Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Sv: Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

min ponny brukar inte hålla på med sånt, men när hon blir riktigt glad så kan hon göra en bralla och sen inte mer och det tycker jag är helt ok :) Men annars, jag tycker att det är helt okej ändå om nu inte hästen har som avsikt att få av en :P

Så länge det sker under "ordnade former" och av glädje tycker jag det är helt okej. En liten stund.

Ungefär så resonerar jag med. Dock så gör man inte massa sånt på ridbanan, det tycker jag är irriterande..så måste man ju få hästen att koncentera sig på nått annat den fattar ju inte att jag är arg bara :p

Hästen vet skillnad när den själv är glad/odygdig eller hur?

Utifrån din lista så har du oerhört många nyanseringar när det är okej eller inte okej. Hur ska hästen veta att det är okej att bralla x antal gånger och sen inte mer menar du? Är lite nyfiken över resonemanget.

Det beror på.

Hästar som bockar av glädje, helt okej med mig en liten stund.
Hästar som bockar av tjurighet/trytande ork, inte okej.
Hästar som sparkar av glädje, okej EN gång.
Hästar som sparkar av tjurighet/trytande ork, inte okej.
Hästar som stegrar, aldrig okej.

Sen kan det bero lite på säsong också.
Nysnön är ju alltid jättespännande, då har jag förståelse över att hästen busar lite.
Samma sak med vårkänslorna, då spritter det i benen på både mig och hästarna.

Skulle det däremot hända mitt i ridskolesäsongen som dom flippar ur totalt så.

Om min ponny brallar för att hon har överskottsenergi och är glad så tycker jag bara att det är kul. Hon är trots allt 22 år så jag tycker att det är roligt att hon visar lite livslädje :D Ibland kan hon dock bocka och hålla på endast för att hon vill bli av med mig eller tycker att det är tråkigt att jobba, då är det inte OK. Brukar ge henne ett rapp på baken och skänkla på lite extra så att hon går fram ist för att bocka, och sen ta tillbaka igen. Då brukar hon ge sig :grin:

Jag är en sån "äldre" som inte vill ramla av! Det gör ont! Så nej mina hästar får inte bralla alls.

Men det är ju samtidigt ett sätt för hästen att kommunicera. Typ: "Det här var ju skoj!" eller "Varför klämmer hon på mitten och drar där fram?" eller "Aj, den där sadeln klämmer!"[/QUOTE]

Här håller jag med! Typ 1: då är vi båda på bra humör, jag skrattar men samtidigt trycker jag till med benen och tar upp huvudet för att stoppa brallet och ser till att hästen får göra av med energin på ett sätt som jag kan sitta kvar på. Typ 2: hästen förstår inte vad jag menar, jag får tänka till om jag är tydlig nog och göra om tills vi förstår varann. Typ 3: Nåt gör ont, kolla sadel, muskler se till att häst mår bra och att utrustningen passar/sitter rätt.

På nåt sätt känner man ju skillnaden mellan ovanstående reaktioner och handlar efter det..

Tillåter och tillåter... Jag bestraffar inte en häst som bockar, oavsett om det är protest eller glädjeskutt, jag fortsätter helt sonika rida...

I full fräs över stubbåkrarna kan jag ha överseende med en o annan glädjebock, då "väntar jag ut" skutten om de inte blir allt för stora, då saktar jag av och fattar ny galopp.
Om det är protestskutt så rider jag vidare på samma sätt som om jag inte fått respons på hjälpen alls- dvs förstärker hjälpen och begär att få igenom det jag bad om.

Det enda jag kan bli "arg" över, är protestbockar vid förhållande hjälper. En förhållning ska ALLTID fungera av säkerhetsskäl. Genomförandet skiljer sig dock inte mycket från andra tillfällen, möjligen att jag ökar hjälpgivningsintensiteten snabbare än vid andra protester.

Självklart vidtar jag åtgärder om hästen är ute efter att dumpa av mig. Böja halsen och, beroende på situation, be om framåtbjudning eller halt.

Att bestraffa bockande känns inte riktigt konstruktivt.

/Migo

Jag blir aldrig förbannad (:confused:) över att hästen bockar. Dock tillåter jag inte skutt som skickar mig ur sadeln. Mjuka, runda "förstorade galoppsprång" där bjudningen finns kvar tillåter jag men försöker utveckla dem till mer energi i ridningen. Tappar jag bjudningen korrigerar jag det, försöker hästen slänga av mig korrigerar jag det.

Jooo, jag skulle bli glad om min häst ville busa. Hon är väldigt lat och slö, men när hon är på rätt så bra humör eller är lite extra pigg så brukar hon bralla på en äng eller nåt. Du brukar jag släppa på tyglarna sen kortar jag upp henne när det blir lite för galet. Men hon är underbar då xD

Jag tror faktiskt inte att hasten ar glad nar den springer runt och bockar och hoppar at sidan med mera. Utan mer att den ar upplivad och har energi.:laugh:

när det är min pålle som bockar, och han gör det för att han är glad och pigg så tycker jag det bara är kul, han hoppar mest rakt upp o rakt ner och piper:angel: är det däremot avkastningsbockar, protestbockar så tycker jag inte det är ok

Nej jag tillåter inte sådant.

Om vi rider i skogen och min häst gör ett extra skutt i galoppen är det inget jag gör någon affär av, men rider vi på ridbanan ska han vara koncentrerad på mig, då morrar jag till lite om han tappar koncentrationen och börjar skutta. Nu för tiden är han alltid väldigt städad och brallar i stort sett aldrig. När han var yngre kunde han bocka ibland. Han har också bockat någon gång när han protesterat pga ont i ryggen. Dock känner jag skillnad på bus och ont. Han har rest sig en gång (när ett tjusigt äldre sto kom för nära), också som ung, men blev så paff när jag nästan föll av att han aldrig gjort om det sen.

Min erfarenhet är att för mycket brall och bus kan vara att hästen har ont eller protesterar mot något obehagligt.

jag gillar ju såklart inte när mina hästar bockar för det är ju inget positivt som jag vill att hon ska fortsätta med men jag blir aldrig arg och smäller till henne lr nått sånt för det gör inte direkt att hästen slutar...

Men jag brukar vid bockning dra upp huvudet och driva framåt så brukar min häst iaf sluta av sig självt :) och om hästen stegrar lätta på tygeln och driva framåt.

Men sen är det ju svårt att säga eftersom om hästen man rider bockar största delen av ridturen kanske man måste säga till dom för annars kan det som sagt bli farligt men så länge det bara är ett litet skutt i galoppen så tycker inte jag det är något att bry sig om ;)

Av glädje tillåter jag det. Han gör det ytterst sällan, men ibland är det extra roligt och hans skutt är ingen risk för avtrillning.

Han gör det aldrig heller för att komma undan eller få av ryttaren.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: anciplanki
·
Hästhantering Hej På måndag rider jag o hästen iväg till vårat nya stall..spännande men endå nervöst :crazy: Hästen har stått i sitt nuvaranda...
Svar
15
· Visningar
5 608
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst