Tillgången till vatten och pris

Det är det kanske.
Men subventionerna slår fel när det är den med längst kötid som får de billigaste lägenheterna och inte den med störst behov.
Staten skall inte ge rika människor bidrag till bostäder på skattebetalarnas bekostnad.
Pengarna skall gå till dem som behöver hjälp på riktigt.

Ja, det vore ju inte svårare än att göra blandade besättningar. Hyresrätter med marknadshyra, några hyresrätter med låst subventionerad hyra vikt för utdelning av soc, bostadsrätter.

Men det lär behöva vara staten som går in som byggherre och ägare pga att det kommer inte vara lönsamt. Det behöver byggas utan vinstkrav. Vi behöver miljonprojekt igen, anpassade för dagens svenska behov (en väldigt blandad, segregerad befolkning med inkomstklyftor).
 
Ja, det vore ju inte svårare än att göra blandade besättningar. Hyresrätter med marknadshyra, några hyresrätter med låst subventionerad hyra vikt för utdelning av soc, bostadsrätter.

Men det lär behöva vara staten som går in som byggherre och ägare pga att det kommer inte vara lönsamt. Det behöver byggas utan vinstkrav. Vi behöver miljonprojekt igen, anpassade för dagens svenska behov (en väldigt blandad, segregerad befolkning med inkomstklyftor).
Jag tycker nog att det är en bättre lösning att staten går in med bidrag till de berörda familjerna som sedan kan hyra en helt vanlig lägenhet för pengarna.
Kommunen kan också köpa bostadsrätter och hyra ut.
 
Jag tycker nog att det är en bättre lösning att staten går in med bidrag till de berörda familjerna som sedan kan hyra en helt vanlig lägenhet för pengarna.
Kommunen kan också köpa bostadsrätter och hyra ut.

Det är ju det som görs just nu. Det bor flyktingfamiljer i 20000krs-lägenheter. Det är ingen kötid på dom nämligen.

Det blir ju lite dumt, för då går våra skattepengar till ett vinstdrivande företag.
 
Det är ju det som görs just nu. Det bor flyktingfamiljer i 20000krs-lägenheter. Det är ingen kötid på dom nämligen.

Det blir ju lite dumt, för då går våra skattepengar till ett vinstdrivande företag.
Det blir ändå billigare än att bygga med kommunala pengar.
Dessutom så betalar kommunen bara för tiden som lägenheten används.
Så rent ekonomiskt är det faktiskt en bättre lösning.
 
Det är det kanske.
Men subventionerna slår fel när det är den med längst kötid som får de billigaste lägenheterna och inte den med störst behov.
Staten skall inte ge rika människor bidrag till bostäder på skattebetalarnas bekostnad.
Pengarna skall gå till dem som behöver hjälp på riktigt.

Så du tror att det är de rika som har lång kötid? Annars faller ditt argument.

Det är snarare så att de med lång kötid är de som planerat smart och i förväg. Det behöver man inte vara rik för att göra.
 
Så du tror att det är de rika som har lång kötid? Annars faller ditt argument.

Det är snarare så att de med lång kötid är de som planerat smart och i förväg. Det behöver man inte vara rik för att göra.
De som har förmåga att planera smart har också oftast en god ekonomi.
Det brukar gå hand i hand.
Och de klarar sig ju därför alldeles själva.
De som får problem har ju oftast inte vare sig den förmågan eller möjligheten.

De riktigt rika köper vad de vill ha och har inget behov av att stå i kö.

Hur definierar du rik?
 
De som har förmåga att planera smart har också oftast en god ekonomi.
Det brukar gå hand i hand.
Och de klarar sig ju därför alldeles själva.
De som får problem har ju oftast inte vare sig den förmågan eller möjligheten.

De riktigt rika köper vad de vill ha och har inget behov av att stå i kö.

Hur definierar du rik?

Jag anser att du har fel och jag tror att vi definierar rik på helt olika sätt.
 
Rik då har man så mycket pengar det inte är större faktor i ens liv. Det verkar som att du med ditt resonemang glömmer bort de som är medelinkomsttagare.
Inkomst korrelerar inte med att vara "rik".

Jag har startat en ny tråd i ämnet.
Så jag föreslår att vi flyttar diskussionen dit.
 
Det jag skulle främst reagera på är om man inte fick hyressänkning med minst vad nu hyresvärden tidigare hade som schabloniserad kostnad för vattnet. Kan inte se att det står något alls om det, så då kan jag absolut förstå om folk blir sura för
Fast det stod väl att det fortfarande kommer att vara en schablonkostnad för vattnet i hyran och att det är förbrukningen utöver det man får betala för?
 
Detr väl allmänt slöseri att duscha varje dag om man inte blir väldigt svettig/smutsig varje dag.

Ja, vi brukar köra på ungefär varannan dag ungefär här, gymdagarna.

Man kan bli rätt ren på en snabbdusch också. Eller bara tvätta armhålorna.

Men mammorna i artiklarna verkar ha problem med att sätta gränser mot tonåriga och vuxna hemmaboende barn.
 
Fast det stod väl att det fortfarande kommer att vara en schablonkostnad för vattnet i hyran och att det är förbrukningen utöver det man får betala för?
Det överstigande har ju ingått i hyran tidigare, alltså behöver de sänka hyran även om delar av förbrukningen ingår. Allt annat är förtäckt hyreshöjning
 
Ja enligt Hyresnämnden så har en hyresgäst alltid plikt att betala för hushållsel.
Men då måste den ju gå att mäta.
Hyresvärden får däremot göra som den vill med det i äldre fastigheter.
I nybyggnation och vid större renoveringar så måste mätning byggas in.
Och om det finns separata mätare så skall IMD utföras.
Här är det nyrenoverat totalt förra året. Men vi får hushållselen på hyresavin.. jag vet inte ens var mätaren sitter.
Jag var dock förvånad att vatten ingick i hyran, eftersom det är totalrenoverat så trodde jag att de skulle ha separata debiteringar för det.
Hyran är dock hög för denna lilla ort
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp