Till er med sjuka/skadade hästar...

M

Mr_right

...hur gör ni för att orka och inte tappa sugen...

Lillkillen är fortfarande inte helt fräsch efter diverse skador, och jag börjar snart ge upp. När jag köpte honom för ett år sedan hade jag siktet inställt på att vara i full gång nu efter ett år med träning och tävling, men hittills har det bara varit vila, igångsättning, skada, vila igångsättning, skada o.s.v.

Nu ska han få en till chans med medicinering och vila innan vi åker och röntgar/ultraljudar igen, och jag håller tummarna för att det ska hålla... Men, om det inte gör det?

Hur har ni gjort för att orka med allt, vad ska man göra för att inte tappa sugen... Funderar på att skaffa ännu en häst (har Lillkillen + ett avelssto till låns, dock ej till ridning) för att ha någon att träna och ha kul med, men vet ej om det är den bästa lösningen, det är ju Lillkillen jag vill ha :confused: , är ju tänkt att satsa hårt på honom, både tid och pengar... Är jättedeppig :cry:

Sv: Till er med sjuka/skadade hästar...

Vet hur det är för mig har det varit skodor nästan hella tiden.
Efter tre vetrenärbesikningar så tror man ju att man köpt en hel häst.
Men det gick tre veckor på första träningen var hästen också halt :crazy:

Jag förstår inte hur jag klarat det eller hur jag kommer klara det
Vem ger upp först jag eller hästen?

Men jag tror att någonstans så har man styrkan som behövs för hall klinikbesök bland annat.

För mig så tror jag att jag får min kraft ifrån just hästen.
Jag har en häst med enorm kämparanda som värkligen försöker.

Ingen vet hur historian kommer sluta men i vilket fal så har jag fått lära känna den absolut underbaraste hästen i värden.
Alla borde få ha en häst som min Missy hon är en värklig drömhäst och sådana växer inte på träd.

Ärligt talat.. Jag vet inte!

Antagligen för att jag varje morgon möts av min fina ponnys välkomstgnäggningar. För att han är glad och pigg i hagen trots 5 år av sjukdomar och en hel del otur!

Ofta så tänker man på att ge upp..och då kommer det en liten ljusglimt i hans rörelsemönster och man kämpar på en stund till..

I mitt fall är det enkelt. Min häst kommer aldrig bli bra, jag jobbar bara för att han inte ska bli sämre. Har jag riktig tur kan det stabiliseras och kanske tom bli lite bättre, men aldrig bra. Med den skadan han har och det humöret han har kommer jag aldrig få honom såld eller ens utlånad. Så då har jag två alternativ; avliva eller ha kvar...och avliva kan jag inte så...vi kämpar vidare, men visst finns det dagar man önskar sig en annan häst, eller egentligen den häst man har men utan alla problem och restriktioner, eller åtminstone att ha råd att ha en häst till...

Min polle vart sparkad den 5 april i år, då på sitt "problem" bakben. Då han hade shivering så är det ju inte lika lätt att fixa och behandla benen.
Jag trodde ärligt talat att han inte skulle klara sig, kände att jag inte ville åka till honom för att jag skulle inte klara av att han kanske skulle få galoppera vidare. Ville alltså inte komma ännu närme honom än vad jag redan är.
Sen helt plötsligt så var han frisk i det benet och jag typ svimmade i stallgången när jag hörde det.
Sen, en vecka efter det så var han halt i ett framben i stället, förmodligen för att han belastat det mer eftersom han hade ont bak.

Jag orkar nu då jag känner att jag vill ge tillbaka lika mycket som han har gett mig... Enligt röntgen bilderna var det en förändring på frambenet, mellan nån sena å gaffelbandet... Aja, nått sånt. Det skulle läka ut nu över sommaren om han går på bete som han gör :D.

Mina hästar betyder så otroligt mycket för mig, jag har alltid gjort allt för dem.
Bara för att de inte går att rida just under en tid har det aldrig gett mig någon anledning att ens fundera på att ge upp.

Känner igen det där allt för väl. Det senaste som hände nu var eltråd på ena bakbenet, på framsidan av hasen 10*5 cm med all päls och hud/kött bortskavt. Det är andra ggn hon får samma skada på samma ben... *suck* men jag älskar henne och vill inte bli av med henne och står ut för hennes skull!

Medryttarpållen har varit skadad nästan hela våren och innan dess från och till också för den delen. Men förtsätter att kämpa på just av den anledningen att jag älskar henne så himla mkt :love: Lever på alla underbara stunder vi har haft tillsammans och på studer när hon mår bättre imellanåt. Överger henne aldrig, det ända som kan skilja oss åt är döden (förhoppningsvis, men jag vet att hennes ägare kommer ha henne kvar och låta mig sköta henne tills dess om inget oväntat skulle dyka upp förståss, sånnt kan man ju aldrig veta)...

Jag älskar dom. Och gör allt för att dom ska må bra. Svårare än så är det inte...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 351
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar