Till er som har verksamhet

Civil action

Trådstartare
Jag har en prisfråga angående resekostnad?

Har räknat lite på det hela och inte blir det mycket över eller ens går ihop när man räknar in slitage bensin leasing kostnad osv.

Så vad tar ni?
De jag pratat med i min närhet tar ca 25kr ink moms/mil utan släp och 50 med släp ligger det standard eller?

Sv: Till er som har verksamhet

En ny volvo v70 kostar ca 50 kr milen i bränsle/kapital/underhåll/skattoförsäkring.
En 10 år gammal går väl på ca 40 eftersom kapital minskar och i stället höjs då underhåll.
Till det kommer personal kostnad på mellan 30 och 70 kr milen.

Det finns en jättebra "räknare" på konsumentverket där du räknar på vad bilen kostar per mil. Bilkalkylen heter den. Googla!

Det finns en jättebra "räknare" på konsumentverket där du räknar på vad bilen kostar per mil. Bilkalkylen heter den. Googla!

Jag har sett den och räknat ut för mig men vad tar tex eran hovis, massör eller annan personal som kommer ut?

Själv tar jag 25kr /mil, men det är ju nästan precis 0 och vad jag mestadels ville veta är om det finns folk som tar över detta. Har sett proffstränare (trav) som tar 250kr milen+moms med transport till tävling (2 hästar i 1 transport)
och 125kr enbart bil.

Själv tar jag 25kr /mil, men det är ju nästan precis 0 och vad jag mestadels ville veta är om det finns folk som tar över detta. Har sett proffstränare (trav) som tar 250kr milen+moms med transport till tävling (2 hästar i 1 transport)
och 125kr enbart bil.

Du ska ju inte bara ta betalt för bilkostnaden. Du ska ju även ta betalt för den tid du lägger ner på resan. Många har väl en timtaxa de debiterar sina kunder, sen kanske restiden går på en lite lägre taxa.

Du köper en bil för 200000, behåller den i 5 år.
Byter in till nästa för 50 000

Då har du en värdeminskning på bilen om 150 000 = 30 000 du kör ca 1500 mil/år = Där har du 20 kr milen.
Bensin 0,8 liter milen a´13 kr= ger 10,4 kr milen
Service o underhåll 4000 :1500= ger 2,67Kr/mil
Parkering, tvätt 1000/1500 ger 0,67 kr Mil
Ränta 6% på 200 000/2 (genomsnittliga kapitalvärdet) 6000/1500 4kr milen
Skatt o försäkring 10000 6,67kr milen

Det riktiga vore ju att man använde en liknande mall för beräkning av reseavdrag i deklarationen så man finge fram den faktiska kostnaden och inte det skambud som skattemyndigheten idan använder.
Man subventionerar bussbolag, tåg o andra offentliga färdmedel med miljarder men bilisterna kramas ur miljarder i skatter o avgifter.

Löst mellan tumme o pekfinger 41,74 milen
Dubblar du underhållskostnaden kan du halvera värdeminskningen o räntekostnaden . dvs du köper en äldre billigare bil, med mer reparationer.
Har du sparade pengar så kan du ju räkna med den ränta du skulle ha fått på sparbanken i stället.

Senast ändrad:

Restiden går på normal timdebitering och sedan kostar bilen 45 kr/mil.

Jag tror inte någon som reser runt som jag och hovslagare (tex) gör skulle vi inte få behålla en enda kund. Då kostar resan mer än behandling/skoningen av hästen. Men 45kr/mil känns vettigt men frågan är hur potentiella kunder reagerar på det bara.

Om jag lejer en hantverkare så är det för mig helt naturligt att jag tar kostnaderna för transporten med.
Eftersom jag själv låter mina uppdragsgivare betala vad det kostar + min timkostnad.
Det lite att lura sig själv om man inte tar fullt betalt.
Kan ju vara så att man kör en 15 år gammal bil.
Kan ju vara så att man haft tur och sluppit reparationer.
Men hur ska du kunna bygga upp en buffert om du inte debiterar fullt ut?

Om jag lejer en hantverkare så är det för mig helt naturligt att jag tar kostnaderna för transporten med.
Eftersom jag själv låter mina uppdragsgivare betala vad det kostar + min timkostnad.
Det lite att lura sig själv om man inte tar fullt betalt.
Kan ju vara så att man kör en 15 år gammal bil.
Kan ju vara så att man haft tur och sluppit reparationer.
Men hur ska du kunna bygga upp en buffert om du inte debiterar fullt ut?

Jag kan hålla med dig men om jag skulle ta ca 1360kr för resan + 1000kr för behandlingen + 50kr milen (räknar 5 mil) skulle innebära en räkning på 2985kr ink moms och vem skulle betala det :confused: iaf inom häst branchen.
Idag hamnar det på ca 1250kr vilket iaf mina kunder är nöjda med ;) vet inte hur det skulle bli om jag höjde upp det tll 50kr milen bara :o

Det är en bedömning som endast du kan göra.
Men som jag ser det så kostar bilen så här mycket och det finns bara två aktörer som är villiga att betala.
Kunden eller du.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 308
Senast: ptr
·
Övr. Hund Jag ska försöka dra ihop en kurs för min rasklubb. Och jag är total newbie på detta.. Ni som har mer koll- vad ska man tänka på? Vad...
Svar
3
· Visningar
633
Senast: Kakis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka