Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Sv: Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Av svaren o döma verkar de lite som jag har rätt med det där med åldern :)

mycket troligt. :D

Nej jag tillåter inte min häst att bralla runt.
När jag rider så rider jag och då ska hon lyssna på mej, busa får hon gärna göra i hagen.

Min förra häst bockade gärna i galopp ute och det är väldigt irriterande att alltid behöva vara beredd på att stoppa bockningar som går överstyr och aldrig få njuta av att bara galoppera.
Hon bockade visserligen av glädje men det spelar ingen roll, en häst ska veta när det är ok att hitta på bus och det är inte under ryttare.
Den hästen var ju inte så ung så det var svårt att vänja henne av med de dumheter hon hade fått hålla på med i hela sitt liv.

Jag tycker inte det är roligt (Även om jag är ung xD) :( Försöker därför tänka extra mycket på att verkligen RIDA hästar som kan ha tendens att bralla, och än så länge har det funkat. Men andra kanske ser mig som tråkig :crazy:

Ett glädjeskutt är väl okej. Men inte om det sker många efter varann och är höga bockningar.

Bralla och busa kan de göra i hagen tycker jag! :D

Min häst brallar inte så mkt, och även om hon gjorde det så skulle jag inte tillåta det. Varför skulle jag? När jag rider ska hon fokusera på mig och göra som jag säger, inte hålla på med en massa annat tjafs.

Jag låter inte min häst bralla när jag rider. Det får han göra antingen i hagen eller om han springer lös i ridhuset.

Min häst får spralla litegrann ja om det är för att hon är glad, ruska på huvudet, småstudsa tex, rena glädjeyttringar. Sålänge hon fortfarande lyssnar ser jag inga problem med det :)

Rejäla bockningar, hålla på och stå på bakbenen tex är inte okej.

Jag tillåter aldrig mina hästar bralla runt med mig på ryggen! inte andra hästar jag rider heller. Ska du bralla runt så får de göra det när de inte har ryttare på ryggen t.ex. i hagen eller lite vid longering, men inte med ryttare. Och jag skulle bli väldigt förvånad om min häst skulle göra nånting med mig på ryggen för han har blivit tillsagd från första stund jag hade honom. självklart är det okej med ett litet glädjeskutt ute i skogen i en galoppbacke, men där går gränsen. på banan får han inte göra nånting sånt, inte ens vid hoppning. men han gör aldrig nåt sånt längre:laugh:. Jag brukade få beröm av min hopptränare att jag har en så välriden häst:laugh:. hon såg hur han var från början, och sen när jag ridit dressyr typ ett år så var han så fin så=). Nu lyssnar han perfekt i hoppningen:). Fast nu var det längesen jag hoppade så han (vi:p) kommer att tycka att det är extremt roligt nästa gång:p

Jag brukar busrida en gång i veckan o då e det tempo som gäller o då tycker jag inte att det e något fel med att han bockar o blir eggad. Sen om han gör det av typ "ÅååhDet FinnsEtt SpökeDär!" då kan man bli less för då håller han på hela tiden! :D (oftast i ett speciellt hörn) Men så länge han inte sticker iväg o med alla sina krafter försöker slänga av mig så tycker jag bara det e roligt=) Sen när man rider dressyr o han brallar, då kan jag bli "arg"

Ett pigghetsskutt och lite lagom tramselams pga pigghet och överskottsenergi är helt OK, om hästen sen sansar sig och kommer till arbete och fokuserar på mig igen.

I övrigt, så säger jag ifrån vänligt men bestämt. Hjälper inte det, avslutar jag för dagen och går hem. Det är ingen idé att bråka med hästen i onödan bara för att den är extra pigg och glad. Sedan lägger jag in longering före ridningen eller ett extra ridpass/dag en tid.

Sen är det för mig en tydlig skillnad på pigghetsbus och allmän tjurighetsbus. Min häst blev troligen lite bortskämd hos tidigare ägare och fick ofta göra som hon ville. Jag har haft många diskussioner med min dam, vid uteritter och ridning till och från paddocken, då min 24-åriga dam än idag ägnar sig åt taktning, vifta med huvudet, studsa ilsket på stället, snurra runt och kuta som en galning hemåt, eller backa blint vare sig det finns dike eller inte bakom oss. I dessa fall kan jag inte hoppa av, klappa och ge lång tygel och skritta hem varenda gång bara för att man inte ska säga emot.

Utan såna gånger försöker jag envisas, hoppar av leder en bit om det finns något bra som jag kan använda att hoppa upp på hästryggen längre bort (Jag kan nämligen pga ryggmärgsskada inte hoppa upp på hästen utan pall eller liknande, det går bra med stockar, stenar och motorhuvar också...), eller går hem och binder upp hästen i gången en stund och leder henne sen ner till paddocken och rider ett pass, eller bara rider ut 10 minuter, för att visa att det är jag som bestämmer var och när det ska ridas någonstans, inte hästen.

Senast ändrad:

Men i övrigt, så säger jag ifrån vänligt men bestämt. Hjälper inte det, avslutar jag för dagen och går hem.

Ops. Du tror inte din häst har börjat koppla ihop två och två :angel:

Jo, så jag har inte praktiserat det än... =) Utan jag är envis som synden och gör som med tjurighetsbus.

Men det är rådet jag har fått av bukefalister beträffande pigghetsbus, i min blogg... att man ska avsluta för dagen, hoppa av och gå hem, så det var därför jag skrev så, för att inte få någon på mig att jag är dum mot min häst.

Min häst brallar mest genom att springa. Om jag märker att hon vill springa av sig fortsätter jag att rida lugnt och samlat tills hon lägger av, DÅ får hon springa.

Hon har aldrig bockat eller stegrat, och skulle aldrig tillåta henne att göra det häller. Det får hon göra i hagen eller när jag släpper henne lös i paddocken.

Ponnyn får bralla om det är roligt, exempelvis vid hoppning som han älskar. Men han är bockar många gånger för att skrämma upp ryttaren och ibland så vill han få av ryttaren, det blir jag förbannad över, eftersom jag vill att han ska koncentrera sig på mig och inte fundera hur han kan få av mig.

Min häst är inte den som brukar busa, men när hon gör det, blir jag bara förvånad och tycker det är kul..Brukar inte bli så stora bockspårng utan bara lite lätt av glädje:) Så det tilllåter jag:)

Jag tycker, som många andra, att det beror på¨vilken typ av bock det är. Om det är bus och glädje så tycker jag att det är okej inom vissa gränser, alltså ett par bocksprång bekymrar mig inte. Men blir det rodeo som gör att man riskerar att hamna i backen är det inte så kul längre.
Min syrras sköthäst är en mästare på bocksprång, hans bocksprång är det värsta jag varit med om (när min medis skulle försöka bocka började jag skratta för det var det mesigaste försöket till bock jag kännt. Det var knappt ett skutt.) Det var också denna mästarbockare som jag lärde mig sitta kvar på, så det mesta ter sig ganska milt i jämförelse, och därför brukar jag tycka att det är okej.

Men när mästerbockaren har en av sina :devil:iga dagar så tycker jag inte att det är okej. Man märker direkt om han är glad och sprallig eller om han bara vill jävlas med en. Då säger jag till bestämt, och gör allt för att förhindra honom från att bocka, en kortare tygel brukar ge bättre kontroll och att ha bra framåtbjudning. Bockar han så driver jag på för att få upp huvudet på honom så att jag får kontakt med bettet och kan kontrollera honom igen.
Sen är det väl inte så mycket att göra. Jag hoppar aldrig av, eftersom han inte ska få slippa ifrån.

Min häst får spralla litegrann ja om det är för att hon är glad, ruska på huvudet, småstudsa tex, rena glädjeyttringar. Sålänge hon fortfarande lyssnar ser jag inga problem med det :)

Rejäla bockningar, hålla på och stå på bakbenen tex är inte okej.

Håller med där också:D + mitt egna

En glädjebrallserie efter ett terränghinder har svårt att göra mig arg, eftersom hästen är GLAAAD! :love:

Min dam är oftast väldigt snäll, men hon är väldigt bestämd också. Hon har sina 'testperioder' när hon ska backa och hjälper inte det försöker hon stegra för att slippa göra det hon inte vill. Där är vi nu, backningarna kan jag hantera och där vet jag hur jag ska göra men när hon börjar lätta blir jag så väldigt rädd så det jobbar vi på. (Nu är hon inte i en testperiod så nu så går det bra och hon är snäll och gullig)

Däremot när hon är glad så skuttar hon högre i galoppen eller vad man ska säga. Hon har väl sparkat bakut nån gång för hon tycker det är kul att galoppera ute men oftast märker man på henne att hon blir glad av att få sträcka ut och då får hon ett helt annat lyft/sväv i galoppen. Vet inte hur jag ska förklara det riktigt men man känner verkligen skillnaden från hennes vanliga galopp och det går inte fortare.
Sen har hon provat att bocka nån gång när hon var arg på mig (hon ville inte gå på en väg och jag bestämde att det skulle vi visst och vi skulle dessutom trava *hemsk matte ;)* Då bockade hon lite sådär halvhjärtat i protest men det räckte att jag skällde lite på henne så skärpte hon sig.

Jag tillåter det inte. Lite mindre bockningar som knappt känns när man galopperar över ängen är helt okej men rodeobockningar kan de syssla med i hagen. Jag värdesätter att min häst (nu har jag ingen) ska gå ute minst 12 timmar per dag i en hage med kompisar så den kan busa av sig då och där, den ska inte behöva känna att den bara kan få ut sin energi med mig på ryggen. Jag värderar min hälsa.

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: anciplanki
·
Hästhantering Hej På måndag rider jag o hästen iväg till vårat nya stall..spännande men endå nervöst :crazy: Hästen har stått i sitt nuvaranda...
Svar
15
· Visningar
5 608
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst