Tiggare igen

Men verkligen inte vad du skrev! Du skrev om att slippa "dem". Menar du verkligen att du inte förstår skillnaden i vad du o jag skrev?

Du hade kunnat välja att tolka annorlunda så hade du sett det jag egentligen menade.

Det hade varit önskvärt att de (rumänerna) rev upp beslutet (tiggeriförbudet) och försökte lösa sina problem (problemen som är förknippade med tiggare) så skulle vi få färre av dem (få färre av problemen dvs problemen som är förknippade med tiggare).

Bara av nyfikenhet, vilka är de stora samhällsproblem du ser i Sverige, som resultat av [företrädesvis] rumänska tiggande romer?
Jag har själv inte sett något belägg för att de skulle vara överrepresenterade i någon form av kriminalitet, de ligger inte mer än undantagsvis och i ganska blygsam omfattning det svenska välfärdssystemet till last, och den störning de möjligen kan anses utgöra i stadsbilden avfärdar jag rakt av som ett ickeproblem. Naturligtvis är deras tiggande inte bra, det tror f-n det, men det är inte vi som har problemet. Det är de.

Jag är helt säker på att det finns människor som hellre tigger än att jobba.
Att sitta stilla på marken och tigga i 12 timmar i sträck, varje dag, flera månader, det är inte så jäkla lajbans som det låter. Jag har frågat tiggarna vad man kan hjälpa dem med, och fick en förfrågan om varma vinterhandskar för att händerna gör ont, babykläder till kommande barnet som växer upp i misär och tiggeri, samt en genuin önskan om ett annat liv, jobb, boende, självständighet. Tiggeriet är inte ett yrke, utan bara ett steg på vägen mot möjligen att kunna bygga ett tak till sitt egenbyggda hus i hemlandet, betala mediciner och operationer till barn och äldre osv osv.

Varför utgår du från att alla som kommer hit och tigger gör det för att de är desperata? Jag har sett dig skriva det fler gånger så jag antar att du verkligen tar det för givet.
Är det för att du som välgödd "bortskämd" svensk skulle behöva vara riktigt desperat och i skiten för att göra ett liknande drag?

Den gruppen finns givetvis men det är inget universalsvar. Det finns många som kommer hit både för att tigga och försörja sig på kriminalitet.
Tror du att det bara är desperata knäckta människor som helt eller delvis försörjer sig på att vara yrkeskriminella? Då har vi enormt många av dem även i Sverige.

Det de vill ha är jobb. I de få fall de fått jobba har det varit glädjereportage i media med människor som gråter av lycka. Nu finns inte de jobben i någon större utsträckning, vare sig här eller annorstädes, där man klarar sig utan språk och utbildning.

Då är tiggandet något som ger runt 3 gånger så stor inkomst som jobb i hemlandet, pga den enorma diskriminering som pågår.

Tiggandet, med boende i primitiva tältläger,är därmed bästa alternativet i en desperat situation. Framförallt vill många att deras barn ska kunna gå i skolan för att slippa tigga i framtiden och det kräver pengar.

Det låter som att du anser att de har ett smörgåsbord att välja sin försörjning ur och ändå väljer att sitta på gatan och tigga eller prostitution. Det gör mig beklämd.

Du hade kunnat välja att tolka annorlunda så hade du sett det jag egentligen menade.

Det hade varit önskvärt att de (rumänerna) rev upp beslutet (tiggeriförbudet) och försökte lösa sina problem (problemen som är förknippade med tiggare) så skulle vi få färre av dem (få färre av problemen dvs problemen som är förknippade med tiggare).
Ja det var precis så jag tolkade det! Dvs det viktiga för dig är att bli av med tiggarna!

Bara av nyfikenhet, vilka är de stora samhällsproblem du ser i Sverige, som resultat av [företrädesvis] rumänska tiggande romer?

Jag har också funderat på det där. Jag råkar bo på en gata där det ofta samlas mycket folk som är ute och festar på kvällarna, och självklart söker sig då också många tiggare till gatan kvällstid. Jag kan utan vidare se 20 tiggande människor på ett kvarter.

Men på vilket sätt är det ett problem för mig, eller för svenska medborgare i allmänhet?

Kriminaliteten har vad jag kan märka inte ökat på gatan. Mycket folk var det redan innan, så några fler spelar ingen roll (varför nu folk skulle vara ett problem i en stad).

Varför ska det handla om främlingsfientlighet?
Det är på intet vis en hemlighet att SD är ett rasistiskt parti; ett parti med taskig människosyn och vidriga värderingar.

Det är heller på intet vis en hemlighet vilka människor de anser skulle omfattas av deras förslag till förbud mot tiggeri.

Avslaget.

Jag är helt säker på att det finns människor som hellre tigger än att jobba. Ni må kalla mig vad ni vill efter detta inlägget, men jag är faktiskt lite trött på människor som tror att de inte har ett annat val. Det finns alltid ett val.

Det här var det dummaste jag läst på länge. Ägna gärna lite tid åt att läsa in dig på ämnet.

Det finns de som väljer att tigga framför att arbeta för 100 Eur i månaden i hemlandet. Skulle det dyka upp arbetstillfällen som passar här skulle vi inte se en enda tiggare på gatan. En säker lön på 10.000 i månaden och 40h arbetstid slår ganska klart att tigga in ca 3000 kr per månad på runt 80h. Till och med om man är av en så genomdum, ovärdig och elak etnicitet som rom.

Dags att vakna!!!!!!!

:banghead:Fördomarna haglar och vi har problem med tiggare. Suck.

.

Den stora ökningen av tiggare, utan hänsyn tagen till ursprung, innebär en påtaglig ökning av stölder, bedrägerier, skadegörelse och nedskräpning.
Våldsbrott förekommer men vad jag förstått utmärker dem sig inte där utan då handlar det mest om att de ger sig på varandra när de organiserade krockar på varandras inmutningar.

Att en del inte alls märker av detta är inte märkligt, det är i första hand företag och samhällsfunktioner som märker av det. Vad ointresserade ser till vardags blir i regel inte mer än en tiggare med sin kopp/väska/musikinstrument.

Det här var det dummaste jag läst på länge. Ägna gärna lite tid åt att läsa in dig på ämnet.

Det finns de som väljer att tigga framför att arbeta för 100 Eur i månaden i hemlandet. Skulle det dyka upp arbetstillfällen som passar här skulle vi inte se en enda tiggare på gatan. En säker lön på 10.000 i månaden och 40h arbetstid slår ganska klart att tigga in ca 3000 kr per månad på runt 80h. Till och med om man är av en så genomdum, ovärdig och elak etnicitet som rom.

Dags att vakna!!!!!!!

:banghead:Fördomarna haglar och vi har problem med tiggare. Suck.

Det finns gott om människor - svenskar - som inte vill jobba övht. En alldeles för stor del arbetslösa kan tänka sig att jobba OM jobbet passar deras tycke/smak/värderingar/dagsform eller är tillräckligt betalt annars föredrar de att gnälla sig fram på olika försäkringar och bidrag.

Varför skulle tiggare vara annorlunda?
Beroende på om de är organiserade eller fristående går det att tjäna mer på att tigga i Sverige än att arbeta heltid i hemlandet.

Det blir ibland lite lustigt när Svenskar resonerar utifrån sig själva och egna värderingar i sin bedömning om människor från andra länder.

Det är på intet vis en hemlighet att SD är ett rasistiskt parti; ett parti med taskig människosyn och vidriga värderingar.

Det är heller på intet vis en hemlighet vilka människor de anser skulle omfattas av deras förslag till förbud mot tiggeri.

Avslaget.

Löjligt.
Det behövs inte en enda rasistisk tanke i en människa för att dela resonemanget.

En säker lön på 10.000 i månaden och 40h arbetstid slår ganska klart att tigga in ca 3000 kr per månad på runt 80h (80h per vecka antar jag att du menar?).

Fast en tiggare verkar snarare tjäna 20,000+ kr netto per månad om de tigger 80 timmar per vecka. SR gjorde en liten undersökning där de observerade hur ofta ett tiotal olika tiggare fick pengar och frågade personer som gav pengar hur mycket de hade gett. De kom fram till en timlön på 80 kr vilket blir ca 27,500 per månad om man jobbar 80 timmars veckor. Den timlönen som SR kom fram till verkar ligga mitt emellan olika tidigare uppskattningar av polisen.

Fast en tiggare verkar snarare tjäna 20,000+ kr netto per månad om de tigger 80 timmar per vecka. SR gjorde en liten undersökning där de observerade hur ofta ett tiotal olika tiggare fick pengar och frågade personer som gav pengar hur mycket de hade gett. De kom fram till en timlön på 80 kr vilket blir ca 27,500 per månad om man jobbar 80 timmars veckor. Den timlönen som SR kom fram till verkar ligga mitt emellan olika tidigare uppskattningar av polisen.

Det är en bransch där snitt-timlönen skiljer rejält beroende på stad, vem som sitter, var personen sitter, vilken/vilka dagar i månaden personen sitter osv.

Ett Ica Maxi i större stad står högt i värde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka