Tillåtet?

Daimie

Trådstartare
Jag har bara en liten kortrollfråga. Jo, när jag transporterar min häst har jag sidepull(med läderband) och en grimma över vilken jag fäster grimskaftet i. Är det okej att leda ut henn i transporten på tävlingsplats med detta? Alltså sidepull under och grimma över? Hon är faktiskt tränsad. Anledningen att jag gör så är att jag inte vill krångla med att ta av grimman i transporten, känns farligt.

Sv: Tillåtet?

Sidepullet är ju ditt träns, så då är hon ju tränsad :) !
Det enda som kan bli diskution om är ifall du leder ut henne i grimskaft fäst i grimman eller tyglarna i sidepullet..?

Jag har bettlösa tränset på under lädergrimman så jag slipper krångla sen också... Leder ut i tränset..

Sidepullet är ju ditt träns, så då är hon ju tränsad :) !
Det enda som kan bli diskution om är ifall du leder ut henne i grimskaft fäst i grimman eller tyglarna i sidepullet..?

Jag har bettlösa tränset på under lädergrimman så jag slipper krångla sen också... Leder ut i tränset..

Jag tror inte att det blir några problem vid urlastning. Du har ju ett träns under och det som är problem på en tävlingsplats är när folk skall byta huvudlag och riskerar tappa hästen. Därav kravet på tränsad vid urlastning. Att leda ut i ett långt starkt grimskaft är ju snarare säkrare än att hålla i en tunn tygel.

Jag har en sidepull som inte ens har ett käkband och är i tunt läder. Den har jag haft på tävlingsplats utan bett otaliga gånger. Inga kommentarer eller problem.

Hälsning Maja

Du har ju ett träns under och det som är problem på en tävlingsplats är när folk skall byta huvudlag och riskerar tappa hästen. Därav kravet på tränsad vid urlastning.

Hälsning Maja

Om nu det är ett krav att lasta ur sin häst med träns på, varför är det då så ofta som man ser hästar kommandes skenande ut ur transporten iklädd endast grimma? Och en kort tid senare stå helt "lös" på parkeringen/vilområdet då matte byter mellan grimma och träns?

Jag var på Ekelundsritten i helgen och där såg jag minst två hästar gå omkring i endast grimma efter urlastning.
Själv hade vi distanstränset på under transportgrimman och innan urlastning åkte transportgrimman av och bettet på, i transporten.

(OBS! Ingen kritik mot Ditt inlägg Maja.)

Om nu det är ett krav att lasta ur sin häst med träns på, varför är det då så ofta som man ser hästar kommandes skenande ut ur transporten iklädd endast grimma? Och en kort tid senare stå helt "lös" på parkeringen/vilområdet då matte byter mellan grimma och träns?

Jag var på Ekelundsritten i helgen och där såg jag minst två hästar gå omkring i endast grimma efter urlastning.
Själv hade vi distanstränset på under transportgrimman och innan urlastning åkte transportgrimman av och bettet på, i transporten.

(OBS! Ingen kritik mot Ditt inlägg Maja.)

Dålig kontroll helt enkelt på tävlingsplatsen i så fall. Och som försvar av alla arrangörer, så kan det vara svårt nog att hitta funktinärer till allt ändå. Fast det är ju snarast en domaruppgift.

Och för att erkänna själv så en av mina första distansritter var jag så nervös att jag gick till vetgrind med grimma och grimskaft. Sedan när jag fick påpekandet i grind, och gubben min sprungit efter träns till mig, så plockade jag av hästen helt naken innan jag satte på tränset. Jag rodnar så här tio år senare med. :o

Hälsning Maja

På min första större hopptävling (ska väl försvara mig lite, lite med att det var innan Gröna Kortets dagar) så visade jag min häst i grimma för veterinären. Han påpekade bara "fin grimma" och det tog jag enbart som en komplimang! :o

Men äh, man lär sig av misstagen. Landet är fullt av lagar och TR är fullt av regler. Visst är man skyldig att känna till dem, men det vore märkligt om ingen gjorde ett misstag nånsin. Bara man är beredd att ta konsekvenserna om man nu blir utesluten och inte börja skylla ifrån sig så ser jag händelser som dessa som enbart mänskliga.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 684
Senast: Sootie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Akvarietråden V