Tillgången till vatten och pris

Men i artikeln framkom det ju att det i detta område är vanligt med väldigt trångbodda familjer. Dvs det handlar troligen inte om att slösa utan bara att man är många i bostaden, troligen för att man inte har råd med större. Isf ska ju schablonen baseras på antal som bor i lägenheten.

Precis!

@sjoberga Sedan kan boende i flerfmiljshus slå väldigt olika. På grund av dåligt tryck i ledningarna kan de som bor högre upp i fastigheten behöva spola vatten en stund för att få kallt respektive varmt vatten.

Ofta kan ju den typen av problem justeras (vilket är bra eftersom det minskar den totala vattenförbrukningen), men när kostnaden för vatten läggs direkt på hyresgästen så försvinner incitamentet för hyresvärden att hantera problemet.

Jag tycker att det ska åligga fastighetsägaren att hantera överdriven vattenförbrukning, t.ex genom snålspolande duschmunstycken, ta bort badkar - och se till att inte onödig vattenspolning behöver ske för att få rätt temperatur på vattnet.
 
Vad jag däremot surnade på var förrförra lägenheten hanterade det. Lägenheterna hade vatten, värme och sopor inkluderade i hyran men efter ett årsskifte skulle dessa istället faktureras separat. När jag frågade hur mycket hyran skulle gå ner (då den 'fasta' avgiften för detta naturligtvis skulle lyftas ur hyran inför omställningen av systemet) så fick jag svaret inget. Utan det nya systemet användes helt enkelt som ett sätt att kunna höja hyran rejält utan att det såg ut som en hyreshöjning
Så kan man inte göra utan att det antingen är förhandlat med Hyresgästföreningen enligt förhandlingsordning eller beslutat i Hyresnämnden.
Det är alltså inte möjligt att göra så utan att det är överenskommet eller beslutat.

Jag har precis fått igenom kallhyra på de bostäder som jag hyr ut och där beslutade Hyresnämnden om vilken sänkning av hyran som skulle följa av det.
Hyresvärdar kan inte hitta på och göra som de vill med de sakerna.
 
Just det reportaget belyser ju rätt väl varför separata vattenkostnader är en känslig fråga. Att inte ha råd med rent vatten är det mest extrema tecknet på fattigdom.

Även om tanken är god, att minska på vattenförbrukning, så riskerar det att slå snett och riskerar för utsatta områden att leda till att vi backar i fråga om det sjätte målet i Agenda 2030.
Det som blir resultatet av att alldeles för många tränger ihop sig i en för liten lägenhet är ju att andra måste betala för de ökande kostnaderna.
Hur tänker du att det skall fungera?
Vilka andra skall betala?
Hyresvärden?
Grannarna?
Annan?
Vilken då?
 
Det jag skulle främst reagera på är om man inte fick hyressänkning med minst vad nu hyresvärden tidigare hade som schabloniserad kostnad för vattnet. Kan inte se att det står något alls om det, så då kan jag absolut förstå om folk blir sura för
Man kan ju slippa en hyreshöjning också.
Att i stället för att höja hyran så lyfter man ur vissa kostnader.
Kostnader som går att påverka.
 
I min BRF ingår vatten (och värme) och det är ibland pinsamt uppenbart att människor inte alltid förstår att det kostar pengar för föreningen (och i slutändan de själva i om avgiften måste höjas).
Vi hade en kille förra sommaren som tyckte det var helt okey fylla en 3000L uppblåsbar pool med varmvatten från sitt badrum.
 
Ofta kan ju den typen av problem justeras (vilket är bra eftersom det minskar den totala vattenförbrukningen), men när kostnaden för vatten läggs direkt på hyresgästen så försvinner incitamentet för hyresvärden att hantera problemet.
Ett cirkulerande varmvattensystem är det bästa.
Det skyddar också mot legionella.
Hyresgästföreningen kan via Hyresnämnden kräva sådana förbättringar.

Jag tycker att det ska åligga fastighetsägaren att hantera överdriven vattenförbrukning, t.ex genom snålspolande duschmunstycken, ta bort badkar - och se till att inte onödig vattenspolning behöver ske för att få rätt temperatur på vattnet.
Ja i den mån det är möjligt.
Hyresgäster gillar dock att byta ut duschmunstycken när de tycker att det kommer för litet vatten i dem.
De berättar gärna om det också, som att de har varit duktiga och löst ett problem själva.
Och vill att hyresvärden skall ersätta dem för det
Förståelsen är väldigt dålig
 
Varmhyra är faktiskt just bara det, värme.
Allt annat skall enligt EU-direktiv faktureras efter verklig förbrukning kallat IMD, individuell mätning och debitering.
Äldre bostäder slipper om införandet är orimligt dyrt.

Tycker du att vatten skall kosta mindre om standarden på bostaden är låg?

Här är det iaf inbakat i hyran.



Nej. Däremot ska införandet av individuell mätning inte medföra en hyreshöjning. Vilket jag förstått ofta blir fallet - hyran sänks inte med den del som motsvarar schablon för vattnet, utan påslaget blir ovanpå den gamla hyran. Vilket jag faktiskt inte skulle vara okej med i vårt fall.

Vi har gemensam tvättstuga. Ingen möjlighet att installera egen tvättmaskin - det skulle inte få plats i badrummet pga dess utformning. När jag påtalade att det skulle behövas lite bättre torkmöjligheter för att hinna få tvätten torr under tvättiden blev svaret "ni kan ju tvätta oftare bara". Det medför att förbrukningen av just vatten ökar, eftersom alla maskiner inte körs helt fulla. Och dessutom kan vi inte påverka hur grannarna gör.
Vi har ingen möjlighet att hängtorka tvätten - den torkar nämligen inte ordentligt i lägenheten.

Dessutom finns klädesmal i huset (troligen i ventilationskanalerna t.ex..), vilket inte är helt ovanligt i äldre hus. Vi har ingen härd eller larver i vår lägenhet och har heller inte haft det, men däremot fällor uppe så vi har ju koll på dem. Och vi vill inte få ett angrepp, så jobbar förebyggande. Vilket innebär att vi inte förvarar textilier framme (ytterligare en anledning till att ren tvätt bör torkas direkt och läggas undan. Och en anledning till att inte låta smutstvätt ligga för länge innan tvätt.). Vi följer Anticimex råd. Misstänker att grannarna inte städar lika mycket som vi gör etc (också en viktig förebyggande åtgärd - vi dammsuger dagligen).

Och ja, hyresvärden är medveten om både ventilationen (och säger själva att självdraget funkar sådär numera, att de ser problem med det) och att det förekommer klädesmal i huset (det har vi informerat om flertalet gånger).
Husets standard påverkar alltså vår vattenförbrukning genom att den påverkar rutinerna för tvätt. (Det påverkar också vår elräkning, eller gjorde. Innan hyresvärden installerade en torktumlare i tvättstugan, hade vi en egen torktumlare i köket. För att kunna lägga undan textilier direkt efter tvätt.)
 
Nej. Däremot ska införandet av individuell mätning inte medföra en hyreshöjning. Vilket jag förstått ofta blir fallet - hyran sänks inte med den del som motsvarar schablon för vattnet, utan påslaget blir ovanpå den gamla hyran. Vilket jag faktiskt inte skulle vara okej med i vårt fall.
I fallet i länken så ingår en basförbrukning av vatten i hyran.
Och det som man får betala extra för är förbrukning utöver det.
De som förbrukar mindre får i stället ett avdrag.
Tycker du inte att det är i princip samma sak?
 
Angående snålspolande duschmunstycken så ska de ju fungera också. Min sambo har hår ner till rumpan, och det tar lite tid för honom att blöta och skölja ur håret ordentligt när han tvättar det. Har sett en del munstycken som knappt ger något tryck alls, och ett sådant skulle troligen inte minska vår förbrukning alls utan snarare tvärtom. Med vettigt vattentryck duschar jag på några minuter, totalt, även när jag tvättar håret etc. Ca 5min utan hårtvätt (10 min om jag även tvättar håret och rakar benen samt filar fötterna), från att jag kliver in i duschen tills jag kliver ur, och då är inte vattnet på hela tiden. (Vi stänger förstås båda av vattnet i duschen när vi inte använder det på oss själva, t ex när det tvålas. Och använder nätgrej till duschtvål, så att det blir lättare att skölja av tvålen.)

(Vi har inte bytt munstycke i duschen, utan använder det som tillhandahålls. For the record.)
 
Och ja, hyresvärden är medveten om både ventilationen (och säger själva att självdraget funkar sådär numera, att de ser problem med det) och att det förekommer klädesmal i huset (det har vi informerat om flertalet gånger).
Husets standard påverkar alltså vår vattenförbrukning genom att den påverkar rutinerna för tvätt. (Det påverkar också vår elräkning, eller gjorde. Innan hyresvärden installerade en torktumlare i tvättstugan, hade vi en egen torktumlare i köket. För att kunna lägga undan textilier direkt efter tvätt.)
Men det skall väl snarast avspegla sig på grundhyran!

Grundhyran skall ju sättas efter standard och för ohyra skall man få avdrag.
Vattenförbrukningen är ju en helt annan del av det hela.
Den kan man påverka.
T.ex. genom att tvätta någon annanstans.
Och då vill man ju inte betala för andra som tvättar i samma hus.

Sedan så kan jag avslöja att tvätt i tvättmaskinen inte är någon större förbrukare av vatten
Moderna tvättmaskiner anpassar dessutom vattenmängd efter mängden tvätt i maskinen.

Duscha och bada badkar är vad som drar vatten samt diska för hand.
 
Men hushållsel ingår enligt Hyresnämnden aldrig i hyran.
Den kan en hyresvärd alltid lägga uppepå.

Jag resonerar utifrån incitamentsstruktur och det rättvisa i att betala för de resurser man förbrukar. Vad som är praxis är en helt annan sak.

Hyresgäster gillar dock att byta ut duschmunstycken när de tycker att det kommer för litet vatten i dem.
De berättar gärna om det också, som att de har varit duktiga och löst ett problem själva.
Och vill att hyresvärden skall ersätta dem för det
Förståelsen är väldigt dålig

Det där hade jag också kunnat göra mig skyldig till. Nu har vi tack och lov välfungerande duschmunstycken, men jag kan i regel inte tvätta håret någon annanstans än hemma eftersom de flesta duschmunstycken har för dåligt tryck för att kunna skölja mitt hår ner till hårbotten (trots att två tredjedelar av det är nerrakat till några mm).

Om duschen inte funkar för sitt ändamål spelar det liksom ingen roll hur "bra" funktionerna är i övrigt.
 
Det där hade jag också kunnat göra mig skyldig till. Nu har vi tack och lov välfungerande duschmunstycken, men jag kan i regel inte tvätta håret någon annanstans än hemma eftersom de flesta duschmunstycken har för dåligt tryck för att kunna skölja mitt hår ner till hårbotten (trots att två tredjedelar av det är nerrakat till några mm).

Om duschen inte funkar för sitt ändamål spelar det liksom ingen roll hur "bra" funktionerna är i övrigt
Ja precis.
Så därför tycker ju jag att det är en bättre lösning att var och en betalar för sitt varm och kallvatten i stället för att hyresvärden skall jaga efter besparingar.
Det blir så inkräktande på den privata sfären.

Valfritt och så betalar man för vad det kostar.
 
Men det skall väl snarast avspegla sig på grundhyran!

Grundhyran skall ju sättas efter standard och för ohyra skall man få avdrag.
Vattenförbrukningen är ju en helt annan del av det hela.
Den kan man påverka.
T.ex. genom att tvätta någon annanstans.
Och då vill man ju inte betala för andra som tvättar i samma hus.

Sedan så kan jag avslöja att tvätt i tvättmaskinen inte är någon större förbrukare av vatten
Moderna tvättmaskiner anpassar dessutom vattenmängd efter mängden tvätt i maskinen.

Duscha och bada badkar är vad som drar vatten samt diska för hand.

Tvätta någon annanstans har vi noll möjlighet att göra. Den ena maskinen väger tvätten innan programmet startar, men den ena gör inte det.
Badkar har vi inte, och diskmaskin har vi inte heller (och jag har svårt att se var den skulle få plats i vårt kök, de skåp som finns behövs..). Jag gör mitt bästa för att diska effektivt (snabbt).

Jag har ingenting emot individuell mätning i sig.
Däremot vill jag faktiskt inte betala mer än vi gör för boendet, totalt, vilket var min poäng. Vi trivs med vårt boende och standarden funkar fint för oss (minus de jäkla klädesmalarna..men vi förebygger som sagt problem med dem.), och området. Men hyran är i nivå med vad vi vill och kan betala.
 
Jag har ingenting emot individuell mätning i sig.
Däremot vill jag faktiskt inte betala mer än vi gör för boendet, totalt, vilket var min poäng.
Men det är väl bäst att delarna hamnar där de hör hemma?
Vatten på sin plats och standard på sin.
Det kan ju vara andra som väljer att tvätta på annan plats och därför inte vill betala extra för ert tvättande.
 
Jag har nyss flyttat till en nybyggd hyreslägenhet där kostnaden för vatten debiteras i efterhand och alltså inte ingår i grundhyran.
Jag tycker det är jättebra! Jag är inte alls intresserad av att betala för grannarnas eventuella slöseri med vatten.

Tidigare bodde jag i eget hus och där kostade 1 kubikmeter 32 kr.
 
Men hushållsel ingår enligt Hyresnämnden aldrig i hyran.
Den kan en hyresvärd alltid lägga uppepå.
Menar du att det är frivilligt att kunna lägga elen utanför hyran/specificera den?
Jag har haft en lägenhet där el, värme, vatten och telefon/internet ingick och inget var specificerat på fakturan.
 
Min tidigare hyresvärd hade kallvattnet inbakat i hyran medan varmvatten mättes. Tror jag gjorde av med ca 0,5 kubik k månaden så typ ca 25 kr

Men kommer ihåg när farmors bostadsrättsförening skulle införa enskilda vattenmätare i lägenheterna. Farmor fick lägre totalavgift medan grannarna som var flerfamilj fick högre. De tyckte farmor var osolidarisk som inte ville betala för deras vattenförbrukning. :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp