge rika människor bidrag till bostäder på skattebetalarnas bekostnad.
Pengarna skall gå till dem som behöver hjälp på riktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp