Tildren mot Spatt?

A

Acon

Tildren!

Hej, jag har en valack som är 9 år och som ev ska få behandling via dropp med Tildren. Det är en ganska dyr behandling som inte försäkringsbolaget ersätter. Så jag undrar om någon har någon erfarenhet av denna medicin. / mvh Marie

Sv: Tildren!

Jag är oxå väldigt nyfiken på det. Jag ska få min pålle behandlade med det nu i veckan. Mitt försäkringsbolag ersätter det (som tur är). Är det verkligen inte någon som har någon erfarenhet av det???

Vad ska era hästar behandlas för? (inte hört talas om Tildren.)
Nyfiken på vilka bolag ni har oxå..

Min ska behandlas för strålbenshälta. Jag har S**land som försäkringsbolag.

Är det någon som vet hur en sådan behandling går till?

Ryttarsmurfen skrev:
Min ska behandlas för strålbenshälta. Jag har S**land som försäkringsbolag.

Är det någon som vet hur en sådan behandling går till?

Jag står inför valet att prova att behandla min häst med tildren och vad jag har fattat det som behandlas hästen antingen med sprutor eller dropp. Sprutorna ges flera gånger medan vid dropp så rör det sig om en gång. Ska min behandlas med tildren så kommer hon få dropp under en timme.

Min har cysta på strålbenet:cry:

Jag behandlade min gamla häst med Tildren, hon fick det mot spatt.
Tyvärr fick hon avlivas pga biverkningar från medicinen...

Behandlingen är svindyr (minst sagt..), men jag har hört många hästar som blivit otroligt hjälpta av den! Tyvärr är det som sagt väldigt mycket biverkningar, så har man en äldre häst hade jag aldrig vågat ge det.

Favina fick Tildren via dropp, ska kanske tilläggas.

Min står nu på klinik och ska få sprutor. De satte en fast kanyl på honom. Det var verkligen jättejobbigt att lämna honom där. Speciellt efter att jag läst om Favina.

Hur länge efter behandlingen kom biverkningarna?

Hur gammal var Favina? (min är 12 i år)

Min kompis häst med strålbens förändringar fick T. För ett par år sen.
Är idag i träning. Har varit OK sen dess.

Vad roligt att höra!

Har inte kunnat hälsa på honom idag. Ska däremot ner och pussa/klappa honom i morgon. Då ska han även få sista behandlingen med adequanin i hovlederna.

Hur mår din häst? Några biverkningar?

Har bestämt mig för att behandla min häst, ska till kliniken på måndag. Intressant och höra från någon annan som har behandlat sin häst.

Fiorano skrev:
Vad kostar det och vilka är biverkningarna?

Biverkningar har jag förstått är ovanliga och ska vara övergående, men det kan exempelvis vara tecken på kolik, svettningar, trötthet. Men Jen80 kan säkert lägga till något. Jätte tråkigt att det gick så dåligt med din häst Jen80!!:cry:

Min behandling kommer kosta ungefär 6000kr, det beror lite på vad hästen väger, min väger ca 600kg. Behandlingen täcks inte av mitt försäkringsbolag.:crazy:

Peppar peppar, han verkar må bra. Han sprutas morgon och kväll. Inga biverkningar som det verkar (fingers krossed!) Var och hälsade på honom i går och ska strax åka iväg och hälsa på honom igen.

Han är sitt vanliga jag, tycker dock att han har tappat lite i hullet och en massa hår (FÄLLER, ca 20 grader inne på kliniken). Tänkte jag skulle väga honom innan vi åker hem i morgon. Han vägde ganska exakt 610 kg förra onsdagen då jag vägde honom på kliniken.

Vinja skrev:
Biverkningar har jag förstått är ovanliga och ska vara övergående, men det kan exempelvis vara tecken på kolik, svettningar, trötthet. Men Jen80 kan säkert lägga till något. Jätte tråkigt att det gick så dåligt med din häst Jen80!!:cry:

Min behandling kommer kosta ungefär 6000kr, det beror lite på vad hästen väger, min väger ca 600kg. Behandlingen täcks inte av mitt försäkringsbolag.:crazy:

Jag har fått höra tvärtom, att biverkningar Är farliga - just därför som man inte ger det till vilken häst som helst (fast det var iofs 2 år sen Favina fick sitt - vet inte vad som hänt sen dess?).

Förutom de biverkningarna du skrivit kan jag lägga till; muskelöm, rastlöshet, ryggont, darrningar osv. Det är en lite del av allt iaf..

Mitt försäkringsbolag tog tack och lov kostnaden (fast de ringde och frågade vet. var det i hela fridens namn var för något hon gett hästen...:angel: ), för det var som sagt...dyrt :crazy: . Har kvar fakturan, och jag fick för enbart medicinen betala 5780:- inkl. moms. Sen tillkom såklart alla andra avgifter...

Usch ja. Det var ett hårt slag det där med Favina, fy fasen vad jag saknar henne :(. Ska tilläggas att hon fick stanna på kliniken i tre dagar, men vi insåg till slut att hon inte skulle bli bra. När de värsta biverkningarna var över var hon inte heller bättre, utan snarare tvärtom - ännu mer halt än innan.

Usch, det var verkligen tråkigt! Men vad är egentligen Tildren för typ av preparat? Alltså om det är av antibiotika typ eller nåt? (om nån förstår vad jag menar...)

Usch vad tråkigt:cry: :cry: Ett sådant scenario är jag jätte rädd för:crazy:

Jag pratade med flera veterinärer för att försöka få lite mer info om behandlingen och samtliga som jag pratade med sa att biverkningarna var så pass ovanliga att de i alla fall inte skulle vara en anledning till att inte prova behandlingen.

Fiorano:
På norska motsvarigheten till Fass står det lite mer om Tildren, skriv bara in Tildren i "Søketekst"

http://www.veterinarkatalogen.no/

Kan inte på ett riktigt bra sätt förklara vad det är för medicin:o Vi ska prova det på min häst som har en cysta på strålbenet, chanserna är väl inte de bästa, men ett sista försök att få henne bra. Förhoppningen är att strålbenet ska "läka" (dålig förklaring).

Har fått hämta hem min kära pålle idag! :bump:
Tyvärr så har han tappat en massa, framförallt på rumpan. :cry:
Hann tyvärr inte väga honom innan vi åkte hem. Hade varit intressant att veta hur mycket han hade tappat.

Allt har gått bra. Med en liten parantes för att det tog lite över 7 timmar mellan bajsandet nu på kvällen. Jag tycker att det är lite väl lång tid mellan nedsläpp för att vara min herre. Men som tur var så kom magen igång efter en kvart när jag tog ner honom i manegen och gick med honom. En lycklig ägare var framme och inspekterade högen innan jag kände att jag kunde åka hem utan att oroa mig.
Blir ju lite orolig när en av biverkningarna just är koliksymptom.

Är det bara jag som är nojig nu eller vad tycker ni? Är 7 timmar lång tid mellan bajsandet eller är det "normalt"?

Senast ändrad av en moderator:

Detta med Tildren är lite skumt, har aldrig hört några hästar som blivit bra. Vi har haft en strålbenshälta som behandlats med Tildren (dropp) utan någon som helst inverkan. Vore kul att höra hur det går med din häst. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 081
Senast: corzette
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
428
Senast: Joppsa
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31