Tiggare igen

Ja eftersom du brister i din läsförståelse och när jag förklarar står du fortfarande fast vid din första uppfattning.

Av vilken anledning ska jag ödsla mer tid på dig när det gäller samma sorts problematik?
Ingen.
Du kanske skulle lära dig lite om hur man sätter samma satser o hur sammansättningen påverkar betydelsen. Vill du veta mer så starta en ny tråd så skall jag lära dig!

Nej, du är fri att tro på det du vill också. Och litar man bara på källor som instämmer i vad man bestämt är rätt, kan man ju lura sig själv långt upp på läktaren. Det är en typisk egenskap hos SDväljare till exempel.

Jag tar in min information från alla håll och kanter och bildar mig en uppfattning därifrån.

Du är min motpol, hur gör du och vad är det som säger att din slutsats är mer korrekt än min?

Nej, du är fri att tro på det du vill också. Och litar man bara på källor som instämmer i vad man bestämt är rätt, kan man ju lura sig själv långt upp på läktaren. Det är en typisk egenskap hos SDväljare till exempel.

Det samma gäller väl isf även dig och alla andra som är av motsatt åsikt?

Det samma gäller väl isf även dig och alla andra som är av motsatt åsikt?

Självklart, men temat jag har mer rätt än de som faktiskt bekymrar sig att ta reda på hur verkligheten förhåller sig, har inte jag startat. Och det är en vanlig attityd bland SDväljare," jag vet bättre " än de som söker riktig kunskap, eftersom alla som inte tycker som jag är med i en gigantisk konspiration. På den punkten är @No1 i normalspektrum för sin åsiktsinriktning.

Det är så långt ifrån löjligt man kan komma; det SD gör är synnerligen allvarligt.
Tänkte bara säga att pga din blå blomma tog jag för givet att du var sd-anhängare:o

kl
Jag ger aldrig utom en gång då en äldre man var väldigt påstridig när jag hade barnet med mig. Antagligen för att det är många här så man aldrig riktigt ser samma ansikte och jag är upplärd till att aldrig ge pengar.

KL
Jag tror att en anledning till att många har en skeptisk eller avvisande inställning till tiggare egentligen är okunskap snarare än bristande empati. Har man vuxit upp och lever under förhållandevis ordnade förhållanden i Sverige så har man i många fall helt enkelt inget begrepp om den dimension av elände som förekommer utanför ens egen comfort zone. Den biten av skalan är inte tillgänglig i den egna föreställningsvärlden. Det pratas ofta, inte minst i mörkblåa och ljusbruna led, om att "ta hand om våra egna först" men då glömmer man att de "egna" som har det jämförelsevis uselt trots allt nästan uteslutande glider på en räkmacka - om betraktningsvinkeln är från ett plåtskjul i västra Rumänien eller ett helt urblåst betongskelett till f.d. hyreshus i östra Ungern. Har man litet begränsad inlevelseförmåga kan man behöva se det på plats för att förstå det.

KL
Jag tror att en anledning till att många har en skeptisk eller avvisande inställning till tiggare egentligen är okunskap snarare än bristande empati. Har man vuxit upp och lever under förhållandevis ordnade förhållanden i Sverige så har man i många fall helt enkelt inget begrepp om den dimension av elände som förekommer utanför ens egen comfort zone. Den biten av skalan är inte tillgänglig i den egna föreställningsvärlden. Det pratas ofta, inte minst i mörkblåa och ljusbruna led, om att "ta hand om våra egna först" men då glömmer man att de "egna" som har det jämförelsevis uselt trots allt nästan uteslutande glider på en räkmacka - om betraktningsvinkeln är från ett plåtskjul i västra Rumänien eller ett helt urblåst betongskelett till f.d. hyreshus i östra Ungern. Har man litet begränsad inlevelseförmåga kan man behöva se det på plats för att förstå det.
Jag tror att folk behöver freda sig. Jag kan bara gå till mig själv. Jag har rest som en normal medelsvensson = jag har sett lägren på vägen från flygplatsen i Aten, alla dessa människor som riskerar livet på färder över Medelhavet och ibland flyter iland döda på stränderna, jag har mött fattigomen och främlingsfientligheten i Bulgarien (världen består av bulgarer och turkar och turkarna är fienden). Jag läser tidningarna. Jag vet att jag själv inte skulle vilja knäböja på trottoaren timme ut och timme in... Jag vet också att jag inte är bättre än vilken människa som helst - jag har haft tur som en tok som är född i Sverige. Det (och den utbildning jag därmed har kunnat få) och att jag är frisk är den enda meriter jag har som egentligen skiljer mig från hundratusentals andra. Jag jobbar - men jag tror inte för ett ögonblick att det är slöhögar som reser iväg och försöker hitta andra källor till försörjning. Det är inga fega, oföretagsamma människor som flyter iland på Lampedusa!

Jag vet att jag har haft tur och jag försöker dela med mig (patetiskt). Jag skickar till Läkare utan gränser, SOS Barnbyar, Röda korset. Jag köper Situation Stockholm. Men varje dag möter jag kanske i medeltal tjugo tiggare - varje dag ger jag åtminstone något åt någon. Jag kan inte ge till alla. Jag skulle kunna ge till fler. Jag vill inte ge upp allt jag har - jag vill kunna ha hund, dricka vin och resa någon gång ibland - och även om jag har haft tur har jag också jobbat för det jag har. Och det jag har är en piss i Mississipi jämförelsevis med behoven. Jag vill inte - för jag kan inte och orkar inte - ta hand om fler andra människor. Jag har inget jobb att ge dem - om jag förlorar mitt jobb har jag inget jobb att ge mig själv heller. Jag vågar inte ha främlingar sovande på min kökssoffa oavsett etnicitet. Jag har känslan att de allmosor jag ger dem mer är för min skull än för deras - om människor svälter hjälper man annars är man bara en liten lort. Jag vill inte vara en lort. Det enda mina gåvor leder till är att fler tror att det ger en bättre framtid att komma hit och tigga - men det är en återvändsgränd och jag känner att jag hjälper till att lura hit folk (men kanske, kanske ger de en mätt mage för någon någon dag - och det måste väl vara värt något?:o). Förr eller senare kommer det som ges inte att räcka till. För eller senare blir nog de flesta av oss blinda för nöden runt omkring oss. På radion sa de att barnen nu kommer med och att de bör ha rätt till skola (självklart! alla barn SKA gå i skola) - men har vi en skola där en tioårig rumän utan tidigare skolgång är välkommen? En skola som kan ge den tioåringen något värt att gå till skolan för? Hur mycket är vi beredda att avstå för att skapa den skolan? Kan ni tänka er en extra-skatt eller ska vi skära i den skolgång som erbjuds allmänt? Det kostar och sanningen är att resurserna måste tas någonstans ifrån. Höjer man en skatt så att alla är med och betalar minskar man incitamenten till ekonomisk aktivitet varpå kakan blir mindre för alla. Skär man ner på skatteutgifterna drabbar det ofta utsatta grupper och ställer fattiga mot fattiga.

Jag känner att mitt bidrag bara gör situationen möjlig ett litet tag till, håller eländet under armarna en liten stund till, förlänger tiden innan politiska beslut måste tas och riktiga, långsiktiga lösningar värkas fram (för så enkelt som att Rumänien plötsligt väljer att ta hand om dem är det inte - Rumänien är ett rejält fattigt land och det är trots allt inte bara romer som far illa där. Det är något att ta höjd för i lösningarna på problemet. Jag tror inte att Rumänien kan satsa några skattemedel öronmärkt till en viss etniskgrupp utan att spä på motsättningarna i samhället - detta trots att generella satsningar i praktiken oftast blir satsningar på icke-romer. Jag tror en bred satsning på utbildning, infrastruktur och basal vård är vad som krävs och jag tror att pengarna måste komma från EU = ur våra skattepengar. Sedan tror jag att vi måste tackla människosynen i hela EU)

Och lyckas vi lösa Rumänien så återstår Syrien, Afrikas Horn... för inte är de människorna mindre värda bara för att de inte är EU-medborgare? Om man ser problemen i samhället är det svårt att både resa, dricka vin, ha hund och nära bilden av sig själv som en om inte god människa så åtminstone inte helt förtappad varelse. Det är inte konstigt om människor vill tro på sagor om att nöden egentligen inte är så stor och att de inte behöver avstå och försöka hjälpa?

Kan man inte bara komma överens om att en hel del är organiserade ligor som utnyttjar fattiga människor ?
Ur den artikeln jag länkade tidigare:

"Vare sig polismyndigheten i Stockholm eller Göteborg ser att det förekommer någon människohandel.

– Det är väldigt svårt att säga att tiggeriet är organiserat, säger Stockholmspolisens Peter Enell.

– Vi kan inte se att det är så i Göteborg. Det finns inte mer än något enstaka fall där vi fått sådana uppgifter från tiggarna, säger Göteborgspolisens Lena Matthjis.

Det finns dock en pågående utredning om människohandel i Uppsala, och ett fall i Halmstad, där ett par misstänktes för människohandel, men friades i tingsrätten.

– Man kan aldrig svära sig fri från att någon människa någon gång utnyttjas. Men generellt är svaret nej, säger Michael Anefur.

Att tiggeriet ökat de senaste åren står klart för de flesta av oss. Men kanske är det inte den våg som det ibland kan upplevas som. Totalt rör det sig enligt Michael Anefur om 1000-2000 personer i hela landet. Siffran har ökat jämfört med ett par år tillbaka – men har börjat plana ut.

– Så det är inte så att det väller in folk som tigger i Sverige, säger han.

– Det skulle vara intressant att se vilka som delar. Jag tror att det finns goda kopplingar till Avpixlat och liknande. Det handlar om en grupp människor som gärna vill att det ska vara så, säger Michael Anefur.

Men uppenbarligen rör frågan om tiggeri upp mycket känslor bland allmänheten också, inte bara på främlingsfientliga sajter?

– Människor verkar känna att ”om det är organiserad brottslighet, då behöver inte jag bry mig.” Men jag brukar vända på det i stället: Det handlar om människor som redan är oerhört utsatta och diskriminerade. Om det dessutom skulle vara så att de är utsatta för brottslighet – då är de ju ännu mer utsatta och ännu mer i behov av vår hjälp."

Så det är alltså inte fråga om någon "tiggarinvasion" som SD vill försöka få det att se ut som. Det är inte heller fråga om någon massiv organiserad brottslighet, som SD vill försöka få det att se ut som. Det finns endast något enstaka fall hittills. Den anledning SD har att försöka få problemet att se värre ut än det är, är att de vill ha ut romerna ur landet, punkt; för att de är romer. För att SD med sitt rasistiska synsätt anser att romerna är mindre värda än andra människor. Därför försöker de skapa ett motstånd i landet. Inte bara mot de individer som utför brott, utan även de utfattiga, utstötta människor som ber oss om hjälp. Och naturligtvis ville SD att deras förbud mot tiggeri inte skulle gälla svenskar.

OM någon av dessa människor begår brott i Sverige så hanteras det naturligtvis inom ramen för det rättsväsende vi har. Men det ska enbart drabba de som är ansvariga för ett brott; inte ett kollektivt straff mot en redan hårt utsatt minoritet.

Jag skulle lätt kunna skänka pengar varje månad till nån organisation i Rumänien/Bulgarien eller whatever som hjälper de som behöver
Om du känner att det känns som det bästa sättet att hjälpa så står det dig fritt att välja det.

*kl*
Idag utanför lokala Willys satt på ena sidan en (förmodad) rumänska leendes med en plastmugg framför sig. På andra sidan stod asiater med ett försäljningsbord fyllt av trattkantareller. Är det kulturskillnader eller vad beror det på att olika folkslag verkar ha olika sätt för att bidra till försörjningen?
Jag har en reflektion till. De som jag sett lämnat pengar till den tiggande kvinnan ser inte ut att ha det alltför gott ställt själva. De som ser ut som om de skulle ha möjlighet att ge bort en ganska stor summa går förbi med tom blick. Är det så?

Jag tror att folk behöver freda sig. Jag kan bara gå till mig själv. Jag har rest som en normal medelsvensson = jag har sett lägren på vägen från flygplatsen i Aten, alla dessa människor som riskerar livet på färder över Medelhavet och ibland flyter iland döda på stränderna, jag har mött fattigomen och främlingsfientligheten i Bulgarien (världen består av bulgarer och turkar och turkarna är fienden). Jag läser tidningarna. Jag vet att jag själv inte skulle vilja knäböja på trottoaren timme ut och timme in... Jag vet också att jag inte är bättre än vilken människa som helst - jag har haft tur som en tok som är född i Sverige. Det (och den utbildning jag därmed har kunnat få) och att jag är frisk är den enda meriter jag har som egentligen skiljer mig från hundratusentals andra. Jag jobbar - men jag tror inte för ett ögonblick att det är slöhögar som reser iväg och försöker hitta andra källor till försörjning. Det är inga fega, oföretagsamma människor som flyter iland på Lampedusa!

Jag vet att jag har haft tur och jag försöker dela med mig (patetiskt). Jag skickar till Läkare utan gränser, SOS Barnbyar, Röda korset. Jag köper Situation Stockholm. Men varje dag möter jag kanske i medeltal tjugo tiggare - varje dag ger jag åtminstone något åt någon. Jag kan inte ge till alla. Jag skulle kunna ge till fler. Jag vill inte ge upp allt jag har - jag vill kunna ha hund, dricka vin och resa någon gång ibland - och även om jag har haft tur har jag också jobbat för det jag har. Och det jag har är en piss i Mississipi jämförelsevis med behoven. Jag vill inte - för jag kan inte och orkar inte - ta hand om fler andra människor. Jag har inget jobb att ge dem - om jag förlorar mitt jobb har jag inget jobb att ge mig själv heller. Jag vågar inte ha främlingar sovande på min kökssoffa oavsett etnicitet. Jag har känslan att de allmosor jag ger dem mer är för min skull än för deras - om människor svälter hjälper man annars är man bara en liten lort. Jag vill inte vara en lort. Det enda mina gåvor leder till är att fler tror att det ger en bättre framtid att komma hit och tigga - men det är en återvändsgränd och jag känner att jag hjälper till att lura hit folk (men kanske, kanske ger de en mätt mage för någon någon dag - och det måste väl vara värt något?:o). Förr eller senare kommer det som ges inte att räcka till. För eller senare blir nog de flesta av oss blinda för nöden runt omkring oss. På radion sa de att barnen nu kommer med och att de bör ha rätt till skola (självklart! alla barn SKA gå i skola) - men har vi en skola där en tioårig rumän utan tidigare skolgång är välkommen? En skola som kan ge den tioåringen något värt att gå till skolan för? Hur mycket är vi beredda att avstå för att skapa den skolan? Kan ni tänka er en extra-skatt eller ska vi skära i den skolgång som erbjuds allmänt? Det kostar och sanningen är att resurserna måste tas någonstans ifrån. Höjer man en skatt så att alla är med och betalar minskar man incitamenten till ekonomisk aktivitet varpå kakan blir mindre för alla. Skär man ner på skatteutgifterna drabbar det ofta utsatta grupper och ställer fattiga mot fattiga.

Jag känner att mitt bidrag bara gör situationen möjlig ett litet tag till, håller eländet under armarna en liten stund till, förlänger tiden innan politiska beslut måste tas och riktiga, långsiktiga lösningar värkas fram (för så enkelt som att Rumänien plötsligt väljer att ta hand om dem är det inte - Rumänien är ett rejält fattigt land och det är trots allt inte bara romer som far illa där. Det är något att ta höjd för i lösningarna på problemet. Jag tror inte att Rumänien kan satsa några skattemedel öronmärkt till en viss etniskgrupp utan att spä på motsättningarna i samhället - detta trots att generella satsningar i praktiken oftast blir satsningar på icke-romer. Jag tror en bred satsning på utbildning, infrastruktur och basal vård är vad som krävs och jag tror att pengarna måste komma från EU = ur våra skattepengar. Sedan tror jag att vi måste tackla människosynen i hela EU)

Och lyckas vi lösa Rumänien så återstår Syrien, Afrikas Horn... för inte är de människorna mindre värda bara för att de inte är EU-medborgare? Om man ser problemen i samhället är det svårt att både resa, dricka vin, ha hund och nära bilden av sig själv som en om inte god människa så åtminstone inte helt förtappad varelse. Det är inte konstigt om människor vill tro på sagor om att nöden egentligen inte är så stor och att de inte behöver avstå och försöka hjälpa?

Kort kommentar, skola och utbildning är nog den överlägset bästa form av bistånd som finns. Självklart ska vi hjälpa barn till det, oavsett medborgarskap. Det finns ingen annan insats med samma positiva, hållbara utfall som kunskap och utbildning.

Förra regeringen gjorde en reform för högskolan jag skarpt ogillar. Låt oss vända tillbaka det!

Och ja, på många ställen finns en bra beredskap för dessa elever. Samma metoder gäller oavsett om föräldern är flykting, eumigrant, eller invandrare.

*kl*
Idag utanför lokala Willys satt på ena sidan en (förmodad) rumänska leendes med en plastmugg framför sig. På andra sidan stod asiater med ett försäljningsbord fyllt av trattkantareller. Är det kulturskillnader eller vad beror det på att olika folkslag verkar ha olika sätt för att bidra till försörjningen?
Jag har en reflektion till. De som jag sett lämnat pengar till den tiggande kvinnan ser inte ut att ha det alltför gott ställt själva. De som ser ut som om de skulle ha möjlighet att ge bort en ganska stor summa går förbi med tom blick. Är det så?

Ja, därför att de som ger vet hur det är att inget ha.

Vad tror du det inte är för mig, de tog mina initialer.. Fått bytta signatur på jobbet.
Tragiskt. Förstår dig.

Jag är aktivt emot allt vad bruna, högerextrema partier som SD heter; de är ett hot mot Sverige och ett hot mot vår demokrati.

Jag är stolt över hur våra demokratiska partier tillsammans tar aktivt avstånd och jag är stolt över den fantastiska majoritet av Svenska folket som reser sig upp mot rasismen. Heja Sverige.

*kl*

I många fall har du nog väldigt rätt, tyvärr. Tyvärr upplever jag att man blir väldigt sådär.. Man slår dövörat till och vill inte se. Särskilt när det blir så mycket. De som verkar ha möjlighet att ge kanske själv saknar erfarenhet av att ha det dåligt ställt. Tyvärr kan jag nämna flera som saknar förmågan att sätta sig in i andras situation. Min mamma är en av dem och hon är inte på något sätt en dålig människa egentligen. Tiggarna är nya i hennes kommun och troligen har hon inte hunnit smälta den hårda sanningen än och tycker därmed att det är obekvämt.

Jag lider så himla mycket med dem. Det kan inte vara lätt att sitta sådär. Särskilt inte under sommaren när det varit apvarmt, jag ser problem med att få tag på vätska, och nu när det börjar bli kyligt. Jag gav för några dagar sedan bort en kasse pantflaskor. Damen var mycket tacksam såklart och när jag handlat klart åt mig själv började det regna. Hon visade att hon saknar kläder för detta men tyvärr är det inte mycket jag kunde göra åt situationen där och då. Jag menar, i teorin hade jag kunnat ta ut pengar åt henne till en vinterjacka men det är rätt stora pengar och den typen av butiker ligger långt borta. Väldigt obekvämt för mig då jag fick känslan att jag inte gav tillräckligt och desto värre för henne som tvingades sitta och frysa i blötan. Däremot har jag ett rätt bra sittunderlag modell ganska stort som jag aldrig öppnat som nog kan glädja en av de som sitter på kartonger. Jag har bara glömt det typ varje dag i 2 år.

Det är en hemsk värld vi lever i, på många vis.

Om man är van vid att problemen i världen försvinner när man stänger av TV:n, så kan det ju kännas ovant och skrämmande när det blir så uppenbart synligt och nära på. Men det är ju en fördel med öppna samhällen och fri rörlighet över gränserna; att dessa problem kan uppmärksammas av fler så att kraven på åtgärder från ansvariga länder kan skärpas. På så sätt kan goda samhällen bli fler och fler människor få det bättre. Och ju fler människor som har det bättre i världen, desto tryggare för oss alla.

Fördelen med öppna samhällen och intima relationer och samarbete länder emellan är ju även att vi tillsammans kan skärpa lagstiftningen och arbetet med att förhindra gränsöverskridande brottslighet. Vi kan lära av andras misstag och vara steget före med skärpning av lagstiftningen då det krävs, vi kan samarbeta länder emellan så att brottslingar inte kan förflytta sin verksamhet vidare mellan länder när de ertappas.

Öppenhet och samarbete länder emellan är ju även en förutsättning för god handel och ekonomi, frihet för människor att resa och arbeta i andra länder och utvecklas och ett verktyg för att bevara freden, då vi med indragen handel kan skärpa kraven på länder som bär sig hotfullt åt, genom att försämra deras ekonomi.

Öppenhet och demokrati för världen framåt i goda banor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka