Tilleliten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tilleliten

Var i matbutiken idag när jag på framsidan av kvällstidningen läste ett klipp från dagboken om Tille.
Tårarna började rinna direkt.

Så skönt att han slipper lida mer, men så otroligt hemskt samtidigt.

Massor av styrketankar till hans familj.
 
Sv: Tilleliten

*kl*

Vad skönt föör liten att äntligen ha fått somna in.

Står ett ljus i fönstret nu..........
 
Sv: Tilleliten

Jag blir himla ledsen när man läser sånt här. För barnets skull. Finns det något som överhuvudtaget motiverar att man håller liv i ett spädbarn i 6 månader när det har en sån här sjukdom som är så plågsam? I synnerhet som man hela tiden visste att det inte fanns någon bot- inte ens skuggan av en chans? Vilket liv erbjuden man barnet då? Den lilla tid det har om vägen till döden är kantad med plågor?

Det hade varit skillnad om nu barnet inte hade lidit och att det kunnat få umgåtts med sina föräldrar på ett normalt vis medans det levde,

Hade den här grabben varit en liten hundvalp eller ett föl så hade det ansetts vara ett brott. Men människor ska alltid hållas till liv till varje pris.

Jag tycker också att man ska kämpa vad man kan för att bota sjuka och även att så länge det finns liv så finns det hopp- men finns det inte en gräns någonstans?

Visst förstår man föräldrarna....men ändå! Jag tycker mest synd om Tille.

/KungTulle
 
Sv: Tilleliten

Som jag förstått det har de inte gjort något för att hålla liv vid honom, de har bara matat honom och gett honom smärtstillande. Han har ju varit hemma hela tiden, inga livsuppehållande maskiner eller åtgärder har använts.
 
Sv: Tilleliten

Tassetass skrev:
de har bara matat honom och gett honom smärtstillande. Han har ju varit hemma hela tiden, inga livsuppehållande maskiner eller åtgärder har använts.

Jo men det har ju helatiden poängterats att han har ont etc. Är det etiskt att pumpa ett litet barn fullt med smärtstillande i månader? Hur vet dom om dom ger tillräckligt så att han inte hade ont etc etc.


/KT
 
Sv: Tilleliten

Men om de inte hade gett honom smärtstillande hade han troligtvis levt lika länge, bara lidit mer.

Jag vet inte hur de vet att han inte hade ont, men de hade ju ständigt sjukhuspersonal hemma hos sig och de är utbildade för att kunna sånt där.
 
Sv: Tilleliten

Tulle,

Vi får ju inte döda andra människor i det här landet. Det är ett ställningstagande vi har gjort. Jag tycker att Tille, hans föräldrar och sjukvården hanterade det här mycket bra och så etiskt som det någonsin kan bli. Han fick ju morfin för att han inte skulle ha ont. Läs dagboken jag länkade till ovanför här.
 
Sv: Tilleliten

Tilles kompis som är tre månader har samma sjukdom och han väntar nu på att få hoppa på molnen med Tille, tragiskt.
Två barn med samma sjukdom i samma stad med tre mån mellanrum, vad är oddsen?
 
Sv: Tilleliten

Basilika skrev:
Tulle,

Vi får ju inte döda andra människor i det här landet. Det är ett ställningstagande vi har gjort. Jag tycker att Tille, hans föräldrar och sjukvården hanterade det här mycket bra och så etiskt som det någonsin kan bli. Han fick ju morfin för att han inte skulle ha ont. Läs dagboken jag länkade till ovanför här.


Basilika jag har läst dagboken.

/KT
 
Sv: Tilleliten

Vad vore etiskt?
Vi har tagit ställning till att vi inte dödar människor.
Och vi kan inte avgöra om Tilles liv var gott eller ej.
Han hängde i så länge, så antagligen ansåg han själv att det var värt att leva.

Du kan inte avgöra det, inte jag, inte sjukvården, inte hans föräldrar ingen.
Så allt man kan göra är att vänta och låta naturen ha sin gång.

Något som man skall tänka på i detta, är att små barn som inte får kärlek slutar att växa och dör.
Det vet man säkert.
Och med detta i tankarna, så tror jag att Tille hade dött tidigare om han hade lidit.
 
Sv: Tilleliten

*knapplån*

Jag har följt Tilles kamp i över en månads tid och är både lättad och ledsen... Så skönt för honom att få somna in fast han säkert inte var så medveten på slutet. Sänder en tanke till familjen, fast de var väl förberedda måste det vara så sorgligt, så sorgligt! :cry:
 
Sv: Tilleliten

Så skönt att det är över, *gråter*.Jag har mått väldigt dåligt av att läsa hans dagbok.
Jag kan inet låta bli att tycka att människan är ett grymt släkte.
Människor får plågas på det här viset men om nån hade låtit ett djur lida så så hade det varit ramaskrik.
 
Sv: Tilleliten

Men frågan är om han har mått dåligt av detta och på vilket vis?
Inte hur du eller jag eller KungTulle mår av det.
Eftersom det inte har gått att fråga honom om man vill leva så kan man inte låta någon annan bestämma över det.
Föräldrarna har tydligen kunnat se när han varit arg och missnöjd med saker och ting.
Så han har ju haft olika sinnestämningar.

Min förra mans pappa dog i cancer och så gjorde nyligen min sambos mamma.
De hade båda glädje av sitt liv ända till slutet även om de då var mycket sjuka.
Efter att ha varit med om det, så fäller jag inte längre några sådana uttalanden som att det är grymt att de måste leva.
De ville leva, så länge som det gick.

Det tror jag att Tille också ville.
För han var så omgiven av kärlek att njuta av.
 
Sv: Tilleliten

Om han har mått dåligt av detta? Det är väl klart att han har mått dåligt av att i princip självdö i svält och uttorkning.............Inhumant.,

Jag har tvärr en del i bekanskapskretsen som dött i hemska sjukdommar, cancer bl. annat och samtliga önskade dödshjälp, INGEN ville vara med till det bittre slutet......
 
Sv: Tilleliten

Men eftersom det är olika, så kan man inte bestämma något sådant över någon annan.
Och i just Tilles fall, så kunde han ju faktiskt inte tala om hur han ville ha det.
Dina vänner kunde utrycka det, Tille kunde inte det.
Faran är när andra börjar att sätta sig till doms över vad som är ett värdigt liv.

Du som tycker att han borde sluppit den sista tiden kanske inte alls har samma åsikt som Tille själv.
Det där är farliga saker det, att bestämma över andras liv.
 
Sv: Tilleliten

Jag har läst hela dagboken och jag tycker att Tilles föräldrar gjorde precis som jag själv skulle gjort. De hade sagt till läkarna om att de inte önskade några yttre livuppehållande åtgärder. Jag tror Tille var med precis så länge han önskade och orkade. Föräldrarna kunde knappast gjort mer för sin lille kille. Han fick mat (så länge han ville) och vätska plus morfin för att inte ha ont. Mycket mer kunde dom knappast göra.
 
Sv: Tilleliten

Håller absolut med att föräldrarna inte kunde göra mer än de gjorde, intte deras fel att Sverige har så knäppa lagar.
Jag är full av beundran över att de stod ut, själv hade jag nog valt att bryta mot lagen.....Hemskt men sant...
 
Sv: Tilleliten

Djurjouren skrev:
Människor får plågas på det här viset men om nån hade låtit ett djur lida så så hade det varit ramaskrik.

Jag ser en grymhet åt andra hållet.

Jag har varit med om att djur råkat ut för olyckor, och veterinärerna säger att det inte är något att göra. Att det vore plågsamt att operera/behandla för den lilla procents chans som finns att djuren kan leva vidare utan smärta (men antagligen med nedsatt funktion). Men hade det varit en människa hade man aldrig resonerat så! Då tar man alla chanser, hur små eller dyrbara de än är.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 404
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 764
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp