Tillgången till vatten och pris

Menar du att det är frivilligt att kunna lägga elen utanför hyran/specificera den?
Jag har haft en lägenhet där el, värme, vatten och telefon/internet ingick och inget var specificerat på fakturan.
Ja enligt Hyresnämnden så har en hyresgäst alltid plikt att betala för hushållsel.
Men då måste den ju gå att mäta.
Hyresvärden får däremot göra som den vill med det i äldre fastigheter.
I nybyggnation och vid större renoveringar så måste mätning byggas in.
Och om det finns separata mätare så skall IMD utföras.
 
Men det är väl bäst att delarna hamnar där de hör hemma?
Vatten på sin plats och standard på sin.
Det kan ju vara andra som väljer att tvätta på annan plats och därför inte vill betala extra för ert tvättande.

Visst. Då bör grundhyran sänkas rätt rejält också, vilket jag ärligt talat tvivlar på skulle bli fallet. Skulle det bli så, så har jag inget problem. Vilket jag redan påtalat.

Vi valde vårt boende för att det innebär att vi bor i ett bra område (rätt lugnt, nära till det mesta, möjlighet att parkera en bil). Och för att det är en trea (vilket vi behöver), som vi har råd med och för att en av oss ska ha råd att bo kvar om vi skulle separera. Ingen av oss är höginkomsttagare. Jag räknar med att hyran kommer att gå upp rätt rejält när det väl görs stambyte i framtiden, eftersom hyresvärden i andra hus då passat på att renovera upp rätt rejält (både fasad och standard) och då höjt hyrorna kraftigt. Är det så konstigt att jag är lite orolig för att förändringar ska leda till att vi får en högre boendekostnad än jag är bekväm med? Jag vill ha råd med mer i livet än att bara bo och äta. Systemet i sig har jag som sagt inga problem med.
 
Förra huset jag bodde i hade vi kommunalt vatten/avlopp och där betalar man ju för förbrukningen av vattnet.

Nu har jag egen brunn så kostnaden där än så länge är elen som pumpar upp den.

Ärligt talat när jag bodde i lägenhet så tänkte jag inte ens på förbrukning av vatten men tycker inte det är något konstigt att man ska betala för det.
 
Systemet i sig har jag som sagt inga problem med.
Men det var väl egentligen just det som var frågan i tråden.
Så det är intressant i sammanhanget att se att det egentligen är så sammanvävt i tanken med den totala boendekostnaden och den övriga standarden.
 
Men det var väl egentligen just det som var frågan i tråden.
Så det är intressant i sammanhanget att se att det egentligen är så sammanvävt i tanken med den totala boendekostnaden och den övriga standarden.

Vilket beror på att det är den totala boendekostnaden som spelar roll i hushållsekonomin, i slutändan. Husets standard påverkar min förbrukning av både el, vatten och annat. Och att jag som sagt tvivlar på att grundhyran verkligen skulle sänkas motsvarande. Sänks grundhyran så pass att jag verkligen bara betalar för min egen förbrukning, så visst.

Jag lämnar utrymmet åt andra nu, det blir bara rundgång känns det som.
 
Vatten i kranen är något som många tar för givet.
Det skall gå att dricka, smaka bra och vara gratis.
Nu så införs individuell mätning av vatten i lägenheter och folk blir arga.
Många kommuner måste renovera sina ledningar och det blir höjda taxor som resultat av det.

Vad har ni för vatten och vad kostar det?
Hur tänker ni kring vattenförsörjningen till våra bostäder?

Vi har enskilt vatten och har kostnaderna av att hålla igång brunnar och pumpanläggningar.
Kommunalt vatten kostar runt 10 000:-/år för en villa där jag har kontrollerat priset.
Då räknar de på 150 kubikmeter om året.

Kommunalt, betalar kring 15 000 per år för ett hus med tillhöra de lägenhet. Blir dels en lägenhetsavgift och såklart högre förbrukning, än vad man har för ett "enfamiljshem".

Vad det kostar? Vill jag inte veta. Det kommer komma som en smäll på va-kollektivet precis som den mångåriga icke-skötseln av elnätet.

När jag bodde i hyresrätt föredrog jag att betala för det jag använde i så lång utsträckning som möjligt. Som hyresvärd gillar jag dock att ha mer kontroll, med "ink. allt hyra" säkerställer jag att hyresgästen inte fibblar med varmvattenberedare, sänker värmen för mycket, tätar ventiler. VA är såklart mer "idiotsäkert", men jag har hyresgäster som använder vatten som folk så det är ett ickeproblem. Samtidigt är kommunalt vatten så billigt idag att slöduschande inte märks mer än på elräkningen, och då är vi där med varmvattenberedaren igen...

Men som hyresvärd omfattas du av hushållningsreglerna i miljöbalken och där är enskild vattenmätning ett effektivt sätt att minska resursslöseri.
 
Ja enligt Hyresnämnden så har en hyresgäst alltid plikt att betala för hushållsel.
Men då måste den ju gå att mäta.
Hyresvärden får däremot göra som den vill med det i äldre fastigheter.
I nybyggnation och vid större renoveringar så måste mätning byggas in.
Och om det finns separata mätare så skall IMD utföras.
Betala gjorde vi ju, men alla betalade lika mycket :) det var en äldre fastighet så det hade säkert kostat mer att installerat mätare och administrera 50 lägenheter än att ha ett schablonbelopp för alla.
 
Det som blir resultatet av att alldeles för många tränger ihop sig i en för liten lägenhet är ju att andra måste betala för de ökande kostnaderna.
Hur tänker du att det skall fungera?
Vilka andra skall betala?
Hyresvärden?
Grannarna?
Annan?
Vilken då?

Nu tror jag inte att de som tränger ihop sig många i en liten lägenhet gör det för att de tycker att det är så mysigt. Det gör de pga en kombination av bostadsbrist och låg inkomst.

Hur som helst. Hur det istället ska lösas är självklart för stor fråga för att ge ett utförligt svar här. Jag ville belysa att frågan om att betala för vatten är en känslig fråga.

Klart är att vi ska följa EU:s direktiv om energieffektivisering, men det är inte oproblematiskt hur EU har valt att tackla frågan eller hur Sverige har lagstiftat utifrån direktivet.

Bara kort, lite hafsigt och på volley (pga den stora frågan): Å ena sidan vill man använda sig av marknadsmekanismer för att få slutkonsumenten att se över sin vattenförbrukning. Å andra sidan ställer EU krav på att åtgärder för energieffektivisering inte får drabba människor som är sårbara för energifattigdom på ett orimligt sätt. Det går inte riktigt ihop. Prissättning på vatten är nämligen en komplex fråga som inte följer utbud och efterfrågan eftersom det är en livsnödvändig resurs. Att få människor att minska sin vattenförbrukning genom prissättning är därför både komplext och kontraproduktivt, särskilt som det kan leda till att, exempelvis, stora familjer inte kommer ha råd att sköta sin hygien (eller att barnen får duscha på skolgymnastiken).

När det kommer till marknadsmekanismer så har boende i flerfamiljshus dessutom begränsade möjligheter att välja alternativa leverantörer för bättre pris, och begränsade möjligheter att genomföra större åtgärder som effektiviserar förbrukningen. Är man ute efter att ge incitament till förändring så ska kraven placeras där incitament är effektiva: hos fastighetsägaren.

Individuell mätning är bra, men det borde stannat där. Uppgifterna om förbrukning meddelas sedan användaren och hyresvärden kan meddela vad hen gör för att effektivisera förbrukningen och ger förslag på vad hyresgästen i gengäld kan göra. Däremot ser jag inte vad individuell fakturering tillför i ljuset av de marknadsekonomiska bristerna som jag nämnde ovan.
 
Kommunalt vatten inkl avloppet i skånehuset, ca 6000/året
Hemma borrad brun,så elen och sen kostade den ju 50.000 att borra för 8 år sen.
 
Här är hyresgäster som är riktigt arga för att behöva betala efter förbrukning.
Länk till reportaget som fick mig att undra hur människor egentligen ser på saken.

https://www.hemhyra.se/nyheter/jarv...avtal-med-victoriahem-vatten-ska-vara-gratis/

Jag hade inte blivit upprörd men jag hade förväntat mig sänkt hyra om vattnet inte längre ska ingå i hyran. Och sen vattenräkningen utöver det. Om jag inte fått sänkt hyra hade jag blivit upprörd.
 
Nu tror jag inte att de som tränger ihop sig många i en liten lägenhet gör det för att de tycker att det är så mysigt. Det gör de pga en kombination av bostadsbrist och låg inkomst
Det tror inte jag heller.
Men jag anser att kostnaderna skall läggas på rätt plats och den platsen är inte vare sig hos hyresvärdarna eller hos grannarna.
Den skall ligga på det sociala skyddsnätet.

Det är inte rimligt att hyresvärdar och grannar skall bära det sociala ansvaret.
Särskilt som just de grannarna antagligen också är svagare socioekonomiskt som grupp och att just de hyresvärdarna redan har extra problem med att sköta om hus i utsatta områden.
Hyresvärdar är inte en social inrättning.
 
När det kommer till marknadsmekanismer så har boende i flerfamiljshus dessutom begränsade möjligheter att välja alternativa leverantörer för bättre pris, och begränsade möjligheter att genomföra större åtgärder som effektiviserar förbrukningen.
Det är ingen som kan välja leverantör av vatten inom område som omfattas av kommunalt vatten.
Ingen.
Så där existerar ingen skillnad.
 
Jag hade inte blivit upprörd men jag hade förväntat mig sänkt hyra om vattnet inte längre ska ingå i hyran. Och sen vattenräkningen utöver det. Om jag inte fått sänkt hyra hade jag blivit upprörd.
Skulle du räkna utebliven hyreshöjning som "sänkt hyra"?
 
Sen kan jag tycka att innan man börjar jaga folk med höga vattenkostnader och tjata om vattenförbrukning så tycker jag att man ska sluta spola toaletterna med dricksvatten. Tänk om alla hade använt t.ex. duschvattnet, vattnet som man använt vid handtvätt osv för att spola toaletterna? Så mycket mindre vatten vi skulle förbruka då.
 
Sen kan jag tycka att innan man börjar jaga folk med höga vattenkostnader och tjata om vattenförbrukning så tycker jag att man ska sluta spola toaletterna med dricksvatten. Tänk om alla hade använt t.ex. duschvattnet, vattnet som man använt vid handtvätt osv för att spola toaletterna? Så mycket mindre vatten vi skulle förbruka då.
Men är det inte ändå rättvist att var och en betalar för sin egen förbrukning?
Man kan ju inte strunta i att göra en bra åtgärd för att en annan ännu bättre åtgärd är förfärligt svår att genomföra.
 
Sen kan jag tycka att innan man börjar jaga folk med höga vattenkostnader och tjata om vattenförbrukning så tycker jag att man ska sluta spola toaletterna med dricksvatten. Tänk om alla hade använt t.ex. duschvattnet, vattnet som man använt vid handtvätt osv för att spola toaletterna? Så mycket mindre vatten vi skulle förbruka då.
En modern, snålspolande toalett använder 2 - 4 liter vatten per spolning.
Så om man går på toa 10 ggr på en dag borde det dra ca 30 liter vatten.
Ett bad drar minst 150 liter vatten så där finns liksom mer att spara in på.

https://www.clasfixare.se/hur-mycket-vatten-spolas-i-en-toalett/
 
Men är det inte ändå rättvist att var och en betalar för sin egen förbrukning?
Man kan ju inte strunta i att göra en bra åtgärd för att en annan ännu bättre åtgärd är förfärligt svår att genomföra.

Jo, men på listan över onödigt slöseri av dricksvatten ligger toalettspolning väldigt högt upp på listan. Så mycket som 20% av allt vatten som används i ett bostadshus går åt till att spola toaletterna. Det finns lösningar för att använda gråvatten för att spola toaletten med istället. Snacka om miljövinst och besparingar på riktigt om vi kan använda gråvattnet till att spola toaletterna istället för dricksvatten! Istället gör man det som är enkelt för hyresvärdarna: fakturera och skamma hyresgästerna om de duschar "för länge". Förmodligen samtidigt som deras hyra inte sänkts för att kompensera för att vattnet inte längre ingår. Hyresvärdarna (speciellt de kommunala borde gå först här tycker jag!) vill inte investera i att bygga om för att kunna sluta spola med prima dricksvatten. Men de vill ändå kunna vifta med den gröna flaggan och slå sig för bröstet och säga att de har ju faktiskt gjort NÅGOT!

Hade jag kunnat välja att sluta spola toaletten med dricksvatten hade jag gärna gjort det och sparat massor med dricksvatten! Men jag bor i hyresrätt och har ingen bestämmanderätt alls gällande vad min hyresvärd (kommunala bolaget) väljer att göra i den frågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp