Tildren mot Spatt?

Sv: Tildren mot Spatt?

Bara 50% chans??? Usch, det lät ju mycket sämre än vad de gav intryck av på kliniken!!!

Jag ska boka tid på Strömsholm nu, min häst är halt på båda frambenen igen.... (en gång per år ca, tredje året nu). :cry:

Jag ska prata med dem om att behandla hans spatt med Tildren, så är förhoppningen att han ska sluta bli halt på fram om bakbenen blir bättre...

HumleMumlan skrev:
Bara 50% chans??? Usch, det lät ju mycket sämre än vad de gav intryck av på kliniken!!!

Fast det uttalandet kan ju ha gällt i ust MIN hästs fall. Kanske är chansen större hos andra. :smirk:
Dock fattade jag det som attd et är väldigt osäkert MEn värt ett försök på en yngre häst.

Håller alla tummar och tår för att han ska bli bra! 50% chans är i alla fall bra mycket bättre odds än vad Vinja har, men det är naturligtvis ingen tröst..:crazy:

Som vi har sagt tidigare idag: Fy tusan för halta hästar:cry:

Uppdatering:

Igår var vi på återbesök, hon var bättre!:) Röntgenplåtarna visade att behandlingen har haft god effekt på cystan! Veterinären var positivt överraskad och trodde först att hon tittade på fel plåtar då cystan inte var alls lika tydlig som innan behandlingen! Jag tittade själv på plåtarna och skillnaden var stor!! :banana:

Prognosen är fortfarande osäker, kanske blir hon inte helt bra, men det finns hopp i alla fall! Nu får hon gå som pensionär och gå på kortare promenader för lite mental stimulans. Om 2-3 månader ska vi på nästa återbesök.

Jag är SÅ glad att jag valde att behandla med Tildren även om det var en stor chansning...Det känns som jag får ha kvar min häst på lånad tid och det är jag så tacksam för!

Liten uppdatering från min sida oxå då:
Var på återbesök den 26:e april och fick honom FRISKFÖRKLARAD!!!

Sen dess har han varit under igångsättning och vi har nu kommit till galopp på fyrkantsspåret. Snart är vi igång helt o hållet. Hoppningen väntar jag med till hösten.

Tränade för instruktör för andra gången idag. Riktigt njöt av att sitta o svettas i värmen i sadeln. Det gick super bra. Är så glad! (Peppar peppar ta i trä, låt detta hålla i sig.)

Vad roligt att det har gått bra med din häst också!!:) :banana:

Sommaren för mig innebär "operation hålla hästen smal och glad fast hon går på bete":crazy: Men har en plan så hoppas vi ska lyckas med det!

Lycka till!!!

Det skulle inte skada om min herre tänkte på sin vikt oxå. Insåg idag att han har gått upp en del under de 2 v som de gått i sommarhagen. Står fortfarande inne på nätterna.

HEJ!
Tildren är en medicin som normaliserar sjukliga förändringar i skelettet så att skelettet blir frisk och smärtfritt. Tildren kan användas vid alla sjukliga skelettprocesser såsom tex spatt och strålbenshälta. Som alla mediciner har Tildren vissa biverkningar men dessa är mycket ovanliga och förekommer knappast alls om medicinen ges på rätt sätt (inte för snabbt utan i långsamt dropp eller ännu bättre en injektion per dag i 10 dagar). De biverkningar som finns är lätta tecken på buksmärta och allergiska reaktioner. Båda dessa reaktioner kan behandlas av veterinär på vanligt sätt.
Jag har 2 hästar som blivit behandlade och båda tävlar i dag och har inga problem alls av sina gamla skador.
LYCKA TILL MED DIN HÄST!

HEJ!
Jag har behandlat 2 hästar med Tildren och båda tävlar idag höga klasser helt utan bekymmer. LYCKA TILL MED DIN HÄST!

HEJ!
Det viktigaste är att inte ge Tildren för snabbt för då kan hästen få koliksymtom som kan behöva behandlas med kramplösande mediciner. Om man ger det i dropp eller som injektion en gång per dag har ingen betydelse för effekten men det kan ju vara enklare att ge i dropp annars måste ju hästen stå på klinik i 10 dagar. LYCKA TILL!

Vad blev dina behandlade för, spatt eller strålbenshälta? Min har strålbenshälta, men jag tror inte att veterinären är villig att prova Tildren till honom, han är 21 år gammal.

Tack:)

Hon behandlades med dropp och det gick bra:) Behandlingen har haft positiv effekt på cystan men om det kommer räcka är för tidigt att säga än. Ska tillbaka till kliniken om någon månad eller så.

Håller tummarna för dig.

Liten uppdatering ang. min herre:

Peppar peppar så verkar det som om behandlingen har hjälpt. Han fick även en IR-behandling. Han var i stort sett helt igångsatt till midsommar (ingen hoppning dock). Murphy´s lag såg då till att han fick ett insektsbett mycket lägligt placerat i sadelgjordsläget. Sen dess har han fått vila & gå på bete. Nu har det nästan läkt helt så jag ska väl snart börja sätta igång honom igen. Iofs ingen stress. Detta blir ett år utan tävlingar.

Vad roligt att det verkar gå bra med din häst!!:) Håller tummarna!

Fortfarande osäker utgång här, men tar en månad i taget. Känns ändå ganska ok, behandlingen har i alla fall gjort att jag fortfarande har henne kvar:love: Nu går hon på magert bete och har faktiskt inte gått upp i vikt även om hon gärna kunde gå ner lite:p

hej, hur har det gått med din pålle? Lyckades behandlingen? vår ponny har oxå en cysta på strålbenet men vår veterinär vill inte behandla med Tildren eftersom det enligt honom inte hjälper......
hälsningar
Karin

Min häst är behandlad med Tildren för strålbenshälta.
Han blev behandlad i september 06.
Tildren fungerade jätte bra på min häst.
Inga negativa biverkningar heller!
Om han blir sämre igen så kommer jag att köra en ny Tildren-behandling.

/Di

Min pålle har blivit helt bra (verkar det som iaf) från sin strålbenshälta.

Just nu så håller jag tummarna för att han ska hålla i igångsättningen efter en senskada som han fick i höstas.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 081
Senast: corzette
·
Katthälsa Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i...
Svar
10
· Visningar
428
Senast: Joppsa
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
323
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31