Tildren mot Spatt?

Sv: Tildren!

Tack, det är bra. Magen är som vanligt nu, bajsat som vanligt under natten.

Tog det säkra före det osäkra och gav honom lugnande innan han skulle ut i sjukhagen. Vill ju inte riktigt att han ska börja leka studsboll i hagen när han är nybehandlad (fick sin sista spruta adequanin i onsdags oxå).

Jag håller då verkligen tummarna för att det gör verkan på min älskade herre.

Min fick ju iofs inte dropp utan i spruta 2 ggr/dag.

Håller tummarna att han ska bli bra!!:banana: Ska du in med din igen?

Ska iväg med min imorgon så jag hoppas verkligen att hon ska slippa några biverkningar...sen är det bara att hoppas på att behandlingen funkar, mirakel kan förhoppningsvis ske:cry:

Enligt min veterinär kan man om behandlingen har funkat, förhoppningsvis se det om ca 3-4 veckor, men sen tar det naturligvis mycket längre tid för att det ska bli bra. Så länge min häst är pigg och glad så ska vi i alla fall ge det 2-3 månader innan vi ger upp hoppet.

Usch, jobbigt med halta hästar..

Till ryttarsmurfen och vinja,

hur gamla är era hästar? Vad är det för hästar ni har? Mitt 21 åriga halvblod har cystor på båda strålbenen fram ....

Vi ska in på återbesök om 5 veckor (eller var det 6 veckor? måste nog ringa och höra efter).

Håller verkligen tummarna för att det ska göra verkan. Har inte ridit sen 4:e januari. Men det gäller att ta det en vecka i taget. Just nu är min mycket pigg och yster. Inte lätt att hålla honom på backen med alla fyra benen. Tack och lov så har veterinären skrivit ut lugnande som jag kan ge honom innan jag ska tömköra. Lite riskabelt annars att gå i närheten av flygande häst.

Vill inte ens tänka på vad slutsumman för förra veckan hamnade på, men man lär väl inte ha sådan tur att den skulle glömmas bort. Har redan varit hos veterinären 6 eller om det är 7 ggr i år. (då räknar jag förra veckan som 1 gång). Det är tur att man har försäkringar som täcker.

Hoppas att det går bra för din pålle på kliniken. Jag vet precis hur du känner dig.

ANNIKAH: Min är en halvblodskorsning efter Rastell som är 12 år gammal.

Allt gick jätte bra på kliniken:) Pållen uppförde sig som ett ljus hela dagen:love: Verkade lite medtagen när vi kom hem, la sig nästan ner på en gång, mumsade dock på hösilage. Skjutsade hem kompisen och när jag kom tillbaka till stallet så stod hon upp och hade skött magen:banana: Idag har hon varit precis som vanligt, så verkar ha klarat behandligen fint! (puh!)

Behandlingen gick på 6140 varav försäkringsbolaget täckte 490:p (trodde inte försäkringen skulle täcka något av kostnaden, så alltid nåt;) )

AnnikaH: Min är 10 år och Nordsvensk bruks/kallblods travare.

Till ryttarsmurfen och vinja,

skönt att behandlingen verkar ha gått bra på era hästar! Håller tummarna att det faller väl ut!

Min är nog för gammal för att behandlas med tildren, vill inte utsätta honom för de ev. biverkningarna. Men å andra sidan har han ju inte varit halt sedan han fick sina eggbar skor heller och det är ca 6 månader sen, så det kanske funkar bra för honom.

Vad skönt att det har gått bra.

Så de ska bara ha en gång när de får dropp? Min fick ju spruta och blev sprutad 2 ggr/dag i 5 dagar på raken.

Tack! :) Behövs många hållna tummar för att det här ska gå bra:cry: Men jag är i alla fall väldigt glad att jag bestämde mig för att prova, hjälper det inte så vet jag det i alla fall.

Hon ska bara ha en behandling, stod med droppet ganska exakt en timme. Undras varför det finns två olika sätt*funderar*

Det undrar jag oxå.

Jag fick väl den dyra varianten. Hitills i år (utan veckan på klinik med tildren) har jag haft veterinärkostnader på närmare 23 000 redan! Fick hjärtsnörp när jag såg det. Får snart magsår för den kommande räkningen. Får se om Tildren kostnaden är ungefär som din, sen tillkommer ju uppstallning, mat och skötsel...

Puh, vad skulle man göra med alla pengarna om man inte hade haft häst?

Man skulle vara välklädd, välfriserad, solbrun efter senaste semestern till varmare land;)

Det är inga vinstmaskiner man sitter på precis, men så underbara de är:love:

Eller så skulle man ha pensionen säkrad. Tänk om man skulle lagt samma summa som man lägger på hästen på ett pensionsspar istället !

Om man ändå kunde få sitta på dem.

Har inte suttit på min sen januari. 4:e för att vara exakt.

Väldigt sant!

Mitt sto har snart varit halt i ett år:cry: Men trots att hon är modell turbo så har hon klarat konvalecensen förvånandsvärt bra:smirk: Får ha henne i vanlig hage, vilket är tur för annars skulle hon bli tokig

Min får gå i sjukhage ca 4 h/dag.
Ger knappt något kraftfoder men massa hö för att han ska ha något att göra.
Han är pigg så det sprutar ur öronen på honom.
Måste ge honom lugnande när jag ska tömköra honom. Annars är det risk för både mitt, hans o andras liv!
Längtar tills han kan få gå med de andra i hagen. Men det lär väl dröja. Nu kommer jag iaf inte släppa ut honom med andra tills snön/isen är borta eftersom vi inte får ha broddar i hagen när de går med andra hästar. Tar jag bort broddarna nu o släpper ihop honom med andra så kommer han garanterat fläka sig o skada sig. Nä, han får allt gå själv tills våren kommit.

Sv: Tildren mot Spatt?

Verkar som våren kommer nästa vecka!Hoppas det!:banana:

Skönt att han inte har 100% boxvila i alla fall!

Jag får tyvärr inte göra något med min, men som sagt hon får i alla fall gå i vanlig hage. Försöker stimulera hennes tankeverksamhet lite i alla fall;)

Axel: På Strömsholm sa de att de använde Tildren på "spatt-hästar", min kompis som följde med har en spatt-häst så det var därför vi kom in på det. Om jag kommer ihåg rätt så var spatt en av de vanligaste anledningarna till Tildren-behandling.

Vinja skrev:
Verkar som våren kommer nästa vecka!Hoppas det!:banana:

Skönt att han inte har 100% boxvila i alla fall!

Jag får tyvärr inte göra något med min, men som sagt hon får i alla fall gå i vanlig hage. Försöker stimulera hennes tankeverksamhet lite i alla fall;)

Axel: På Strömsholm sa de att de använde Tildren på "spatt-hästar", min kompis som följde med har en spatt-häst så det var därför vi kom in på det. Om jag kommer ihåg rätt så var spatt en av de vanligaste anledningarna till Tildren-behandling.
Jag vet:D Det är därför jag frågar.
Vill höra om resultaten:confused:

*KL*

När jag var med min på Strömsholm i somras fick jag reda på att hennes hälta berodde på långtgången spatt som man inte kunde rå över... Hon (vet.) sa att man kunde testa med vad jag tror var detta "Tildren" och chanserna för att hästen reagerar på behandlingen positivt skulle vara max 50%.
50% chans att man slängt pengarna i sjön alltså. Och hon trodde inte det skulle hjälpa i min hästs fall ändå!
Hästen blev istället utdömd och avlivad vilket kändes som det mest rätta - hon var nästan 3:e gradens halt i trav på HB och var 22år. jag lät henne galoppera vidare till trapalanda :smirk: (:cry: :cry: )

(syftet med inlägget var att tala om att de sade att det var ungefär 50% chans att de svarade positivt på behandlingen)

Nu har du fått ett bra svar av Milly:D;)

Tråkigt med din häst Milly:cry:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 081
Senast: corzette
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
428
Senast: Joppsa
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka