Sv: Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?
Ett pigghetsskutt och lite lagom tramselams pga pigghet och överskottsenergi är helt OK, om hästen sen sansar sig och kommer till arbete och fokuserar på mig igen.
I övrigt, så säger jag ifrån vänligt men bestämt. Hjälper inte det, avslutar jag för dagen och går hem. Det är ingen idé att bråka med hästen i onödan bara för att den är extra pigg och glad. Sedan lägger jag in longering före ridningen eller ett extra ridpass/dag en tid.
Sen är det för mig en tydlig skillnad på pigghetsbus och allmän tjurighetsbus. Min häst blev troligen lite bortskämd hos tidigare ägare och fick ofta göra som hon ville. Jag har haft många diskussioner med min dam, vid uteritter och ridning till och från paddocken, då min 24-åriga dam än idag ägnar sig åt taktning, vifta med huvudet, studsa ilsket på stället, snurra runt och kuta som en galning hemåt, eller backa blint vare sig det finns dike eller inte bakom oss. I dessa fall kan jag inte hoppa av, klappa och ge lång tygel och skritta hem varenda gång bara för att man inte ska säga emot.
Utan såna gånger försöker jag envisas, hoppar av leder en bit om det finns något bra som jag kan använda att hoppa upp på hästryggen längre bort (Jag kan nämligen pga ryggmärgsskada inte hoppa upp på hästen utan pall eller liknande, det går bra med stockar, stenar och motorhuvar också...), eller går hem och binder upp hästen i gången en stund och leder henne sen ner till paddocken och rider ett pass, eller bara rider ut 10 minuter, för att visa att det är jag som bestämmer var och när det ska ridas någonstans, inte hästen.