Varmhyra är faktiskt just bara det, värme.
Allt annat skall enligt EU-direktiv faktureras efter verklig förbrukning kallat IMD, individuell mätning och debitering.
Äldre bostäder slipper om införandet är orimligt dyrt.
Tycker du att vatten skall kosta mindre om standarden på bostaden är låg?
Här är det iaf inbakat i hyran.
Nej. Däremot ska införandet av individuell mätning inte medföra en hyreshöjning. Vilket jag förstått ofta blir fallet - hyran sänks inte med den del som motsvarar schablon för vattnet, utan påslaget blir ovanpå den gamla hyran. Vilket jag faktiskt inte skulle vara okej med i vårt fall.
Vi har gemensam tvättstuga. Ingen möjlighet att installera egen tvättmaskin - det skulle inte få plats i badrummet pga dess utformning. När jag påtalade att det skulle behövas lite bättre torkmöjligheter för att hinna få tvätten torr under tvättiden blev svaret "ni kan ju tvätta oftare bara". Det medför att förbrukningen av just vatten ökar, eftersom alla maskiner inte körs helt fulla. Och dessutom kan vi inte påverka hur grannarna gör.
Vi har ingen möjlighet att hängtorka tvätten - den torkar nämligen inte ordentligt i lägenheten.
Dessutom finns klädesmal i huset (troligen i ventilationskanalerna t.ex..), vilket inte är helt ovanligt i äldre hus. Vi har ingen härd eller larver i vår lägenhet och har heller inte haft det, men däremot fällor uppe så vi har ju koll på dem. Och vi vill inte få ett angrepp, så jobbar förebyggande. Vilket innebär att vi inte förvarar textilier framme (ytterligare en anledning till att ren tvätt bör torkas direkt och läggas undan. Och en anledning till att inte låta smutstvätt ligga för länge innan tvätt.). Vi följer Anticimex råd. Misstänker att grannarna inte städar lika mycket som vi gör etc (också en viktig förebyggande åtgärd - vi dammsuger dagligen).
Och ja, hyresvärden är medveten om både ventilationen (och säger själva att självdraget funkar sådär numera, att de ser problem med det) och att det förekommer klädesmal i huset (det har vi informerat om flertalet gånger).
Husets standard påverkar alltså vår vattenförbrukning genom att den påverkar rutinerna för tvätt. (Det påverkar också vår elräkning, eller gjorde. Innan hyresvärden installerade en torktumlare i tvättstugan, hade vi en egen torktumlare i köket. För att kunna lägga undan textilier direkt efter tvätt.)