Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Jag föreslår att du först rider hästen på bana eller i ridhus för att få den lösgjord. Sen kanske du kan prova med att sysselsätta den? Öppna, sluta, skänkelvikning över vägen.

Jag har själv en häst som blir orolig utan sällskap ute och jag tränar med sällskap, men han blir inte lugn av att gå med långa tyglar och titta sig omkring utan han behöver jobba i en bra form, då fungerar han, annars är det mesta en anledning att vägra gå framåt, backa ner i diken eller bocka av den jämrans ryttaren som hindrar honom att springa hem...
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Något som har fungerat för mej är att antingen ta promenader och bygga på förtroendet/befästa ledarrollen, eller sätta en gräns när han börjar krångla typ gå till stenen 5meter framför för att sen vända hem. Sen kan man gå iväg en bit och rida hem om man kan komma upp ;)

Jag själv har prövat olika tekniker på min egna ponny när hon var ung men även på andra hästar. Känner jag mej tryggare på marken så är det bättre jag är där än uppe på ryggen. Dessutom blir hästen lugnare och vips så har vi löst situationen.

Kanske kan en tränare vara en hjälp för att klara av problemet?

Inte ska du behöva sluta med uteritterna, bara hitta ett sätt att få dom till att fungera :)
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Kl

Ts förvånad av att du och så många i tråden inte förstår att man måste börja på backen med att befästa ledarskap först.

Mitt råd är att befästa med träns och en longer lina på banan och flytta bak och bog .
Se till att du går före bog.
Går häst om dig så rygga med din rygg emot hästen.

När detta går klockrent och hästen backar undan för dig om du stannar och börjar gå baklänges och att du kan flytta bak och bog utan problem så kan du gå promenad i skogen med samma jobb.

Därefter rider du! Får du problem måste du backa och jobba från backen igen.
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Jo, det där hjälper mycket när det handlar om ledarskap. Men när man väl sitter där på en bockande häst så funkar det bättre med halsrem, korsade tyglar och hoppläder... :angel:

Om man jobbar proffesionellt så skulle det vara jättebra om man hade tid och möjlighet för ledarskapsövningar på marken för varje häst man skall träna. Inom galoppen handlar det mycket om att rida på ett sätt så att man får och förtjänar hästens förtroende. Man får lära sig att anpassa sig efter hästen och göra sig värd hästens förtroende...
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Jag har jobbat professionellt och det tar inte många minuter att lösgöra och befästa ledarskap från backen innan man sitter upp.

Du får tillbaka mycket i både säkerhet och en trygg häst som har en trygg ledare .
Allt ridmässigt såsom lydighet eftergifter i bog och sidorna ligger i ledarskap.

Ds bockar häst så har du misslyckats med ledarskapet
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Jag har jobbat professionellt och det tar inte många minuter att lösgöra och befästa ledarskap från backen innan man sitter upp.

Du får tillbaka mycket i både säkerhet och en trygg häst som har en trygg ledare .
Allt ridmässigt såsom lydighet eftergifter i bog och sidorna ligger i ledarskap.

Ds bockar häst så har du misslyckats med ledarskapet

Håller med om att en trygg ledare ger en trygg häst. Och det är vad alla som lärt sig rida galopphästar är fullt medvetna om. De har lärt sig att få hästen att slappna av från hästryggen. Det är skillnad i att hoppa upp på en galopphäst i tävlingskondition jämfört med en dressyr eller hopphäst.

Det är ett rätt välkänt faktum att majoriteten av arbetsryttarna inom galoppen kan hoppa upp och rida vilken häst som helst var som helst i världen. Det är dock märkbart färre dressyr och hopphästryttare som kan hoppa upp på och rida en galopphäst. Orden är inte mina egna. De har sagts många gånger tidigare...

En häst behöver inte bocka av envishet eller på jävulskap. Det kan lika gärna handla om gott om överskottsenergi. Oavsett orsak så är halsrem med mera bra saker att kunna använda när man rider...
 
Senast ändrad:
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Då blir jag förvånad att du, som professionell, förenklar ett problem och dess lösning på detta sätt. Även arbete från marken kräver kunskap och erfarenhet för att leda till något positivt, särskilt om det är fråga om en svår häst. Det handlar inte om att bara "flytta bogen" så är alla ridproblem lösta. Självklart är ett gott ledarskap en bra grund - men det kan många gånger vara så att ett ledarskap fungerar på backen men att hästen ändå är för svår för en viss ryttare när det kommer till ridning. Och tvärtom - vissa hästar fungerar utmärkt i ridningen trots att den knappast skulle följa sin ryttare till världens ände från marken!
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Då blir jag förvånad att du, som professionell, förenklar ett problem och dess lösning på detta sätt. Även arbete från marken kräver kunskap och erfarenhet för att leda till något positivt, särskilt om det är fråga om en svår häst. Det handlar inte om att bara "flytta bogen" så är alla ridproblem lösta. Självklart är ett gott ledarskap en bra grund - men det kan många gånger vara så att ett ledarskap fungerar på backen men att hästen ändå är för svår för en viss ryttare när det kommer till ridning. Och tvärtom - vissa hästar fungerar utmärkt i ridningen trots att den knappast skulle följa sin ryttare till världens ände från marken!

Inom galoppen hoppar man ofta upp och rider ut ur stallet liksom man aldrig hoppar av hästen ute på banan (eller någon annanstans). En stor anledning till det är att man är "starkast ledare" uppe på hästryggen. Nere på marken har man inte samma kontroll och hästen blir lätt den starkare individen...
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Om nu hästägaren hade samma problem med hästen innan men fick hjälp att lösa det hela så borde ju hon kunna hjälpa dig att lösa det hela?

Vill hästägaren att du rider ut hästen så får hon hjälpa dig att lösa problemet. Du kan ju inte hålla på att åka i backen och riskera att bryta på armar och ben.

Och köp dig en riktigt bra och bekväm säkerhetsväst nu när den hårda marken börjar komma fram!

Lycka till!
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Intressant! Som du skrivit tidigare är galoppryttarna ofta mycket skickliga ryttare som kan rida "vilken häst som helst i hela världen", till skillnad från de flesta andra ryttare. En förutsättning för ett gott ledarskap från hästryggen är ju just att man sitter kvar och är trygg i sadeln! Ett ridproblem av TS karaktär löses troligen inte enbart med lite markövningar, eftersom ledarskapet i ridningen går förlorat om man ramlar av varje gång hästen busar, särskilt om det får till följd att hästen kommer lös och får springa hem = ytterligare belöning. För att klara av en svår, rädd eller busig häst måste man kunna sitta kvar.

En reflektion på "ledarskap" i övrigt: ledarskap behöver inte innebära att hästen följer sin människa blint i alla situationer, tvärtom är ledarskap något dynamiskt. Hästars naturliga beteende i flock är inte att samma individ bestämmer allt alltid - tvärtom skiftar det efter intresse. En individ med hög rang kan låta lägre gå före i situationer som den ranghöge inte prioriterar. För människor innebär detta att bara för att man befäst ledarskapet t ex från marken kommer hästen inte automatiskt lyda när man sitter på ryggen, utan i ridsituationen måste man på nytt visa att "det här är viktigt för mig och jag kommer inte låta dig bestämma nu". En förutsättning för det är att man klarar att leda situationen - dvs att man sitter kvar och ser till att hästen utför det den ska, och sedan berömmer för att ge positiv förstärkning. Detta tycker jag dessutom är ett mycket trevligare synsätt än att spela diktator över sin häst.
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Du har så rätt Bambi... *ler*

Och en annan sanning är att de flesta ryttare om håller på med galopphästar har åkt av ett antal gånger. Men de som kommit upp i sadeln igen och fortsatt har blivit just trygga ryttare som oftast lyckas få hästen att fokusera på annat än att kasta av den som sitter på... :angel:
 
Sv: Jag sitter inte kvar... Klister i sadeln?

Vet att tråden är gammal, men är bara så nyfiken på hur det gått för dig och medryttarhästen.
Måste dock hålla med inhale om att det värsta jag kan tänka mig, är att åka av ensam i skogen, med hästen springandes hem. För det är exakt vad som ände mig.
Den dåvarande ponnyn litade jag helt på, trots att hon sista tiden, hoppat åt sidan, vänt och sprungit tillbaka en bit, då hon blev skrämd av tillsynes ingenting.
Hände ett par tillfällen och jag satt kvar.
Red med eller utan sällskap, aldrig några bekymmer.
Så skulle jag ta en skogsrunda som var bekant för oss. Plötsligt stannar hästen och står still. Jag manar försiktigt på, som jag brukade och hon lyssnade alltid annars. För jag såg inte alls något farligt hon kunde tänkas titta på.
Men hästen tvärvänder på en ettöring och och drar i hundra kmh.
Detta var i nedförsbacke, mellan träd och sten. Smal stig, mitt i skogen. Vi höll på att klättra uppför. Jag hinner inte reagera utan faller rakt ner, på troligen en sten, för jag blir helt blåslagen i ansiktet på hela ena sidan och låret får en rejäl muskelskada. Den syns lite fortfarande efter ett par år.
Är fortfarande livrädd att ge mig in på den stigen, fast jag gärna vill. Brukar aldrig ramla av, men detta kunde inte någon varit beredd på, eller suttit kvar.
Vete tusan om korsade tyglar, fegsnöre hjälpt. Kanske
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp