Det som blir resultatet av att alldeles för många tränger ihop sig i en för liten lägenhet är ju att andra måste betala för de ökande kostnaderna.
Hur tänker du att det skall fungera?
Vilka andra skall betala?
Hyresvärden?
Grannarna?
Annan?
Vilken då?
Nu tror jag inte att de som tränger ihop sig många i en liten lägenhet gör det för att de tycker att det är så mysigt. Det gör de pga en kombination av bostadsbrist och låg inkomst.
Hur som helst. Hur det istället ska lösas är självklart för stor fråga för att ge ett utförligt svar här. Jag ville belysa att frågan om att betala för vatten är en känslig fråga.
Klart är att vi ska följa EU:s direktiv om energieffektivisering, men det är inte oproblematiskt hur EU har valt att tackla frågan eller hur Sverige har lagstiftat utifrån direktivet.
Bara kort, lite hafsigt och på volley (pga den stora frågan): Å ena sidan vill man använda sig av marknadsmekanismer för att få slutkonsumenten att se över sin vattenförbrukning. Å andra sidan ställer EU krav på att åtgärder för energieffektivisering inte får drabba människor som är sårbara för energifattigdom på ett orimligt sätt. Det går inte riktigt ihop. Prissättning på vatten är nämligen en komplex fråga som inte följer utbud och efterfrågan eftersom det är en livsnödvändig resurs. Att få människor att minska sin vattenförbrukning genom prissättning är därför både komplext och kontraproduktivt, särskilt som det kan leda till att, exempelvis, stora familjer inte kommer ha råd att sköta sin hygien (eller att barnen får duscha på skolgymnastiken).
När det kommer till marknadsmekanismer så har boende i flerfamiljshus dessutom begränsade möjligheter att välja alternativa leverantörer för bättre pris, och begränsade möjligheter att genomföra större åtgärder som effektiviserar förbrukningen. Är man ute efter att ge incitament till förändring så ska kraven placeras där incitament är effektiva: hos fastighetsägaren.
Individuell mätning är bra, men det borde stannat där. Uppgifterna om förbrukning meddelas sedan användaren och hyresvärden kan meddela vad hen gör för att effektivisera förbrukningen och ger förslag på vad hyresgästen i gengäld kan göra. Däremot ser jag inte vad individuell fakturering tillför i ljuset av de marknadsekonomiska bristerna som jag nämnde ovan.