Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

Sv: Tillåter ni hästen bralla runt under ridningen?

nej det får dom inte. den ena är mkt stor och allt han gör blir väldigt våldsamt. har lyckats plocka bort det mesta av buset (han var rena rodeohästen när han var yngre :crazy: ) men han kan ff busa lite om vi gör nåt extra spännande, som tex byten. gör inget särskilt utan säger bara "nej! luuuugn!".

beror dock mkt på hästen. denna är en sån som har lätt att tappa kontrollen om han får hålla på för länge, han skrämmer upp sig själv så det gäller att få styr på honom snabbt. men min andra häst stegrade på kommando och gjorda luftsprång ( såna som milton gjorde), som att sitta på en studsboll. :p han är dock en helt annan typ av häst, mkt mer kontrollerad. han tappar aldrig huvudet.

Med tanke på att man flyger direkt om min häst bockar så kan man väl säga att jag indirekt tillåter det :p
Det har dock tack&lov bara hänt ett par gånger och det får man väl vara glad över :grin:
Skulle hon börja småbocka skulle jag INTE tillåta det!

Ibland, speciellt i början när jag hade henne, så fick hon för sig om att om det blev jobbigt så skulle man backabackabacka och kunde backa i full fart mot padockstaketet, folk eller även hästar. :crazy:
Sådaana saker tillåts såklart inte, men det var inget jag bestraffade bort utan jag satt och väntade ut henne helt enkelt.
Förutom när hon var på väg in i någon såklart.
Morrade om/när det blev för mkt.

Hästen jag red innan brukade bocka som en tok när vi kom ut på fält och ibland annars när man red ut :D
Henne lät jag göra som hon ville, då hon var ridskolehäst och jag tyckte hon kunde få ha lite kul när det var jag som red henne (Hon gjorde aldrig så mot nybörjare osv så det var ju ingen fara).

Jag tänker väl lite så att när jag ska rida dressyr så ska inte hästen bocka, för då ska den ju koncentrera sig (Om den skulle göra glädjeskutt är det väl en sak, men jag har aldrig ridit nån som älskar dressyr :p ) men när man gör saker som man inte gör så ofta och där det inte är någon fara så får de gärna gör lite småskutt.

*KL*

Nej de får de inte. Tidigare kunde jag tillåta det sålänge det var harmlöst bus, men sen ryggskadan så tillåts inte sånt heller. Busa och bralla kan de göra i hagen de 11 h de inte rids, så enkelt är det.

EN busbock kan utvecklas till en bockserie som kan utvecklas till rejäla bockserier så jag far av, och det kan riskera hela min framtida hälsa. Så, njet.

Det beror på vad det är för häst tycker jag, ifall det är en häst som absolut inte brukar tycka nånting är kul och helt plötsligt blir glad och gör ett glädje skutt tycker jag att det är helt okej , men ifall hästen man rider alltid håller på och brallar och bockar och har sig är det ju inte speciellt roligt. men sen så är det ju skillnad ifall hästen är glad är mer sur och inte tänker göra nånting som han ska göra och börjar bocka då , eller ifall han tycker att det är jätte kul ;)

*KL*

PÅ den tiden jag mest skrattade om det kom en glädjebock, så skaffade jag mig en gång brutalt mkt problem genom det. Arabvalacken brukade glädjekicka bakut i samband med galoppfattningen. Gjorde aldrig mer, och av pur glädje. Jättecharmigt och lätt att skratta åt.

Jag skrattade inte riktigt lika lätt åt det när jag fick ägan LÅNG tid åt att träna bort eländet, då det blev standard. Galoppfattning = en bakutkick hade jag ju lärt honom. Det premieras inte riiiktigt på dressyrbanan. Och var ju inte hästens fel, utan iom att jag bara skrattade, och berömde själva fattningen, sa jag ju åt honom att 'precis så'

Om de bockar av glädje eller bus så blir jag inte arg, ibland spritter det väl i benen. :D

De vet vad de får och inte, de får tex absolut inte busa i vagn och de får aldrig stegra sig heller, det anser jag inte vara bus. De brukar hålla sig till små jämfotahopp och enstaka bockningar när de är glada. De vet att de inte får bocka flera ggr på rad och liknande.

Någon glädjebock vid uteritt är helt okej för mig.
Inget jag uppmuntrar el berömmer förvisso.
Men händer det så låter jag det passera med ett leende:D
Kul att hästen har roligt...

/J.

Jag ignorerar brall, stegringar osv, mest för att min häst gör så när han blir spänd och/eller försöker komma undan arbete. Lättar alltid framåt och driver på, då brukar han sluta.

min ponny (arab) får gärna lägga några bocksprång när vi galopperar ute, han visar ju bara att han har extra kul. men blir det för mkt så stoppar ja ghonom.

men däremot typ grejjer som han håller på med -småstegrar sig, hoppar tunr, backar, vägrar stå still för att han är glad och vill rejsa det får han itne göra, ha rju hänt ett antagl gånger att vi har trillat ned i dikena vid vägkanten för at than håller på så ^^, såå -inte tillåtet

så läge det är pga glädje får han det,fast inte flera bock spång på rad isf nått enstak, även om han aldrig skulle orka lyfta benen och bocka haha:D

Nu brallar han väldigt sällan...kan bli något litet lyft i rumpan vintertid ute när man galopperar,men då av ren glädje.så det tillåter jag faktiskt,om det mot förmodan går överstyr så säger jag till;)

Min ponny är ganska het och brukar studsa runt på stället om han inte får trava/galoppera där han tycker vi ska göra det. Att han studsar tycker jag är helt OK (jag försöker ju självklart lugna honom då han inte ska gå i någon annan gångart än den jag säger) men börjar han småstegra eller bocka blir jag arg. Om jag det ska gå att rida på honom måste jag ju ha kontroll och då kan jag inte tillåta att han får bocka och stgra sig hit och dit. Om han gör en litet bocksprång på när vi galopperar är det OK men inte massa stora bocksprång.

lite glädjeskutt o bus ibland bryr jag mig inte om, men en massa brall o tjafs som återkommer hela tiden tillåter jag inte. man får känna efter lite på situationen.
sen så kanske man borde ta sig en funderare på varför hästen brallar o bockar mkt.. fd medryttarpållan kunde bocka o bralla rejält ute o vi trodde det berodde på "stoighet" men det visade sig senare att hon förmodligen hade ont i hela kroppen :crazy: hon togs bort i somras.

Lite bus får tanten allt göra, kul att hon är så pigg och glad.
Hon har inte gjort några stora saker, "bara" låtsas bli rädd för lite allt möjligt och hoppat åt sidan eller haft bråttom hem.
Skulle hon borja göra större saker (bocka och så) skulle jag nog fundera på om hon har ont.

Om hästen skuttar lite utav glädje så bryr jag mig inte.

Jadu jag tycker att det är självklart att hästar till å från ifrågasätter
vad vi vill och om det verkligen måste göra det vi ber.
Den kanske har en bad day precis som alla andra.
Att den sedan bockar av glädje vid galopp över åkern är väl egentligen ett ganska
sunt tecken. (Om vi nu förutsätter att hästen är frisk)

Det beror på.

ex 1. Red en ridskolehäst, vi hade hoppning, kom helknasigt han gjorde ett kråkhopp och sadeln åkte fram på bogarna. Då började han bocka och jag damp i backen. Inte hans fel, det blev ett obehag för honom med sadeln som han försökte bli av med.

ex 2. Stora grabben och jag red dressyr, rätt vad det är stannar han och börjar kicka.
Jag hoppar av, kollar sadel osv. Inget fel. Upp igen, fortsätter. Så stannar han och börjar slå igen, och vägrade gå fram. Nu var det alltså talan om ren tjurighet för han orkade inte. Då fick han en smäll på rumpan och sen var det bra.

Överlag.
Hästar som bockar av glädje, helt okej med mig en liten stund.
Hästar som bockar av tjurighet/trytande ork, inte okej.
Hästar som sparkar av glädje, okej EN gång.
Hästar som sparkar av tjurighet/trytande ork, inte okej.
Hästar som stegrar, aldrig okej.

Sen kan det bero lite på säsong också.
Nysnön är ju alltid jättespännande, då har jag förståelse över att hästen busar lite.
Samma sak med vårkänslorna, då spritter det i benen på både mig och hästarna.

Skulle det däremot hända mitt i ridskolesäsongen som dom flippar ur totalt så.

Senast ändrad:

Hur ska hästen veta skillnaden på alla de olika kriterier du radar upp?

Hästen vet skillnad när den själv är glad/odygdig eller hur?

Det beror på. Är det så att hästen få för sig att sparka bakut av glädje en gång el två så tillåter jag det. Men om den gör det flera ggr så kan jag ryta till och stanna hästen och rygga ett par steg. För att visa att nu räcker det. det brukar hjälpa:D

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 049
Senast: Fibusen
·
Träning Jag började rida en ny medryttarhäst för ca 1 mån sen. En 15-årig valack, halvblod, lugn och snäll i de flesta avseenden, inte rädd för...
2
Svar
31
· Visningar
4 816
Senast: anciplanki
·
Hästhantering Hej På måndag rider jag o hästen iväg till vårat nya stall..spännande men endå nervöst :crazy: Hästen har stått i sitt nuvaranda...
Svar
15
· Visningar
5 608
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst